ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک کارشناس بازار سرمایه: شرکت‌های فناوری آینده بورس ایران را در دست می‌گیرند

ورود استارتاپ‌ها به بورس جزو اخبار مهم این روزهای اکوسیستم استارتاپی ایران است و به نظر می‌رسد که تا پایان تابستان حداقل یکی دو مورد از این شرکت‌ها توسط تابلوهای فرابورس وارد بازار سرمایه شوند. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

ورود استارتاپ‌ها به بورس جزو اخبار مهم این روزهای اکوسیستم استارتاپی ایران است و به نظر می‌رسد که تا پایان تابستان حداقل یکی دو مورد از این شرکت‌ها توسط تابلوهای فرابورس وارد بازار سرمایه شوند. با این وجود به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها جنس متفاوتی از سایر شرکت‌های حاضر در بورس مانند شرکت‌های پتروشیمی، نفتی و غیره دارد. با این همه عده زیادی اعتقاد دارند که تا چند سال آینده، استارتاپ‌ها به صدر جدول‌های بورس خواهند رسید.

یکی از همین افراد، «محمد قاسمی» مدیرعامل شرکت «توسعه فناوری سوشیانت» است که شریک تجاری کارگزاری فارابی است. این فعال بازار سرمایه در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید آمازون و توییتر و بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری در دنیا بسیار دیر به سوددهی رسیدند و اساسا فرهنگ شرکت‌های تکنولوژی-محور توجه چندانی به سود لحظه‌ای ندارد و به پیشروی و توسعه فکر می‌کند: «فلسفه شرکت‌های فناورانه با فلسفه شرکت‌های فولادی و سیمانی و امثالهم کاملا متفاوت است و دائما در حال رشد است. استارتاپ‌هایی که هم‌اکنون نیز قصد ورود به بورس را دارند، بسیار بزرگ هستند و از ابعاد استارتاپ تقریبا خارج شدند و می‌توانند راه را برای دیگر بازیگران اکوسیستم باز کند و به آن‌ها انگیزه‌ای بدهد تا بدانند مرحله نهایی رشدشان ورود به بازار سرمایه است.»

قاسمی همچنین می‌گوید که ورود به بورس می‌تواند به برندینگ استارتاپ‌ها کمک بسیار زیادی کند: «ورود به بورس بهترین مارکتینگ برای شرکت‌ها است، چرا‌که عرضه اولیه هر مجموعه در بورس مساوی با شناخته شدن آن‌ها توسط حداقل سه چهار میلیون کاربر است. همچنین اعتبار این برندها نزد شرکت‌ها و مشتریان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.»

مدیرعامل سوشیانت در پاسخ به این سوال که سوددهی در استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاران بورسی آن‌ها چگونه خواهد بود، می‌گوید: «قطعا سیستم مانند سوددهی یک شرکت پتروشیمی نخواهد بود، اما ابعاد بسیار بزرگی در دراز مدت خواهد داشت. رشدی که این مجموعه‌ها در یکی دو سال می‌کنند گاه می‌تواند به ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد برسد که در هیچ صنعتی این موضوع به چشم نمی‌خورد. البته برخی از استارتاپ‌ها نیز ریسک شکست بالایی دارند، ولی گزینه‌های فعلی که قصد ورود به بورس را دارند جزو این احتمالات شکست نیستند.»

به باور قاسمی بورس ایران تا دو سال آینده و با ورود شرکت‌های استارتاپی و فعالان حوزه فناوری، دستخوش تغییرات مهمی خواهد شد. او معتقد است که تا سه سال آینده ۳۰ درصد از ۱۰ ارزش برتر بورسی ایران متعلق به استارتاپ‌ها خواهد بود: «این ترند در آمار جهانی ۵۰ درصد و بیشتر است، اما در ایران با توجه به شرایط خاص، گمان می‌کنم که به ۳۰ درصد برسد.»

گفتنی است بر‌اساس آخرین آماری که از سوی استارتاپ‌های مختلف و فرابورس منتشر شده، شرکت‌هایی نظیر دیجی‌کالا، اسنپ، تپسی، کافه بازار، صبا ایده و شیپور قصد ورود به فرابورس را دارند و آن‌طور که شنیده‌ شده، برخی از اسامی این مجموعه‌ها تا پایان تابستان جاری وارد تابلوی فرابورس خواهد شد.

ورود یک کسب‎وکار به بازار سرمایه یا به عبارت دیگر عرضه سهام‌شان در بورس، پدیده‌ای است که چند سال است برخی استارتاپ‌ها به دنبال محقق شدن آن هستند. در بازار سرمایه ایران که در روزهای اخیر نیز با رشد بسیار ناگهانی مواجه شده، عمدتا شرکت‌های تولیدی و صنعتی حضور دارند و ورود این استارتاپ‌ها می‌تواند به این موضوع تنوع بخشیده و قدرت انتخاب سرمایه‌گذاران را نیز بیشتر سازد. کارشناسان بر این باورند که با کمبود سرمایه‌گذار جسور، استارتاپ‌های بالغ یافته برای رشد آتی خود نیاز دارد که منابع مالی خود را از طریق بورس تامین کنند و این موضوع می‌تواند به یک مساله برد-برد، چه برای آن‌ها و چه بازار بورس کشور پدید بیاورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • XiiX
    XiiX | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

    لابد مثل اون شرکته که دیروز گزارشش پخش شد .

    • XiiX
      XiiX | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

      گزارشگر از یارووو دقیقا یارووو نه مدیر شرکت فناور، گزارشگر از یارووو پرسید که آیا اینکه واردات هارددیسک آزاد هست و شما رقبای خارجی دارید مشکلی در فروش شما ایجاد نمیکنه برگشت گفت متاسفانه دولت جلوی واردات این محصولات رو نمیگیره و واردات هارددیسک بازار ما رو تحت تاثیر قرار میده.!!!!!!!!!!!!!!! یاروووو مدیر یک شرکت فناور بود

      • reza_jj
        reza_jj | ۱۵ تیر ۱۳۹۹

        هارددیسک
        مگه اینا عرضه تولید هارددسیک رو دارن
        اینا تو تولید کارت ملی موندن

مطالب پیشنهادی