ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قطب جنوب ۳ برابر سریع‌تر از دیگر مناطق زمین در حال گرم شدن است

مطالعات جدید نشان می‌دهند قطب جنوب در ۳۰ سال گذشته به خاطر افزایش دمای ناحیه گرمسیری اقیانوس سه برابر سریع تر از دیگر نقاط کره زمین گرم شده است. تا سال‌ها تصور می‌شد قطب جنوب ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

مطالعات جدید نشان می‌دهند قطب جنوب در ۳۰ سال گذشته به خاطر افزایش دمای ناحیه گرمسیری اقیانوس سه برابر سریع تر از دیگر نقاط کره زمین گرم شده است.

تا سال‌ها تصور می‌شد قطب جنوب حتی با افزایش دمای جنوبگان همچنان خنک می‌ماند. اما محققان اهل نیوزلند، بریتانیا و ایالات متحده با بررسی داده‌های ۶۰ ساله ایستگاه‌های هواشناسی و مدل سازی کامپیوتری متوجه شدند که قطب جنوب با سرعت زیاد در حال گرم تر شدن است.

محققان دریافتند افزایش دما در غرب اقیانوس آرام در طول چند دهه گذشته سبب پایین آمدن فشار اتمسفریک بر فراز دریای ودل (Weddell Sea) در جنوب اقیانوس اطلس شده است. این اتفاق سبب وزش مستقیم باد گرم بر فراز قطب جنوب شده و دمای آن را از سال ۱۹۸۹ بیش از ۱.۸۳ درجه سانتی گراد بالا برده است.

محققان می‌گویند روند طبیعی گرم شدن احتمالا با انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی تقویت شده شده و می‌تواند اثر آلودگی کربنی بر فراز قطب جنوب را بپوشاند. داده‌ها نشان می‌دهند قطب جنوب که دور افتاده ترین منطقه در کره زمین محسوب می‌شود، حالا با نرخی در حدود ۰.۶ درجه سانتی گراد در یک دهه در حال گرم شدن است. برای مقایسه نرخ گرم شدن دیگر نقاط کره زمین ۰.۲ درجه سانتی گراد در یک دهه است.

پژوهشگران این تغییر را به پدیده‌ای موسوم به نوسان میان دهه‌ای اقیانوس آرام (Interdecadal Pacific Oscillation) ربط داده‌اند. چرخه IPO حدوداً ۱۵ تا ۳۰ سال طول می‌کشد و بین دو حالت «مثبت» و «منفی» متغیر است. در حالت مثبت ناحیه گرمسیری اقیانوس آرام داغ تر و ناحیه شمالی اقیانوس آرام خنک تر از حد میانگین می‌شوند و در حالت منفی این قاعده دمایی وارونه می‌شود.

نوسان میان دهه‌ای اقیانوس آرام در ابتدای قرن منفی و سبب ایجاد همرفت بزرگ تر و فشار بیشتر در عرض‌های جغرافیایی مرتفع شده و در نتیجه سبب وزش جریانی قدرتمند از هوای گرم تر بر فراز قطب جنوب شده است.

«Kyle Clem»، محقق دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون و نویسنده اصلی تحقیق می‌گوید: «با اینکه روند گرم تر شدن در محدوده تغییرپذیری مدل‌های اقلیمی است، اما به احتمال زیاد فعالیت‌های انسانی در آن دخیل بوده‌اند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_jj
    reza_jj | ۱۲ تیر ۱۳۹۹

    دوستان و عزیزانی که این کامنت رو میخونین
    شروع انقراض ششم رو همتون تبریک میگم

مطالب پیشنهادی