ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رگولاتوری: تخلف اپراتورها حذف بسته‌های پرمصرف بود نه افزایش قیمت

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری اعلام کرد افزایش تعرفه‌ای در بسته‌های اینترنتی اپراتورها صورت نگرفته بود و تنها برخی از بسته‌های پرمصرف از درگاه‌ آنها حذف شده است. این در حالیست که برخی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری اعلام کرد افزایش تعرفه‌ای در بسته‌های اینترنتی اپراتورها صورت نگرفته بود و تنها برخی از بسته‌های پرمصرف از درگاه‌ آنها حذف شده است. این در حالیست که برخی از بسته‌های اینترنتی اپراتورها به گفته کاربران در فضای مجازی افزایش قیمتی ۵۰ درصدی را تجربه کرده بود.

در یکی دو روز کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی در اپراتورهای همراه خبر داده و اعتراض کردند. بررسی‌ها نیز نشان می‌داد که این موضوع صحت داشته و برخی از بسته‌ها حذف و برخی دیگر نیز افزایش قیمت داشتند. این موضوع منجر به واکنش رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد و او در نهایت در توییتر خود اعلام کرد «بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که مردم به‌دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است.»

«حسین فلاح جوشقانی» همچنین با اشاره به مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفته بود براساس این مصوبه اپراتورهای مسلط (SMP) برای تغییر تعرفه‌های عادی و تشویقی سرویس‌هایشان باید تایید رگولاتوری را دریافت کنند. با توجه به اینکه افزایش قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه بدون تایید رگولاتوری انجام شده، این افزایش قیمت‌ها برخلاف مقررات بوده و تمامی قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌داد که قیمت بسته‌های موبایل در اپلیکیشن‌های فروش هر دو اپراتور تغییر پیدا کرده بود و قیمت‌ها در سایت‌های آنها همچنان به نرخ قدیم بود و یا تغییرات حجمی در آن دیده می‌شد. با این حساب که اکثر کاربران بیشتر مواقع برای خریداری بسته به وب‌سایت مراجعه نمی‌کنند و از اپلیکیشن یا USSD خرید می‌کنند، اعتراض‌های شدیدی نسبت به این مساله داشتند. در این راستا «پیمان قره‌داغی» مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در گفت‌وگوی خود با ایسنا تاکید کرده بسته‌ها باید به اپلیکیشن برگردند:

«طبق بررسی‌های انجام‌شده، هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در اپراتورها صورت نگرفته و تنها بعضی از بسته‌های پرمصرف از برخی درگاه‌ها حذف شده است. البته این اقدام که از سوی اپراتورهای غالب و بدون از کسب تاییدیه سازمان انجام شده، تخلف است و به همین خاطر به اپراتورها اخطار دادیم که بسته‌ها دوباره هم در پورتال و هم اپلپکیشن‌ اپراتورها قرار گیرد.»

وی با بیان اینکه اپراتورهای غالب برای ارائه تعرفه حتما باید از سازمان تاییدیه بگیرند، افزود: «اپراتورها برای تعرفه‌هایشان یک سقف دارند و یک کف. اگر بخواهند کمتر از کف تعرفه بدهند، ضد رقابتی است و با آن برخورد می‌شود، سقف تعرفه اپراتورها هم تا ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت‌های دائمی و ۱.۵ برابر ۴۲ هزار تومان برای سیم‌کارت‌های اعتباری است و اگر بخواهند بالاتر از سقف تعرفه بدهند هم برخورد می‌شود.»

قره‌داغی با بیان اینکه اپراتورها برای ارائه تعرفه‌های قبلی از این سازمان تاییدیه گرفته بودند و نباید تعرفه‌هایی مورد تایید سازمان را حذف می‌کردند، اظهار داشته که اپراتورها می‌توانسند از اول این تعرفه‌ها را تعریف نمی‌کردند: «حالا که تعریف کردند، باید سرویسشان را ادامه می‌دادند. اگر قرار باشد بسته‌های جدیدی تعریف شود یا بعضی از بسته‌ها از مدار خارج شود و اپراتورهای غالب حتی اگر بخواهند کمتر از سقف، تعرفه بدهند هم باید از سازمان تاییدیه بگیرند که دراین مورد ما تاییدیه‌ای برای حذف بسته‌ها نداشتیم.»

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری تاکید دارد که رگولاتوری نمی‌گذارد کسی در خرید بسته‌های جدید صدمه ببیند و در اینباره چنین توضیح می‌دهد:

«آن دسته از مشترکینی که بسته فعال داشتند از بسته‌هایشان استفاده می‌کنند. درباره کسانی که این روزها بسته‌ای خریدند، اگر یک بسته مشخص با قیمت مشخص و در یک بازه مشخص می‌خریدند، این بسته باید حتما ارائه شود اما اگر به دلیل نبود بسته قبلی مجبور شدند بسته جدیدی خریداری کنند که نزدیک به بسته‌ قبلی‌شان بوده و پیش از این هم توسط اپراتور ارائه می‌شده، شرایط فرق می‌کند و دیگر هزینه‌ای به کاربر برنمی‌گردد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Mohsen
    Mohsen | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

    وجود حمکومت‌های دیکتاتوری که فقط به فکر منافع خودشون هستند و حال و روز ملت براشون اهمیت نداره چیز عجیبی نیست، در عجبم از مردمی که ظلم این حکومت‌ها رو می‌بینند و سینه براشون چاک میدند و ازشون حمایت می‌کنند.
    ما گرفتار جهل خودمونیم نه ظلم حاکمانمون، اگر عاقل بودیم اجازه نمیدادیم بهمون ظلمی بشه.

    • آریا
      آریا | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

      میگن چرخ حکومت ظالمان به دست جاهلان میچرخه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی