ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

مروری بر خاص‌ترین جنگ‌افزارهای ارتش زمینی روسیه

هشتم ماه می 1945 (18 اردیبهشت 1324) به عنوان روز پیروزی در اروپا (VE Day) شناخته می‌شود. در این روز نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم با تسلیم شدن بی قید و شرط آلمان موافقت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

هشتم ماه می 1945 (18 اردیبهشت 1324) به عنوان روز پیروزی در اروپا (VE Day) شناخته می‌شود. در این روز نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم با تسلیم شدن بی قید و شرط آلمان موافقت کردند. با توجه به اهمیت تاریخی چند کشور اروپایی از جمله روسیه این روز را جشن گرفته و مراسم‌های مختلفی را به مناسبت آن برگزار می‌کنند.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا روسیه مراسم رژه نظامی خود را به تعویق انداخته بود و پس از تاخیر نسبتا طولانی بالاخره در 24 ژوئن آن را برگزار کرد. در این رژه روس‌ها برخی از جدیدترین و قدرتمندترین ماشین‌آلات جنگی خود را به نمایش گذاشتند که در مطلب حاضر نگاهی گذرا بر چند مورد از آنها خواهیم داشت.

تایفون ایربورن (Typhoon Airborne) با ماژول جنگی جدید

در زیر کاپوت تایفون ایربورن یک موتور دیزلی ساخت شرکت کاماز با 350 اسب بخار قدرت قرار دارد. سیستم تعلیق این خودروی همه‌جارو از نوع هیدروپنوماتیک بوده و توسط پوشش‌های مقاوم سرامیکی حفاظت می‌شود، ضمن اینکه تسلیحات آن نیز تقویت شده هستند. بر روی برجک این خودرو دو مسلسل 30 میلی‌متری و 7.62 میلی‌متری نصب شده؛ هر دوی این مسلسل‌ها از دور قابل کنترل هستند.

برای نشانه‌گیری دقیق تایفون ایربورن به فاصله‌سنج لیزری و دوربین حرارتی مجهز شده است. این خودرو امسال تست‌های مختلفی را پشت سر خواهد گذاشت تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن به نیروهای نظامی تحویل داده شود.

شعله‌افکن TOS-2 "Tosochka"

نسل جدید سیستم شعله‌افکن روس‌ها روی شاسی یک خودروی تمام چرخ محرک نصب شده تا امکان جابجایی و استفاده از آن در نقاط مختلف تسهیل شود. نسل‌های قبلی این سیستم بر مبنای تانک‌ها ساخته می‌شدند. آنطور که گزارش شده سیستم جدید توانایی شارژ خود را داشته و قادر است بر اساس سیگنال‌های ارسالی از پهپادها یا مسیریاب ماهواره شدت آتش را تنظیم کند.

سامانه ضد موشکی S-350 "Hero"

جدیدترین سامانه ضد موشکی میان‌برد روس‌ها نیز در مانور اخیر حضور داشت. این سامانه S-350 "Hero" نامگذاری شده و قرار است توسط نیروی هوافضای روسیه استفاده شود. S-350 "Hero" یک رادار، یک ایستگاه کنترل و فرمان و لانچرهایی که دارای 12 موشک هستند، دارد. وظیفه حمل و جابجایی این سامانه را یک خودروی سنگین ساخت Bryansk Automobile عهده‌دار است. گفته می‌شود در مانورهای انجام شده، سامانه S-350 توانسته حمله 24 هواپیما را خنثی کند.

سامانه "Ball"

سامانه دیگری که روس‌ها در مانور روز پیروزی به نمایش گذاشتند، "Ball" نام دارد. این سامانه دفاع ساحلی از چند خودروی کنترل‌کننده، خودروهای مخصوص حمل محموله و لانچر تشکیل یافته است. آنچه که در تصویر می‌بینید شاسی خودروی MZKT-7930 است که هشت موشک ضد ناو X-35 را با خود حمل می‌کند. سامانه Ball می‌تواند تا چهار دستگاه از این خودرو را داشته باشد. تعدادی از این سامانه در اختیار نیروهای نظامی روسیه قرار گرفته است.

خودروی حمل موشک قاره‌پیما

خودروی مخصوص حمل موشک قاره‌پیما پای ثابت رژه روس‌ها است. درباره این هیولا اطلاعات کمی موجود است، اما بر اساس برخی گزارش‌ها نیروبخش آن یک موتور 800 اسب بخاری بوده و 200 دستگاه از آن اکنون مشغول خدمت‌رسانی است.

تانک T90M "Breakthrough"

نوبت به تانک‌ها می‌رسد. امسال روس‌ها تصمیم گرفته‌اند نیروهای خود را به نسخه‌ای جدید از تانک T-90 تجهیز کنند. این نسخه نامی معادل واژه Breakthrough (به معنای پیشرفت چشمگیر) دارد و از برجک گردان می‌توان آن را از نسخه اصلی تشخیص داد. وظیفه تامین نیروی این نسخه بر عهده یک موتور دیزلی با 1,130 اسب بخار قدرت گذاشته شده و گیربکس خودکار نیز وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، تقویت سازه کابین و افزایش سطح مقاومت در برابر انواع مین‌ها، سیستم نشانه‌گیری دیجیتال پیشرفته و سیستم مدیریت حریق از دیگر ویژگی‌های نسخه جدید تانک T90 هستند.

تانک T-15 با ماژول جنگی

T-15 یک تانک نظامی سنگین مخصوص پیاده‌نظام است که بر مبنای پلتفرم Armata ساخته شده؛ این تانک از سلاح‌های تقویت‌شده سود می‌برد و ماژول جنگی آن دارای یک مسلسل 7.62 میلی‌متری و توپ 57 میلی‌متری با برد 9 مایل (14.4 کیلومتر) و موشک‌های ضد تانک هدایت‌شونده است. هنوز مشخص نیست این تانک پیشرفته از چه زمانی مشغول خدمت‌رسانی خواهد شد.

جنگ‌افزارهای خاص ارتش روسیه

سیستم ضد هوایی 2S38

با نرخ 120 شلیک بر هر دقیقه تانک ضد هوایی 2S38 حتی توانایی هدفگیری راکت‌های شلیک شده از لانچرهای متعدد را دارد. این تانک که بر اساس ماشین جنگی BMP-3 توسعه یافته، به لطف کالیبر بزرگ توپ خود، قادر است با جنگ‌افزارها و خودروهای نظامی زمینی نیز مقابله کند. همانند تانک T-15، تانک 2S38 نیز از توپ 57 میلی‌متری خودکار که روی برجک مستقل نصب شده، سود می‌برد.

نفربر بومرنگ K-17

طبق شنیده‌ها، مقامات ارشد روس خواهان نصب توپ 57 میلی‌متری روی خودروهای چرخ‌دار پلتفرم بومرنگ (Boomerang) هستند. با وجود این در رژه اخیر خودروهای متعلق با این پلتفرم کماکان با همان ماژول Epoch حضور پیدا کرده بودند. این ماژول شامل مسلسل 30 میلی‌متری خودکار، موشک‌های ضد تانک و سیستم‌های دفاعی فعال است.

جنگ‌افزارهای خاص ارتش روسیه

نفربر K-17 یکی از اعضای خانواده پلتفرم بومرنگ است که تست‌های اولیه را پشت سر گذاشته و از تابستان امسال به کار گرفته خواهد شد. سیستم تعلیق قابل تنظیم، امکان استفاده از تسلیحات مختلف، سیستم‌های مخصوص عبور از آب و گودال‌های عمیق و موتور دیزلی با قدرتی در حدود 750 اسب بخار از جمله ویژگی‌های این نفربر هستند.

تانک T-80BVM

موتورهای توربین گازی هنوز به پایان خط نرسیده‌اند. تانک کارآمد T-80 که امتحان خود را بارها و بارها با موفقیت پس داده، به لطف موتور بروزآوری شده خود اکنون توانایی‌های بهتری پیدا کرده و در شمالی‌ترین نقاط روسیه به خدمت ارتش درآمده است. در نسخه BVM این تانک از سامانه‌هایی چون سیستم دید Sosna-U، تجهیزات دفاعی Relic و امکانات ارتباطی مدرن بهره می‌برد. در نتیجه تانک T-80 BVM از نظر قدرت مقابله به مثل، نسبت به تانک T-72B3 دیگر ضعیف‌تر نیست.

جنگ‌افزارهای خاص ارتش روسیه

تانک BMPT ترمیناتور

تانک BMPT ترمیناتور با هدف پشتیبانی از خودروهای زرهی و حفاظت از نیروها در برابر نارنجک‌اندازها، توپخانه و دیگر تهدیداتی که ممکن است از سوی جنگ‌افزارهای زمینی ایجاد شود، تولید شده است. تولیدکنندگان ترمیناتور معتقد هستند این تانک می‌تواند جایگزین چهار جوخه و چهار نفربر زرهی باشد.

سیستم‌های دفاعی و سلاح‌های کنترل از راه دور ترمیناتور عبارتند از دو مسلسل 30 میلی‌متری اتوماتیک، موشک‌های هدایت شونده، نارنجک‌انداز و یک مسلسل 7.62 میلی‌متری.

تانک قدیمی T-34-85 و SU-100

رژه هفتاد و پنجمین سالگرد روز پیروزی میزبان دو تانک نمادین T-34 و SU-100 بود. این دو تانک در جنگ جهانی دوم جزو جنگ‌افزارهای اصلی شوروی بودند و حضور آنها در میادین نبرد نقشی کلیدی در تعیین طرف پیروز ایفا می‌کرد. پس از جنگ جهانی دوم این دو تانک توسط ارتش بیش از 20 کشور مختلف مورد استفاده قرار گرفتند.

بد نیست بدانید کارایی و قدرت جنگی SU-100 به قدری بالا بود که تا 50 سال پس از تولید نیز در خدمت ارتش برخی کشورها باقی ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Mehr Fa
    Mehr Fa | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

    عجب... کشور کم نداریم که اقتصاد و پیشرفت اقتصادی رو ول کردن و چسبیدن به جنگ افزار و جنگ.ظهور تزار بدون رودروایستی های قبل

  • Sina Elahi
    Sina Elahi | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

    شهاب ی جوری میگه انگار خودش اقتصادش درسته رفته پی ارتش بابا حرف مفت نزنین ترو خدا

  • keep quiet
    keep quiet | ۱۳ تیر ۱۳۹۹

    ما هنوز چسبیدیم به توپ ۲۳...هفته ایی تعمیر نگهداری حالم بهم میخوره یادش میافتم??...پدافندی ها پرچم بالا?

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۱۳ تیر ۱۳۹۹

    تانک هاش تعریفی ندارع ولی تو قدرت موشکی خوبه

    • Reza12022
      Reza12022 | ۱۳ تیر ۱۳۹۹

      والا حقیقتا من طرفدار پروپاقرص روسیه نیستم ولی حقیقتا جنگ افزاراش خداان و از کشورهایی مثل استرالیا و آمریکا و نیوزلند و برزیل و مکزیک و کشورهای آمریکا جنوبی خرید سنگین دارند

    • HOSSIEN
      HOSSIEN | ۱۳ تیر ۱۳۹۹

      اتفاقا یکی از نقاط عطف ارتش روسیه تانک و ماشین های سنگین زرهیشه

    • keep quiet
      keep quiet | ۱۳ تیر ۱۳۹۹

      چی میگی خدایی سری t90 و اروماتا که تازه معرفی کرده آبراهام و لئوپارد باید جلوش لنگ بندازن
      مخصوصا سری اروماتا که سیستم دفاع خودکار داره اینطور که گفتن ۲۰۰۰ خرج گود مقاومت داره تازه با محفظه ضدانفجار....کلا طراحی سلاح هاش مخوفه روسیه...

مطالب پیشنهادی