ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویروس کرونا چه تاثیرات بلندمدتی می‌تواند روی بیماران داشته باشد؟

کووید-۱۹، بزرگترین بحران کنونی بشر صدمات زیادی به بیماران می‌زند و تا امروز بیش از ۵۰۰ هزار نفر قربانی آن شده‌اند، اما ویروس کرونا چه تاثیرات بلندمدتی روی بدن مبتلایان دارد؟ کرونا یک ویروس خطرناک ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

کووید-۱۹، بزرگترین بحران کنونی بشر صدمات زیادی به بیماران می‌زند و تا امروز بیش از ۵۰۰ هزار نفر قربانی آن شده‌اند، اما ویروس کرونا چه تاثیرات بلندمدتی روی بدن مبتلایان دارد؟

کرونا یک ویروس خطرناک و کشنده است که می‌تواند بدون هیچ‌گونه علائمی، یک فرد را مبتلا کرده باشد و پس از مدتی نیز وی را به کام مرگ بکشاند. کووید-۱۹ به بخش‌های مختلفی از بدن حمله می‌کند و بخشی از این آسیب‌ها برای مدت زمان طولانی با بیمار باقی می‌مانند.

اخیرا Science Alert در گزارشی به بررسی آسیب‌هایی پرداخته که می‌توانند اثرات بلندمدت روی بیماران داشته باشند. در شدیدترین نوع ابتلا به کووید-۱۹، بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری می‌شود که در این هنگام، خطر روان‌آشفتگی بیمار را تهدید می‌کند. اگرچه چنین موردی به عنوان علائم کرونا شناخته نمی‌شود، اما بسیاری از بیماران آن را در ICU تجربه کرده‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهند که ۷۵ درصد بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه درمان شده‌اند، روان‌آشفتگی را تجربه کرده‌اند، البته این مشکل تنها مربوط به بیمارستان نمی‌شود و تا چندین ماه پس از مرخص شدن نیز با بیماران باقی می‌ماند. تعدادی از بیماران حتی چند ماه پس از درمان، همچنان دچار اختلال در حافظه کوتاه مدت خود هستند.

ریه‌‌ها یکی از اهداف اصلی ویروس کرونا محسوب می‌شوند و حمله به آن‌ها، نیاز بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی را در پی دارد. یکی از نگرانی‌های پزشکان، مشکلات تنفسی بلندمدت است که البته هنوز نتوانسته‌اند آن را تایید کنند. با این وجود، تحقیقی در چین نشان می‌دهد افرادی که در سال ۲۰۰۳ با بیماری سارس دست و پنجه نرم کرده بودند، تقریبا تا دو سال پس از درمان دچار آسیب ریه بودند.

حس بویایی ویروس کرونا کوید-19

حس چشایی و بویایی در افراد مبتلا به کرونا از بین می‌رود که برای اکثر بیماران ۱۰ روز پس از ابتلا برمی‌گردد، اما یک چهارم بیماران اعلام کرده‌اند که تا هفته‌ها پس از درمان همچنان با مشکلات چشایی و بویایی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

مورد بعدی، سندرم خستگی پس از عفونت است که به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC)، یک چهارم مبتلایان به کرونا آن را تجربه می‌کنند. هنوز با قطعیت نمی‌توان آن را یک مشکل بلندمدت در بیماران دانست، با این حال نزدیک به نیمی از افراد مبتلا به سارس اعلام کرده بودند که تا سه سال پس از درمان، احساس خستگی داشتند.

لخته شدن خون که در شماری از بیماران مشاهده شده، می‌تواند اثرات بلندمدت زیادی روی بدن داشته باشد و در نهایت شاید باعث سکته یا مرگ افراد شود. پزشکان برای جلوگیری از این مشکل، از داروهای ضدانعقاد استفاده می‌‌کنند.

بر اساس تحقیقات، نزدیک به یک سوم افراد مبتلا به کرونا با مشکلات قلبی مواجه می‌شوند. آریتمی یا ضربان قلب نامنظم نیز در این افراد گزارش شده است. هنوز دلیل این موضوع مشخص نیست و نمی‌دانیم آریتمی به علت ورود ویروس به قلب یا استرس ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به عامل خارجی ایجاد می‌شود. دانشمندان اطلاعات زیادی درباره اثرات بلندمدت کرونا روی قلب ندارند.

دیابت باعث تشدید علائم کرونا می‌شود، اما ویروس کرونا برای افراد عادی نیز می‌تواند ایجاد دردسر کند و سطح گلوکز آن‌ها را افزایش دهد. شاید این موضوع بتواند باعث ابتلای افراد عادی به دیابت در بلندمدت شود.

با وجود اینکه کرونا می‌تواند اثرات بلندمدت زیادی داشته باشد، شمار بالایی از مبتلایان پس از درمان دیگر با مشکلات این ویروس دست و پنجه نرم نمی‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ahmad
    Ahmad | ۹ تیر ۱۳۹۹

    تو مشهد خیلی امار بالایی داره
    از اقوام نزدیک من چهار نفر صددرصد گرفتن که با عکس از سینه مشخص شده چند نفر هم فقط چشایی و بویایی از دست دادن
    احتمالا خودمم گرفتم.
    با اینکه عموم بیماری قلبی داره و سنسشم زیاده ولی بیمارستان قبولش نکرد.
    و درضمن به هیچ عنوان بستری کرونا رایگان نیست مگر طرف روبه قبله باشه.
    حدس میزنم که حداقل نصف جمعیت مشهد مبتلا شده باشن

مطالب پیشنهادی