ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نوجوانانی که دیر می‌خوابند، بیشتر به آسم و آلرژی مبتلا می‌شوند

نوجوانانی که ترجیح می‌دهند تا دیروقت بیدار مانده و در عوض صبح‌ها نیز دیرتر از خواب بیدار شوند، در مقایسه با سایرین بیشتر در خطر ابتلا به بیماری آسم و انواع آلرژی قرار دارند. طبق ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵

نوجوانانی که ترجیح می‌دهند تا دیروقت بیدار مانده و در عوض صبح‌ها نیز دیرتر از خواب بیدار شوند، در مقایسه با سایرین بیشتر در خطر ابتلا به بیماری آسم و انواع آلرژی قرار دارند.

طبق گزارشی که در نشریه ERJ Open Research منتشر شده، ابتلا به بیماری آسم ارتباط مستقیم و قدرتمندی با ساعت داخلی بدن دارد، و بر هم زدن ساعات خواب می‌تواند زمینه کافی را برای بروز علائم و نشانه‌های این بیماری التهابی رایج را فراهم کند.

این نتایج اشاره مستقیمی به اهمیت رعایت زمان‌بندی صحیح ساعات خواب، به خصوص برای نوجوانان دارد و پرونده تازه‌ای از تحقیقات را روی میز متخصصان و پزشکان گذاشته است.

دکتر «سابهابراتا مویترا» از دانشگاه آلبرتای کانادا در این رابطه توضیح می‌دهد: «آسم و بیماری‌های آلرژیک در بین کودکان و نوجوانان بسیار شایع هستند و نرخ فراگیری آن رو به رشد است. می‌دانیم که بخشی از این شیوع بیشتر به خاطر قرار گرفتن افراد در معرض آلودگی هوا و استعمال دخانیات است، اما می‌بایست با سایر موارد تاثیرگذار نیز آشنا شویم».

«خوابیدن و هورمون خواب ملاتونین به عنوان المانی تاثیرگذار در ابتلا به آسم شناخته می‌شود، بنابراین باید بدانیم دیر خوابیدن تا چه اندازه روی خطر بیماری آسم تاثیر می‌گذارد.»

با در نظر داشتن شرایط محیطی زندگی، مثل سیگار کشیدن اطرافیان یا خود نوجوانان، تحقیقات نشان داده کسانی که ترجیح می‌دهند دیروقت به خواب بروند و صبح‌ها دیر بیدار شوند، حدودا سه برابر بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به آسم قرار می‌گیرند. احتمال رنج بردن از بیماری‌های آلرژیک مثل آبریزش مداوم بینی هم در کسانی که دیر می‌خوابند دو برابر بیشتر از سایرین است.

دکتر مویترا در این رابطه توضیح می‌دهد: «هنوز مطمئن نیستیم که دیر خوابیدن ارتباط مستقیمی با آسم داشته باشد، اما می‌دانیم که در کسانی که زود به خواب نمی‌روند هورمون خواب ملاتونین از چرخه صحیح خارج می‌شود و همین موضوع به احتمال زیاد سبب می‌شود بدن واکنش‌هایی آلرژیک از خود نشان دهد».

«می‌دانیم کودکان و نوجوانان در این عصر به خاطر استفاده از موبایل‌ها، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های سرگرم‌کننده، دیروقت به خواب می‌روند. کشفیات جدید می‌تواند سبب شود کودکان به کاهش زمان استفاده از گجت‌های تکنولوژیک تشویق شوند و به طور کلی زندگی خود را بهتر تنظیم کنند. داشتن دانش کافی در مورد مضرات دیر خوابیدن، می‌تواند به اجتناب از ابتلا به انواعی از بیماری‌ها جلوگیری کند.»

محققین در تلاش هستند با شناخت بیشتر این موضوع و ادامه آزمایشات روی نوجوانان سیزده یا چهارده ساله، به راهی برای کاهش عوارض دیر خوابیدن و خطرات ابتلا به بیماری آسم و سایر بیماری‌های آلرژیک دست یابند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی