ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

مرورگر اندرویدی کروم بالاخره ۶۴ بیتی می‌شود؛ ارتقای سرعت و کارایی

نسخه اندرویدی مرورگر Chrome سرانجام بعد از به‌روز‌رسانی به نسخه شماره ۸۵، به معماری ۶۴ بیتی ارتقا پیدا خواهد کرد و به صورت خودکار در اختیار کاربران اندروید ۱۰ یا بالاتر قرار خواهد گرفت. این ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

نسخه اندرویدی مرورگر Chrome سرانجام بعد از به‌روز‌رسانی به نسخه شماره ۸۵، به معماری ۶۴ بیتی ارتقا پیدا خواهد کرد و به صورت خودکار در اختیار کاربران اندروید ۱۰ یا بالاتر قرار خواهد گرفت. این در حالی است که اندروید از نسخه پنجم، یعنی حدود شش سال پیش از معماری ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کند، اما کروم که متعلق به گوگل است هرگز خودش اپلیکیشینی بر پایه این معماری نبود.

با مروری بر آدرس chrome://version می‌توان به سادگی دریافت که نسخه‌های ۸۳ و ۸۴ مرورگر کروم همچنان اپلیکیشن‌هایی ۳۲ بیتی هستند. اما نسخه‌های آزمایشی کروم (شامل کروم Dev و کروم Canary) که در واقع نسخه‌های ۸۵ و ۸۶ آتی به شمار می‌آیند، در حقیقت بر پایه معماری ۶۴ بیتی توسعه یافته‌اند. این موضوع به تایید گوگل هم رسیده است.

از نظر عملکرد، آمار و ارقام بنچمارک Octane 2.0 از پیشرفت قابل توجه سرعت و بهبود کیفیت نسخه ۶۴ بیتی در قیاس با نسخه ۳۲ بیتی حکایت می‌کند. بدون شک بهینه‌سازی‌های متعددی از سوی گوگل در نسخه اندرویدی شماره ۸۵ اعمال شده، اما روی آوردن به معماری ۶۴ بیتی هم در این رابطه بی‌تاثیر نبوده. هرچند امتیازات بالاتر در بنچمارک لزوما به معنای ارتقای عملکرد در دنیای واقعی نیستند.

کروم

همانطور که گفته شد تنها کاربرانی که موبایلی مجهز به اندروید ۱۰ در اختیار دارند به صورت خودکار به‌روزرسانی کروم ۶۴ بیتی را دریافت خواهند کرد. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهند در حال حاضر تنها ۸ درصد از موبایل‌ها از سیستم عامل جدید گوگل استفاده می‌کنند، و این یعنی جامعه کاربرانی بسیار کوچک برای روی آوردن به معماری تازه‌ای برای کروم.

اما خوشبختانه توسعه دهندگان وعده داده‌اند که در آینده نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید هم به‌روز‌رسانی ۶۴ بیتی Chrome را دریافت خواهند کرد. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که گوگل به تمام توسعه دهندگان اپلیکیشن اولتیماتوم داده که تا پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۱، حتما می‌بایست همه نرم‌افزارهای خود را با معماری ۶۴ بیتی توسعه دهند. کروم ۸۵ ماه آینده منتشر خواهد شد، و این یعنی گوگل حدود یک سال فرصت دارد تا این معماری را به نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید هم بیاورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی