ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی سامسونگ گلکسی A71؛ میان رده تمام عیار، به قیمت پرچمدار

یکی از دلایل اصلی پیشتازی سامسونگ در بازار جهانی موبایل، سری گلکسی A هستند. کافیست به فهرست پرفروش ترین گوشی های بازار در بازه های زمانی مختلف نگاه کنید تا به اهمیت این خانواده در ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

یکی از دلایل اصلی پیشتازی سامسونگ در بازار جهانی موبایل، سری گلکسی A هستند. کافیست به فهرست پرفروش ترین گوشی های بازار در بازه های زمانی مختلف نگاه کنید تا به اهمیت این خانواده در موفقیت های شرکت کره ای پی ببرید. بنابراین بی دلیل نیست که سامسونگ هر سال مدل های جدیدی را به این خانواده اضافه می کند. سری پریمیوم گلکسی A برای سال 2020 حدود شش ماه قبل به شکل رسمی معرفی شدند که وجه تمایز آنها با نسل قبلی، تبدیل شدن ناچ قطره ای به حفره است. البته مثل همیشه شاهد ارتقاء سخت افزاری نیز هستیم. در این مطلب می خواهیم گلکسی A71 را بررسی کنیم. ابتدا مشخصات اصلی این گوشی را مرور می کنیم:

  • نمایشگر 6.7 اینچی سوپر امولد پلاس
  • چیپست اسنپدراگون 730
  • 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • اندروید 10 به همراه One UI 2.0
  • باتری 4500 میلی آمپر ساعتی
  • بدنه و فریم پلاستیکی
  • وزن 179 گرم
  • قیمت نامشخص (بین 9 تا 12 میلیون تومان در تاریخ 16 تیر 99)

سامسونگ در بعضی بازارهای محدود، این گوشی را با چیپست اسنپدراگون 730G عرضه می کند که برای گیمینگ بهینه سازی شده است. همچنین مدل 5G این گوشی با چیپست اگزینوس 980 به زودی وارد بازار آمریکا خواهد شد. در ادامه این میان رده زیبا و نسبتاً گران قیمت را بررسی می کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی گلکسی A71 از نمای روبرو به شدت چشم نواز است. نمایشگر بزرگ با حاشیه اندک و متقارن در کنار حفره کوچک دوربین سلفی، این گوشی میان رده را تا حد زیادی به پرچمداران سری گلکسی S نزدیک کرده و جذابیت خاصی به آن بخشیده. نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی بالای 87 درصد است که رقم خوبی محسوب می شود. لبه های نمایشگر انحنای اندکی دارند تا در دست گرفتن گوشی و سوایپ کردن را ساده تر کنند.

سامسونگ در این گوشی هم از Glasstic در پشت بدنه استفاده کرده که در واقع همان پلاستیک بسیار براق است. این پنل پلاستیکی با سه خط افقی و بافت های عمودی، نور را به زیبایی بازتاب می دهد. فریم دستگاه هم پلاستیکی است که کمی از پریمیوم بودن گوشی می کاهد. انتظار داشتیم سامسونگ برای محصولی با این قیمت از فریم آلومینیومی استفاده می کرد. البته استفاده از پلاستیک باعث شده تا وزن گوشی به 179 گرم برسد که برای این ابعاد، رقم بسیار خوبیست و به بهبود ارگونومی دستگاه کمک شایانی کرده است.

محل قرار گرفتن اجزای مختلف گوشی تفاوت زیادی با بقیه گوشی های سری گلکسی A ندارد؛ دکمه های ولوم و پاور (بیکسبی) روی لبه سمت راست و شیار سیم کارت روی لبه سمت چپ قرار گرفته اند. لبه بالا میزبان میکروفون ثانویه است و لبه پایین هم جک هدفون، درگاه USB-C، اسپیکر و میکروفون اصلی را میزبانی می کند. اسپیکر مکالمه داخل شکاف بسیار باریک بین نمایشگر و فریم قرار گرفته و متأسفانه خبری از چراغ اعلان نیست. حسگر اثر انگشت اپتیکال هم زیر نمایشگر قرار دارد.

ماژول دوربین بزرگ و مستطیلی به یکی از ویژگی های شاخص گوشی های سال 2020 تبدیل شده، انگار هرچه ماژول دوربین بزرگ تر باشد، کیفیت عکس ها هم بهتر خواهد بود. ماژول دوربین گلکسی A71 هم 6 سانتیمتر مربع وسعت و اندکی کمتر از 2 میلیمتر بیرون زدگی دارد؛ این هم یکی دیگر از شباهت های این میان رده پریمیوم با پرچمداران امسال سامسونگ.

از دیگر کمبودهای گلکسی A71 به عنوان یک میان رده پریمیوم می توان به فقدان اسپیکر استریو اشاره کرد. همچنین خبری از استانداردهای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار نیست و باید محافظت ویژه ای از آن به عمل بیاورید. این گوشی در رنگ های مشکی، سفید، آبی و صورتی وارد بازار می شود.

نمایشگر

گلکسی A71 نمایشگر سوپر امولد 6.7 اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس (1080×2400 پیکسل) دارد که محتوا را با نسبت تصویر 20:9 و تراکم 393 پیکسل در هر اینچ نشان می دهد. کیفیت تصویر این نمایشگر در زمره بهترین های دنیای اندروید قرار می گیرد.

سامسونگ دو حالت را برای نمایش تصویر در اختیار شما قرار می دهد: حالت نرمال مطابق با فضای رنگی sRGB و حالت vivid که فضای رنگی وسیع DCI-P3 را شبیه سازی می کند. احتمالاً شما هم مثل ما حالت Vivid را به خاطر غنای رنگ بیشتر می پسندید، چون در این حالت همه چیز جذاب و چشم نواز به نظر می رسد. البته دمای رنگ را هم می توانید به شکل دستی تنظیم کنید.

کنتراست بی نهایت، غنای رنگ مطلوب و زاویه دید عالی سه ویژگی اصلی نمایشگر گلکسی A71 هستند. البته همانند تمام پنل های امولد با تغییر زاویه دید، هاله رنگ آبی یا سبز به تصویر اضافه می شود. حداکثر روشنایی صفحه در حالت دستی به حدود 400 نیت و در حالت خودکار به حدود 550 نیت می رسد که در دنیای میان رده ها قابل قبول است اما اختلاف زیادی با پرچمداران دارد. با این حال حتی زیر تابش آفتاب هم با کمی زحمت می توانید محتوا را ببینید.

نمایشگر گلکسی A71 از استاندارد HDR پشتیبانی نمی کند ولی کیفیت بالای صفحه این نقص را می پوشاند تا بتوانید از تماشای فیلم و عکس روی گوشی لذت ببرید. نمایشگر همیشه روشن هم بخش جدایی ناپذیر گوشی های سامسونگ است اما فعال کردن آن اندکی مصرف باتری را افزایش می دهد.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A71 با اندروید 10 و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ یعنی One UI 2.0 وارد بازار شده و آخرین آپدیت امنیتی آن نیز به ابتدای سال 2020 بر می گردد. نسخه دوم One UI تفاوت زیادی با نسل قبل ندارد ولی همچنان یکی از جذاب ترین پوسته های اختصاصی اندروید به شمار می رود. از جمله قابلیت های جدید این رابط کاربری می توان به ناوبری با ژست های حرکتی اشاره کرد. سامسونگ همچنین قابلیت «اج اسکرین» را به این گوشی میان رده آورده، در حالی که نمایشگر این گوشی اج نیست.

سامسونگ از پس زمینه های زنده برای گوشی های جدیدش استفاده می کند که هم روی صفحه هوم و هم روی صفحه قفل به نمایش در می آیند و جذابیت خاصی به آن می بخشند. برای آشنایی بیشتر با One UI 2.0 در دو حالت عادی و دارک مود به تصاویر زیر از صفحه هوم و دیگر بخش ها توجه کنید.

image

به خاطر رنگ مشکی واقعی، دارک مود روی صفحه امولد واقعاً جذاب است و اندکی شارژدهی گوشی را نیز بیشتر می کند. البته دارک مود گلکسی A71 و دیگر گوشی های سامسونگ، کمی به خاکستری می زند و مشکی خالص نیست. خوشبختانه اکثر اپلیکیشن ها با دارک مود سازگار شده اند.

برای استفاده از گوشی سه راه دارید: دکمه های ناوبری مجازی که با آنها آشنا هستید، ژست های حرکتی مخصوص سامسونگ که فقط جای دکمه ها را با سوایپ عوض می کنند، و ناوبری ویژه اندروید 10. در حالت سوم می توانید با سوایپ به بالا از لبه پایینی وارد صفحه هوم شوید، یا با سوایپ از لبه ها به داخل، یک گام به عقب برگردید.

همان طور که گفتیم گلکسی A71 با اینکه نمایشگر اج ندارد ولی از اج اسکرین پشتیبانی می کند. مهم نیست در کدام صفحه یا چه برنامه ای باشید، اج اسکرین همیشه در دسترس شماست و  مجموعه ای از میانبرها را تنها با یک سوایپ در اختیار شما می گذارد. امکان انتخاب میانبرها، اپلیکیشن ها، مخاطبین یا ابزارهای مختلف نیز در منوی تنظیمات این قابلیت وجود دارد.

در مجموع می توان One UI 2.0 را یکی از روان ترین و کامل ترین پوسته های اختصاصی اندروید دانست که تجربه لذت بخشی از این سیستم عامل را روی گوشی های هوشمند در اختیار شما می گذارد.

سخت افزار

گلکسی A71 با چیپست اسنپدراگون 730 وارد بازار ما می شود که یکی از قوی ترین چیپست های میان رده بازار است و نسبت به اسنپدراگون 675 که در گلکسی A70 (بررسی دیجیاتو) استفاده شده بود، برتری محسوسی دارد. این چیپست با 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی همراه شده تا خیالتان را بابت عملکرد سخت افزاری راحت کند.

برای ارزیابی عملکرد سخت افزاری این گوشی به سراغ اپلیکیشن های معتبر بنچمارک یعنی آنتوتو، گیک بنچ 4 و 5، پی سی مارک و تری دی مارک رفتیم که نتایج را در ادامه می بینید.

با توجه به نتایج فوق، گلکسی A71 را می توان یکی از قدرتمند ترین میان رده های بازار دانست که به راحتی از عهده اجرای اپلیکیشن ها و حتی بازی های روز بر می آید. ظرفیت بسیار زیاد حافظه رم هم مالتی تسکینگ و اجرای همزمان برنامه ها را تضمین می کند. برای مقایسه نتایج فوق می توانید جدول زیر را ببینید.

می بینید که گلکسی A71 در بین میان رده های سامسونگ از همه قوی تر است، حتی از گلکسی A80 (بررسی دیجیاتو) که از چیپست یکسان بهره می برد. با این حال میان رده های دیگری هم در بازار هستند که قیمت پایین تر و توان سخت افزاری بسیار بیشتری دارند، از جمله آنر 20 (بررسی دیجیاتو) و نووا 5T (بررسی دیجیاتو).

در زمینه کارآیی گرافیکی هم با وضعیت مشابهی روبرو هستیم. جدول زیر نتایج به دست آمده توسط گلکسی A71 را در کنار چند گوشی دیگر نشان می دهد.

پردازشگر گرافیکی ادرنو 618 اگرچه اختلاف زیادی با پرچمداران بازار دارد ولی از اکثر میان رده ها قوی تر است و می تواند به راحتی بازی های مختلف را بدون لگ و تأخیر اجرا کند.

در مجموع سخت افزار گلکسی A71 هیچوقت شما را ناامید نخواهد کرد و می توانید برای رفع نیازهای روزمره و گیمینگ روی آن حساب کنید. ما آسفالت 9 و کال آو دوتی موبایل را روی این گوشی تست کردیم. آسفالت 9 با بالاترین تنظیمات گرافیکی (High Quality) و کال آو دوتی در حالت کیفیت Very High و فریم ریت Very High بدون لگ و تأخیر محسوس اجرا شدند و نمایشگر بزرگ گوشی هم تجربه گیمینگ را لذت بخش تر کرد. با وجود 8 گیگابایت رم به راحتی می توانید حین بازی به سراغ اپ های دیگر بروید و سپس بازی را ادامه دهید. با این حال همان طور که گفتیم میان رده های قوی تری هم در این رده قیمتی یا حتی کمتر در بازار وجود دارند.

از دیگر امکانات سخت افزاری گلکسی A71 می توان به پشتیبانی از شبکه وای فای ac، بلوتوث 5 و درگاه اختصاصی کارت حافظه اشاره کرد که البته با وجود 128 گیگابایت حافظه داخلی، اکثر کاربران نیازی به آن نخواهند داشت. حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر هم به عنوان یک حسگر اپتیکال، سرعت و دقت خوبی دارد ولی به حسگرهای فیزیکی نمی رسد.

دوربین

سامسونگ گلکسی A71 جمعاً پنج دوربین دارد که مهم ترین آنها، دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی در پشت بدنه و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی هستند. در ادامه مشخصات دوربین های این گوشی را می بینید.

  • دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، سنسور 1/1.72 اینچی، ضریب اف 1.8، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.2
  • دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4
  • دوربین عمق سنج 5 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.2
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی، سنسور 1/2.8 اینچی، ضریب اف 2.2

دوربین اصلی این گوشی با فناوری پیکسل بینینگ و ترکیب چهارگانه پیکسل ها، عکس های 16 مگاپیکسلی ثبت می کند. مثل همیشه بهتر است به همین رزولوشن 16 مگاپیکسلی اکتفا کنید و سراغ حالت 64 مگاپیکسلی نروید (این حالت از نوار بالای دوربین اصلی با نام 3:4H فعال می شود) چون علاوه بر افزایش چهار برابری حجم تصاویر، بخش زیادی از بازه دینامیکی را نیز از دست می دهید. برای نمونه به عکس زیر توجه کنید.

image

جای خالی دوربین تله فوتو در این مجموعه به شدت احساس می شود. برای جبران این نقص دو راه دارید: زوم دیجیتال روی حالت 16 مگاپیکسلی که تا 8 برابر بزرگنمایی را در اختیار شما می گذارد، یا ثبت عکس 64 مگاپیکسلی و کراپ آن به شکل دستی. همان طور که در عکس زیر می بینید، خروجی هر دو روش تقریباً یکسان است. بنابراین پیشنهاد می کنیم از همان زوم روی دوربین اصلی استفاده کنید و برای کراپ دستی به خودتان زحمت ندهید.

همچنین تست های ما نشان داد تا 2 برابر بزرگنمایی اپتیکال، افت کیفیت محسوسی را به همراه ندارد اما با افزایش آن (تا حداکثر 8 برابر) به تدریج شاهد افت کیفیت هستیم.

با کنار گذاشتن مقدمات فوق، می رسیم به بحث اصلی یعنی کیفیت دوربین ها و مثل همیشه از دوربین اصلی شروع می کنیم. دوربین اصلی گلکسی A71 یکی از بهترین دوربین هاییست که دنیای میان رده ها به خود دیده. با این دوربین در اکثر شرایط می توانید عکس کم نقصی ثبت کنید که از نظر جزئیات، کنتراست و غنای رنگ در سطح بسیار بالایی قرار دارد. فوکوس بسیار سریع و دقیق صورت می گیرد و قابلیت HDR هوشمند نیز به خوبی کار می کند تا صحنه هایی با کنتراست بالا، متعادل تر ثبت شوند. در ادامه چند تصویر ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A71 را می بینید.

عملکرد دوربین اصلی گلکسی A71 در محیط تاریک اگرچه به پرچمداران نمی رسد، ولی در دنیای میان رده ها کاملاً مطلوب است. با این حال از سنسور 64 مگاپیکسلی انتظار بیشتری داشتیم که برآورده نشد. خوشبختانه حالت مخصوص عکاسی شبانه یا نایت مود هم در نرم افزار دوربین تعبیه شده که با چند ثانیه تحمل، عکس بهتری تحویل شما می دهد. البته در این حالت، کادر عکس کمی کراپ می شود ولی رنگ ها و جزئیات کمی بهتر هستند.

image

در ادامه چند تصویر ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A71 در محیط تاریک را می بینید.

دوربین فوق عریض گلکسی A71 مثل تمام گوشی های موجود در بازار، در نور کافی عملکرد خوبی دارد و در محیط تاریک لنگ می زند. البته خوشبختانه نایت مود برای این دوربین هم کار می کند تا کمی از وخامت اوضاع بکاهد. همچنین اصلاح اعوجاج لبه های عکس نیز به خوبی صورت می گیرد. در ادامه چند تصویر ثبت شده با دوربین فوق عریض گلکسی A71 را می بینید.

گلکسی A71 یک دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت هم دارد که عکاسی با آن کار دشواریست، چون با کمی لرزش یا جابجایی سوژه و دوربین، فوکوس در می رود. بنابراین برای عکاسی ماکرو با این گوشی به صبر و حوصله نیاز دارید. طبق تست های ما حداقل فاصله فوکوس دوربین اصلی حدود 8 سانتی متر است ولی دوربین ماکرو فاصله بین 3 تا 5 سانتیمتری را فوکوس نگه می دارد. چند نمونه تصویر ماکرو را در ادامه می بینید.

چهارمین دوربین گلکسی A71 دوربین 5 مگاپیکسلی عمق سنج است که به بهبود جدا کردن سوژه از پس زمینه و افکت بوکه کمک می کند. تصاویر پرتره ثبت شده با دوربین اصلی این گوشی کاملاً راضی کننده هستند و همان طور که در تصاویر زیر می بینید، چهره با دقت خوبی از زمینه جدا شده است.

در نهایت می رسیم به دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی که در کمال تعجب، عکس های 12 مگاپیکسلی ثبت می کند. مشخص نیست سازوکار تبدیل 32 مگاپیکسل به 12 مگاپیکسل چگونه صورت می گیرد چون با تکنولوژی پیکسل بینینگ یا ترکیب پیکسل ها در حالت دوگانه و چهارگانه، به رزولوشن 16 یا 8 می رسیم. به هر حال، این دوربین کیفیت بسیار خوبی دارد و با همان 12 مگاپیکسلی جزئیات فوق العاده ای را از چهره شما ثبت می کند. حالت پرتره نیز به درستی کار کرده و چهره شما را از پس زمینه جدا می سازد.

نکته مهم در مورد حالت پرتره گلکسی A71 این است که برخلاف گوشی های هم رده، فعال کردن حالت پرتره تأثیر زیادی روی بازه دینامیکی تصویر ندارد و جزئیات پس زمینه از دست نمی رود. نکته منفی هم اینکه هوش مصنوعی گوشی، تمایلی به ثبت چهره دوم در حالت پرتره ندارد و حتی با فاصله کمتر از 2 متر، فرد دوم به طور کامل محو می شود.

باتری و شارژ

گلکسی A71 باتری قدرتمند 4500 میلی آمپر ساعتی دارد که البته برای این نمایشگر بزرگ و سخت افزار قدرتمند، ضروری به نظر می رسد. تست باتری با اپلیکیشن پی سی مارک نشان داد این گوشی می تواند با روشنایی 50 درصدی نمایشگر، وای فای روشن و پردازش سنگین حدود 11 ساعت دوام بیاورد که رقم بسیار خوبیست. به عنوان مثال گلکسی S20 پلاس در این تست کمتر از 9 ساعت دوام آورد. با این حساب می توانید حدود یک روز و نیم روی باتری این گوشی حساب کنید.

خوشبختانه گلکسی A71 از شارژ سریع 25 واتی هم پشتیبانی می کند. ما این شارژر را برای بررسی در اختیار نداشتیم ولی با استفاده از فست شارژرهای مشابه و اطلاعات موجود، باتری قدرتمند این گوشی طی 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ می شود که رقم مطلوبیست. شارژ کامل این باتری با شارژر 25 واتی هم به حدود یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

جمع بندی

گلکسی A71 یکی از قوی ترین میان رده های پریمیوم بازار است که مدل ارتقاء یافته گلکسی A70 و گلکسی A70s محسوب می شود، ولی تغییرات به اندازه ای نیست که صاحبان این دو مدل را به تعویض گوشی ترغیب کند. متأسفانه قیمت این گوشی در حال حاضر نامشخص است و به خاطر شرایط بحرانی بازار موبایل، قیمت هایی بین 9 تا 12 میلیون تومان را در سایت های مختلف می بینیم. با این حال قیمت گلکسی A71 برای یک میان رده کمی زیاد است و رقابت را برای غول تکنولوژی کره سخت می کند، به خصوص با حضور میان رده های چینی از برندهایی مثل شیائومی، آنر و هواوی.

گلکسی A71 اگرچه در دسته میان رده های پریمیوم قرار می گیرد اما بعضی ویژگی های پریمیوم مثل بدنه فلزی، پنل پشتی شیشه ای، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار و اسپیکر استریو را به همراه ندارد. با این حال سه ویژگی اصلی یعنی سخت افزار قدرتمند، نمایشگر فوق العاده و دوربین های با کیفیت، دلایل خوبی برای خریدن این گوشی محسوب می شوند. باتری پرظرفیت و شارژ سریع را هم می توانید به این مجموعه اضافه کنید.

از رقبای اصلی این گوشی می توان به شیائومی می 9T و می 9T پرو، آنر 20 و نووا 5T اشاره کرد که با وجود سخت افزار قوی تر، قیمت پایین تری هم دارند. با این حال برای طرفداران سامسونگ، گلکسی A71 یکی بهترین میان رده هاست، هرچند باید به اندازه پرچمدار برایش پول بدهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • NIMA.8421
    NIMA.8421 | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

    سلام آقای مقدسی . یه سوالی داشتم ازتون .
    آیا قیمت این گوشی پایین تر میاید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی