ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی استفاده از ۳ دارو برای درمان کرونا را متوقف کرد

«سازمان بهداشت جهانی» (WHO) رسما اعلام کرد استفاده از ترکیب داروهای ایدز «لوپیناویر» (Lopinavir) و «ریتوناویر» (Ritonavir)، به عنوان راهی آزمایشی برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونای حاد را متوقف می‌کند. علت این اتفاق مشاهده ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۲

«سازمان بهداشت جهانی» (WHO) رسما اعلام کرد استفاده از ترکیب داروهای ایدز «لوپیناویر» (Lopinavir) و «ریتوناویر» (Ritonavir)، به عنوان راهی آزمایشی برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونای حاد را متوقف می‌کند. علت این اتفاق مشاهده عدم تاثیر کافی و کاهش ندادن مرگ و میر بیماران کووید-19 اعلام شده است.

اوایل اسفند ماه، و پس از مشاهده نخستین موارد ابتلای ایالات متحده، ترکیبی از داروهای یاد شده که به صورت اختصاصی برای درمان بیماری ایدز (HIV) استفاده می‌شدند، تحت نظارت سازمان بهداشتی مورد آزمایش قرار گرفت. کشورهای بریتانیا و ژاپن نیز از این الگو پیروی کرده و آزمایشاتی صورت دادند.

این مجموعه تحقیقات که تحت عنوان «آزمایش همبستگی» آغاز شد و حالا بین صد کشور مختلف از جهان در جریان است، در راستای یافتن درمانی موثر برای ویروس کرونا دنبال می‌شود. اولین ابزار پزشکان پس از مراقبت استاندارد در این گروه، آزمایش دارویی به نام Remdesivir بود که قبلا روی ابولا جواب داده بود. بعد از آن نیز به ترتیب داروهای هیدروکسی کلروکین، لوپیناویر/ریتوناویر، و در نهایت ترکیب لوپیناویر/ریتوناویر با اینترفرون مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی شنبه از توقف استفاده از هیدروکسی کلروکین در آزمایشات جهان خبر داد. پیش از این هم بهره‌وری از داروی مالاریا (که به توصیه دونالد ترامپ برای درمان ویروس کرونا پیشنهاد شد) بی‌فایده اعلام شده بود و آزمایشات متعدد نشان داد که هیچ تاثیری در درمان کووید-19 ندارد.

ویروس کرونا

حالا سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای عنوان کرد که ترکیب لوپیناویر و ریتوناویر (داروهای ایدز) هم بی‌فایده بوده‌اند. «امروز سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد کمیته بین‌المللی آزمایش همبستگی در رابطه با توقف استفاده از داروهای هیدروکسی کلروکین و لوپیناویر/ریتوناویر را پذیرفت».

البته این موضوع را باید در نظر داشت که توقف استفاده از داروهای یاد شده، صرفا محدود به بیمارانی است که اوضاع وخیمی داشته و در بیمارستان بستری هستند. بنابراین همچنان شانس بهره‌گیری از آنها در درمان بیمارانی که به صورت ضعیف‌تر به کووید-19 مبتلا می‌شوند و راهی بیمارستان نشده‌اند، یا حتی روشی پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا وجود دارد.

تا این لحظه هنوز هیچ دارو یا واکسن تاثیرگذاری برای درمان ویروس کرونا در جهان کشف یا ساخته نشده. طبق آخرین آمار بیشتر از یازده میلیون نفر در جهان به این بیماری دچار شده‌اند و بیشتر از نیم میلیون نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر تنها راه مقابله با این ویروس، ماسک زدن است. پس فراموش نکنید که در تمام شرایط و به خصوص در مکان‌های شلوغ، برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانتان از ماسک استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی