ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک در دادگاه به سال‌ها شنود کاربران متهم شد

پس از ۹ سال جنگ حقوقی، دادگاه فدرال اخیرا حکمی داده که بر اساس آن، رهگیری کاربران توسط فیسبوک می‌تواند به عنوان نقض قانون ضد شنود تلقی شود. در سال‌های اخیر شاهد بحث‌های زیادی پیرامون ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۷

پس از ۹ سال جنگ حقوقی، دادگاه فدرال اخیرا حکمی داده که بر اساس آن، رهگیری کاربران توسط فیسبوک می‌تواند به عنوان نقض قانون ضد شنود تلقی شود.

در سال‌های اخیر شاهد بحث‌های زیادی پیرامون فیسبوک و سیاست‌های نامناسب آن بودیم و علاوه بر حضور مدیرعامل آن، مارک زاکربرگ در سنا، شرکت‌های بزرگ نیز اخیرا تبلیغات در این شبکه اجتماعی را به علت پخش محتوای نژادپرستانه به صورت موقت متوقف کرده‌اند.

به گزارش Gizmodo، ویجت «لایک» در فیسبوک اطلاعات کاربرانی که از این شبکه اجتماعی بازدید می‌کنند را جمع‌آوری می‌کند و داشتن یا نداشتن حساب نیز تفاوتی در این موضوع ایجاد نمی‌کند. چنین موضوعی جدید نیست و در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار دادخواستی علیه آن تنظیم شد، اما حکم آن اخیرا اعلام شده است.

فیسبوک از مدت‌ها قبل با نقل کردن بخشی از قانون شنود فدرال که شنود را به عنوان رهگیری ارتباطات تعریف می‌کند، در حال دفاع از خود است. در منطق این شرکت، جمع‌آوری اطلاعات بدون رهگیری مداوم با شنود متفاوت است.

فیسبوک

با وجود چنین موضوع، قضات در نهمین دادگاه تجدیدنظر چنین موضوعی را نپذیرفتند و به این علت که فیسبوک اطلاعات کاربرانی که روی دکمه لایک کلیک نکرده بودند را نیز جمع‌آوری کرده، از نظر فنی گفته این شبکه اجتماعی را رد کردند. برداشت و جمع‌آوری اطلاعات بر اساس حکم دادگاه به معنای رهگیری است.

حکم جدید دادگاه تکان‌دهنده است چرا که با حکم قبلی تفاوت دارد. این پرونده در سال ۲۰۱۷ بسته شد، زمانی که قاضی آن، «ادوارد دیولا» اعلام کرد که کاربران می‌توانند با استفاده از حالت «ناشناس» یا نصب ادبلاکر، به راحتی از خود محافظت کنند. همین موضوع باعث دادگاه تجدیدنظر جدید شد.

در این دادگاه قاضی جدیدی به پرونده رسیدگی کرد و گفته‌های فیسبوک را نپذیرفت. در نهایت اگر در حال گشت و گذار در سایتی با ویجت‌های مختلف برای رهگیری و جمع‌آوری اطلاعات باشید، به نوعی با شنود دست و پنجه نرم می‌کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Reza Molodi
    Reza Molodi | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

    فیسبوک اینطوری لو میره امنیت نداره. ولی ما همچنان واتساپ نصب میکنیم. اونوقت یه شایعه در مورد سروش پلاس بیاد. همه گلو پاره میکنن که: داد از بی امنیتی، هوار از بی امنیتی...

    • keep quiet
      keep quiet | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

      تو دیگه از آب گل آلود ماهی نگیر...cia اگه پیامات ببینه زندان نداره ولی اینجا ببینن دادگاهی...

  • keep quiet
    keep quiet | ۱۴ تیر ۱۳۹۹

    بفرمایید تحویل بگیرید...آریا کجایی دقیقا کجایی...

    • آریا
      آریا | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

      همینجام
      نوش جونش شنود میکنه که میکنه تا چشم شماها در بیاد

مطالب پیشنهادی