ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اعلام به روز قیمت و موجودی کالا در فروشگاه‌های اینترنتی دارای ای‌نماد الزامی شد

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اطلاعیه‌ای از لزوم اعلام به روز قیمت و موجودی کالا در فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی خبر داده است. با تشدید نوسانات ارزی این اتفاق که از یک فروشگاه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۰

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اطلاعیه‌ای از لزوم اعلام به روز قیمت و موجودی کالا در فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی خبر داده است.

با تشدید نوسانات ارزی این اتفاق که از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید و سپس آن کالا به بهانه‌های مختلف از سوی فروشنده برای شما ارسال نشود و یا اعلام شود که قیمت فروش نوسان پیدا کرده، در این روزها چندان غیرمعمولی به شمار نمی‌رود. این مساله باعث نارضایتی بسیاری از مشتریان شده و بر همین اساس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اطلاعیه‌ای برای سایت‌های دارای ای‌نماد منتشر ساخته که به موجب آن این سایت‌ها باید قیمت‌ها را در فروشگاه اینترنتی خود به روز به نمایش در بیاورند.

این مرکز در اطلاعیه خود با مورد خطاب قرار دادن  کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و با استناد به قانون تجارت الکترونیکی نوشته است:

«مطابق با ماده ۳۳ فصل اول از باب سوم قانون تجارت الکترونیکی، فروشندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات باید اطلاعات مؤثر در تصمیم‌‌گیری مصرف‌کنندگان برای خرید یا قبول شرایط را از زمان مناسبی پیش از عقد قرارداد در اختیار مصرف ‌کنندگان قرار دهند.» این مرکز تاکید کرده که این اطلاعات موثر شامل اعلام کلیه هزینه‌هایی که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود (شامل قیمت کالا و یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل و هزینه تماس) است.»

با این حساب سایت‌های دارای ای‌نماد نمی‌توانند هزینه ارسال کالا را تقریبی درج نمایند و یا اعلام کنند که بسته به مقصد خریدار، هزینه ارسال متفاوت خواهد بود. همچنین تمامی سایت‌ها باید قیمت کالای خود را به‌روز درج نمایند. اگرچه در اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام شده که سایت‌ها می‌توانند به دلیل نوسانات بازار ارز، در سایت خود اعلام کنند که خریدار باید پیش از ثبت و سفارش کالا، قیمت نهایی را با تماس از مجموعه استعلام بگیرد.

در این حالت خریدار باید پیش از سفارش کالا به صورت تلفنی یا آنلاین از قیمت محصول آگاهی پیدا کند اما از آن سو این مرکز تاکید کرده که عدم موجودی کالا باید در سایت اعلام شود: «چنانچه کسب‌وکارهای اینترنتی کالایی را موجود ندارند باید عدم موجودی کالا را در سایت شان اعلام کنند.» این صحبت به این معناست که کسب‌وکار اجازه ندارد تا کالایی را به خریدار فروخته و پس از ثبت سفارش به وی اعلام کند که از کالا موجودی ندارد.

گفتنیست تمامی کاربران می‌توانند از سایت‌هایی که دارای ای‌نماد هستند؛ در صورت مشاهده تخلف به طرق مختلف شکایت نمایند. برای نحوه شکایت از این کسب‌وکارها (در صورت انجام تخلف) به این مطلب مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Ahmad.Eskati
    Ahmad.Eskati | ۱۲ تیر ۱۳۹۹

    بجای این کارا بهتره قیمت اجناس رو بیارن پایین تا مردم بیچاره قدرت خرید داشته باشن...
    بیشتر از 1 ساله میخوام یه گوشی میان رده بگیرم ثانیه به ثانیه قیمتش میره بالا...
    دیگه قیدشو زدم، تا وقتی مسئولین مون شعار بدن و کاری نکنن باید قید خرید همه چی رو زد...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی