ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش قیمت و حذف بعضی بسته‌های بلند مدت اینترنت ایرانسل و همراه اول

دو اپراتور همراه اول و ایرانسل تغییراتی در بسته‌های اینترنت خود داده‌اند. این تغییرات باعث شده است تا برخی از بسته‌ها افزایش قیمت پیدا کنند و برخی دیگر نیز که نزد کاربران محبوب بودند، مانند ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۳

دو اپراتور همراه اول و ایرانسل تغییراتی در بسته‌های اینترنت خود داده‌اند. این تغییرات باعث شده است تا برخی از بسته‌ها افزایش قیمت پیدا کنند و برخی دیگر نیز که نزد کاربران محبوب بودند، مانند بعضی بسته‌های بلند مدت، به شکل کامل حذف شوند. این تغییر در پایان هفته انجام و باعث شد کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دو اپراتور اصلی کشور انتقاد کنند.

با مراجعه به دو اپلیکیشن «همراه من» و «ایرانسل من»، متوجه تغییرات قیمتی در بسته‌های اینترنتی خواهید شد. اگرچه همراه اول و ایرانسل به شکل رسمی توضیحی نداده‌اند که به شکل میانگین کل بسته‌ها چند درصد افزایش قیمت داشته‌اند اما می‌توان دید که دست کم اگر اینترنت غیر داخلی را در نظر بگیریم، افزایش قیمت در بعضی موارد به ۲ برابر نیز می‌رسد. از سوی دیگر با کنکاشی بیشتر در این دو اپلیکیشن، پی به این نکته خواهید برد که برخی از بسته‌ها و به خصوص بسته‌های بلند مدت (شش ماهه و یکساله که عمدتا از حجم اینترنت بالایی برخوردار بودند) حذف شده و یا مقدار حجم ارائه شده در آنها کاهش نسبی داشته است.

بسته‌های اینترنتی اپراتور اول بیشتر از آنکه تغییر قیمت داشته باشند، تغییرات زیادی در حجم ارائه شده در آنها اعمال شده است. به عنوان مثال بسته‌ای که پیش‌تر ۱۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل (معادل ۳۰ گیگابایت اینترنت داخلی) حجم به مشترک ارائه می‌داد، حالا تبدیل به دو قسمت ۷.۵ گیگابایتی شده: ۷.۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۷.۵ گیگابایت اینترنت داخلی (معادل ۱۵ گیگابایت اینترنت داخلی). جدا از پیچیدگی ترکیب این بسته‌ها و سردرگمی مخاطب، همراه اول تقریبا نصف حجم بسته‌های پیشین را با همان قیمت قبلی به مشترکین خود ارائه می‌دهد و این موضوع در اپلیکیشن و وبسایت این اپراتور اعمال شده است.

از آنسو ایرانسل تغییرات بیشتری در بسته‌ها ارائه داده است. برخی از بسته‌های محبوب این اپراتور به طور کلی حذف شده‌اند و برخی از آنها نیز با یک افزایش قیمت نسبی (تقریبا دو برابری) روبرو شده‌اند. به عنوان مثال تا دهم تیرماه یک بسته ۹۰روزه ۲۴ گیگابایتی ایرانسل که با قیمت ۵۸هزار تومان قابل خریداری بود، حالا به یک بسته ۹۰ روزه با حجم ۱۷ گیگابایتی تبدیل شده و قیمت آن نیز ۷۹ هزار تومان شده است؛ در حالی که پیش‌تر یک بسته ۹۰ روزه ۱۷ گیگابایتی قیمتی معادل ۴۷ هزار تومان داشت.

بسته‌های بلند مدت ایرانسل نیز از مقدار حجم اینترنت ارائه شده در آنها کاسته شده است. به عنوان مثال حالا بسته‌ یکساله این اپراتور تنها با محدودیت ۳۶ گیگابایت در سال (ماهی ۳ گیگ) ارائه می‌شود و دیگر خبری از حجم‌های بالاتر (۷۲ گیگابایت و ۴۸ گیگابایت) نیست.

نکته جالب توجه در اپراتور ایرانسل اینست که اولا قیمت بسته‌های اینترنتی در وبسایت این اپراتور همچنان به نرخ قبل محاسبه شده و کاربران می‌توانند از طریق سایت به انواع بسته‌ها با قیمت‌های پیشین دسترسی داشته باشند و نکته دوم اینکه برخی بسته‌های فعال مشترکین از طریق اپلیکیشن می‌توانند با قابلیت خرید مجدد، با همان نرخ قبلی تمدید شوند؛ ولو اینکه این بسته در مجموعه بسته‌های فعلی موجود در اپلیکیشن ایرانسل من وجود نداشته باشد.

بسته‌های قدیمی ایرانسل با نرخ پیشین در وبسایت این اپراتور موجود است

در این میان باید بار دیگر تاکید شود که افزایش قیمت و یا تغییرات در حجم بسته‌ها در تمامی موارد رخ نداده و هنوز هم بسته‌هایی با نرخ قبلی و حجم پیشین در هر دو اپراتور مشاهده می‌شود.

ناگفته نماند از دیروز که این تغییرات اعمال شده، بسیاری از بسته‌های اینترنتی در اپلیکیشن دو اپراتور کشور دائما در حال تغییر است و به نظر می‌رسد هنوز این دو اپراتور به یک جمع‌بندی نهایی برای ارائه بسته‌های جدید با نرخ جدید نرسیده‌اند. به عنوان مثال تا دیروز بسته‌های ۳۰ روزه ایرانسل دارای حجم‌های متفاوت و قیمت‌های بالاتری نسبت به قبل بود اما از صبح امروز اساسا بسته‌های ۳۰ روزه ایرانسل در اپلیکیشن «ایرانسل من» تنها با حجم‌های یک و دو گیگابایت ارائه می‌شود که مقدار چندان منطقی برای مصرف یک ماه کاربران نیست. به نظر می‌رسد این دو اپراتور در حال بازبینی حجم‌ها و تعیین قیمت‌ها هستند.

گفتنیست پیش‌تر سازمان رگولاتوری و خود مسئولین اپراتورها چندین بار اعلام کرده‌ بودند که قیمت بسته‌های اینترنتی اپراتورها کمتر از مقدار قانونی آن است و به نظر می‌رسد با این افزایش قیمت، قیمت‌ها به نرخ مصوب رگولاتوری بیشتر نزدیک شده است. بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خطوط اینترنت ثابت از قیمت پایین بسته‌های اپراتورهای همراه گلایه داشتند و از آنسو کاربران نرخ‌های این بسته‌ها را گران می‌دانستند.

گران شدن بسته‌های اینترنت همراه می‌تواند باعث جلب توجه مخاطبین به اینترنت ثابت و پروژه توسعه VDSL باشد که سرعتی چندین برابر از سرعت فعلی اینترنت ثابت مشترکین به آنها ارائه می‌کند، اگرچه دریافت این سرویس‌ها هنوز برای همگان امکان پذیر نیست و ممکن است دریافت یک سرویس اینترنت ثابت با سرعت بالای VDSL برای برخی شهروندان بیش از یک سال به طول انجامد.

در پایان ذکر این نکته ضروریست که این تغییرات قیمتی و حجمی در بسته‌های اپراتور رایتل و اپراتور مجازی شاتل موبایل رخ نداده و این اپراتورها کماکان بسته‌های قبلی خود را با نرخ گذشته به مشترکین خود ارائه می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • elias
    elias | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

    ایشالا زود تر این اینترنت ماهواره ای بیاد از دست همه این ل ا ش خ و ر ها خلاس بشیم.
    تازه بعدشم دیگه نمیتونن اینترنت رو قطع کنن

    • javad_xbox
      javad_xbox | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

      ایشالا ماشالا رو خوب امدی

    • آریا
      آریا | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

      اینترنت ماهواره ای مجانی نخواهد بود. تجهیزاتش هم نه ارزان است نه قابل نصب تو هر خونه ای.

  • shahin_dej
    shahin_dej | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

    قبول دارم بسته ها خیلی داغونن ولی همراه اول و ایرانسل قانونی حق دارن که هر۱ گیگ را شصت تومن بدن باید هنوز هم از این دو اپراتور متشکر باشیم که قیمت به سقف ندادن و من حتم دارم حتی اگه به این قیمت هم برسه مجبوریم از ناچاری بخریم

  • 32Elnino
    32Elnino | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

    حالا وقتشه این سیم‌کارت‌های آشغالو بندازین سطل آشغال و بذارین اپراتورهای اروپایی و عربی بیان ایران و از رومینگ اونها استفاده کنید حالا که قراره پول زیاد بدین بهتر نیست واسه خارجی با کیفیت بدین تا این اپراتورهای بی کیفیت ایرانی یا حداقل شما که دارین هزینه میکنید همونو بدین برای اینترنت ماهواره ای

  • Khan
    Khan | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

    آینده اون یارویی الان نیزه دستشه و توی جنگل های پاپوای گینه نو دنبال شکار واسه ناهار میگرده از آینده ملت ایران روشن تره با این ح.ک.و.م.ت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی