ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

شرط و شروط تغییر رنگ دلخواه خودرو توسط پلیس اعلام شد

خیابان‌های ما پر شده از اتومبیل‌های سیاه و سفید و نهایتا نقره‌ای و رنگ‌های جذاب کمتر روی خودروهای ما می‌نشیند. البته این مسئله علت مشخصی دارد. اتومبیل‌های رنگی وقتی دچار خط‌و‌خش یا آسیب می‌شوند، نمی‌توان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۰

خیابان‌های ما پر شده از اتومبیل‌های سیاه و سفید و نهایتا نقره‌ای و رنگ‌های جذاب کمتر روی خودروهای ما می‌نشیند. البته این مسئله علت مشخصی دارد. اتومبیل‌های رنگی وقتی دچار خط‌و‌خش یا آسیب می‌شوند، نمی‌توان به راحتی آن‌ها را ترمیم کرد. همچنین شدت تابش آفتاب خاورمیانه نیز باعث شده تا بسیار از شهروندان استفاده از خودروهای سفید با قابلیت بازتاب بیشتر نو را به استفاده از رنگ های تیزه ترجیح دهند، اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید رنگ خودرو خود را به‌طور کامل عوض کنید.

تغییر رنگ خودرو اگر با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد غیرقانونی است، اما گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی از افراد اقدام به تغییر رنگ خودرو خود می‌کنند که بر اساس قانون تغیر رنگ نیاز به مجوز قانونی دارد و این مجوز نیز با رویه ای مشخص صادر می شود.

در همین رابطه اخیرا رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور اعلام کرده است که: «تغییر رنگ خودرو به رنگ دلخواه مانعی ندارد اما قبل از آن باید مجوز لازم از واحدهای شماره‌گذاری اخذ شود. اختصاص رنگ خودروهای تاکسی، عمومی، نیروهای مسلح شامل رنگ های سبز فسفری، سبز مغز پسته ای، زرد خورشیدی و رنگ خاکی ارتشی برای خودروهای شخصی ممنوع است.»

سرهنگ علی محمدی اضافه کرد: «برابر ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ماده ۲۱ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، مالکان وسائل نقلیه باید قبل از تعویض ارکان اصلی و رنگ وسائل نقلیه مجوز لازم را از واحدهای شماره گذاری اخذ کنند.»

رنگ خودرو

محمدی گفت: «بدیهی است متخلفان باید برابر قانون اشاره شده به پلیس آگاهی معرفی تا برابر مقررات با آنها رفتار شود.»

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ادامه داد: «در تعویض ارکان اصلی و رنگ، اخذ مجوز اولیه، ارائه فاکتور معتبر کارخانه سازنده یا اسناد گمرکی قطعه وارداتی، نو (غیر مستعمل) بودن قطعه جدید و رعایت شرایط لازم برابر دستورالعمل صادره الزامی است.»

محمدی افزود: «در مواردی که مالک وسیله نقلیه بدون اخذ مجوز اقدام به تعویض ارکان اصلی یا رنگ کرده، قطعه تعویضی فاقد فاکتور معتبر بوده یا تغییراتی از جمله سنگ گرفتگی شماره موتور یا شاسی، تکه اندازی محل حک یا دستکوب بودن شماره ایجاد شده باشد باید حسب مورد مالک برای سیر مراحل قضائی به پلیس آگاهی معرفی شود.»

به گفته رییس پلیس شماره گذاری پلیس راهور" «افراد برای تعویض پلاک و نقل و انتقال وسایل نقلیه باید اصل شناسنامه جدید با کارت ملی خود یا نمایندگان قانونی آنها، حضور فروشنده و خریدار یا نماینده قانونی آنها، ارائه برگ عدم خلافی، ارائه اصل فیش پرداخت بهای پلاک براساس تعرفه، مدارک احراز سکونت خریدار، اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر و همچنین ارائه اصل کارت معاینه فنی برای خودروهای شخصی و دولتی که بیش از چهار سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی که بیش از یک سال از مدل آن ها سپری شده باشد را ارائه دهند.»

همچنین گفتنی است که طی چندسال اخیر کاور کردن کامل بدنه خودرو نیز در ایران رایج شده است و در برخی موارد افراد نسبت به تغییر رنگ خودرو خود از طریق استفاده از کاور غیر همرنگ اقدام می نمایند که این اقدام از نظر پلیس مجاز نیست اما براساس قانونی نانوشته، استفاده از کاورهای همرنگ یا نزدیک به رنگ اصلی مانع چندانی ندارد و پلیس کمتر با تخلف این دسته از خودروها برخورد می نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • keep quiet
    keep quiet | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

    اجازه هست برینیم...

  • عزراییل
    عزراییل | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

    ماشین که چیزی نیست.زندگی ما اینقدر یکنواخت و بی روح و بی رنگ شده که دغدغه ما برای زنده موندن به صفر رسیده.

    • Arsin
      Arsin | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

      خوب برو خودتو بکش خلاص کن. چرا اینقدر خودتو زجر میدی؟!

      • herogame
        herogame | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

        مارو باش با کیا شدیم یه کشور واقعا خجالت نمیکشی همچین حرفی میزنی؟

        • آریا
          آریا | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

          خجالت چرا؟ پولشو داره میگیره. کجای دنیا میتونست اینطوری درآمد داشته باشه؟

      • عزراییل
        عزراییل | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

        تا انگلهای مثل تو رو به درک واصل نکنم حالاحالاها زندم

    • آریا
      آریا | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

      یک راه بیرون اومدن از یک نواختی اینه که مثل Arsin چکمه لیس حکومت بشی

مطالب پیشنهادی