ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

بررسی موتور سیکلت آپاچی 180

آپاچی 180 یکی از محصولات سری نیکد کمپانی هندی تی وی اس است که مدت‌هاست به بازار کشورمان راه یافته و توانسته با توجه به ظاهر جذاب و عملکرد فنی قابل قبول به یکی از ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

آپاچی 180 یکی از محصولات سری نیکد کمپانی هندی تی وی اس است که مدت‌هاست به بازار کشورمان راه یافته و توانسته با توجه به ظاهر جذاب و عملکرد فنی قابل قبول به یکی از گزینه‌های محبوب ۱۸۰ سی سی موجود در بازار موتورسیکلت ایران تبدیل شود.

کمپانی تی وی اس به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ موتورسیکلت در هند موفق شده میلیون‌ها دستگاه از محصولات خود را به بازار هند و بیش از ۶۰ درصد کشورهای جهان عرضه کند. این موتورسیکلت‌ساز حدود ۱۹ سال شریک کمپانی ژاپنی سوزوکی بوده و طی این مدت تجارب زیادی کسب کرده است.

سری آپاچی یکی از زیربرندهای معروف تی وی اس به حساب می‌آید که از سال ۲۰۰۶ به جمع اعضای خانواده این موتورسیکلت ساز هندی افزوده شد. در سال ۲۰۰۸ تی وی اس ادعا کرد که بیش از ۲.۵ میلیون آپاچی را به دست مشتریان رسانده است.

در حال حاضر نیز حداقل پنج مدل موتورسیکلت آپاچی در خطوط تولید تی وی اس حضور فعالی دارند که عمده تفاوت میان آنها به نوع انجین و برخی تغییرات ظاهری بازمی‌گردد. حروف RTR در محصولات آپاچی مخفف عبارت Racing Throttle Response است که در مدل‌هایی مثل آپاچی RTR 200 و آپاچی RTR 180 مشاهده می‌شود. در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از موتورسیکلت آپاچی 180 ، مشخصات فنی و ویژگی‌های ظاهری و عملکردی آن به دست آورید.

طراحی موتورسیکلت آپاچی 180

آپاچی 180 به‌عنوان یک موتورسیکلت شهری نیکد، ظاهری اسپرت و خوشایند را به مالک خود هدیه می‌دهد. طرح کاسه چراغ، باک و فلاپ‌های پایین بدنه از اشکال هندسی مهیج و خطوط شکسته با زوایای هیجان برانگیز ترسیم شده تا حس و حال اسپرت بودن بیشتری را در ذهن بینندگان پدید آورد.

همچنین این سبک طراحی سبب شده تا آیرودینامیک و میزان مقاومت هوا نیز تا حد امکان کاهش یافته و قابلیت حرکت در جریان باد و میزان شکافت هوا توسط این موتورسیکلت ارتقا یابد.

در این بین نوع طراحی باک و حالت برجسته اطراف آن توانسته نمایی تقریبا عضلانی و خوش‌فرم برای این موتورسیکلت اسپرت هندی رقم بزند. در نمای روبرو نیز طرح چراغ جلو از هماهنگی بسیار مناسبی با سایر المان‌های اصلی بدنه برخوردار بوده و چهره‌ای قاطع و مصمم به آپاچی 180 بخشیده است.

استفاده از دیسک‌های ترمز گلبرگی شکل، رینگ‌های شش بازویی و همچنین پنل استیل روی منبع اگزوز یکدست مشکی رنگ، حالتی خوشایند و تاحدی مرموز به نمای ظاهری این موتورسیکلت بخشیده است. طرح چراغ عقب، دستگیره‌های انتهایی صندلی بعلاوه گلگیر عقب نیز جلوه مناسب و هماهنگی برای نمای پشت آپاچی 180 پدید آورده است.

استفاده هم‌زمان از نشانگرهای آنالوگ و دیجیتال در صفحه کیلومتر نیز بر هر چه اسپرت‌تر و جذاب‌تر جلوه کردن این قسمت تاثیر بسزایی داشته و اطلاعات مورد نیاز راننده را با خوانایی مطلوب در شرایط نوری مختلف، در اختیار موتورسوار قرار خواهد گذاشت. طرح فیبر کربن این بخش هم دلپسند به نظر می‌رسد.

به طور کل طراحی ظاهری موتورسیکلت آپاچی 180 به خوبی از پس اغنای روحی جوانان برآمده و ظاهری نسبتا اسپرت، مهیج و مطابق با روحیه مشتریان این‌گونه موتورسیکلت‌های شهری ارائه کرده است.

مشخصات فنی و انجین آپاچی 180

موتورسیکلت آپاچی آر تی آر 180 از یک پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه هوا خنک به حجم 177.4 سی سی نیرویی برابر با 17.3 اسب بخار و گشتاوری معادل 15.5 نیوتن متر در 6500دور در دقیقه دریافت می‌کند. نسبت تراکم این انجین معادل 1:9.5 بوده و از استارت هندلی الکتریکی بهره می‌برد.

حداکثر سرعت موتورسیکلت آپاچی 180 به طور رسمی حدود 124کیلومتر بر ساعت اعلام شده اما می‌توان با آن تا 133 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت گرفت. شتاب صفر تا 60 کیلومتر بر ساعت این موتورسیکلت 139 کیلوگرمی حدودا برابر با 4.5 ثانیه است. مدت زمان لازم برای آپاچی 180 به جهت دست یافتن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون کامل نیز چیزی در حدود 15 ثانیه به طول خواهد انجامید.

سیستم تعلیق آپاچی ۱۸۰ در جلو از نوع تلسکوپی بوده و در عقب به یک جفت کمک فنر گازی نیتروژنی تجهیز شده است. آپاچی ۱۸۰ دارای یک باک سوخت به ظرفیت ۱۶ لیتر است که ۳.۲ لیتر از آن را طی هر صد کیلومتر خواهد سوزاند.

دیسک ترمز جلو این موتورسیکلت نیز در جلو از نوع ۲۷۰ میلی‌متری  و در عقب از گونه ۲۰۰ میلی متری است. هر دوی لاستیک‌ها نیز از نوع ۱۷ اینچی تیوبلس هستند.

دینامیک سواری و تجربه رانندگی با آپاچی ۱۸۰

نحوه عملکرد سیستم تعلیق این موتورسیکلت به نحوی است که سواری نسبتا نرم و خوشایندی را برای موتورسوار به دنبال خواهد داشت. با این حال گزارش شده که پس از گذشت حدود یک یا دو سال از کیفیت فنرها و کمک‌فنرهای این موتورسیکلت کاسته شده و انتقاداتی در این زمینه به Apache RTR 180  وارد گردیده است.

پنل کیلومترشمار که به صورت ترکیبی آنالوگ و دیجیتال طراحی شده نیز اطلاعات مورد نیاز و پارامترهایی همچون سرعت، نشانگر دنده، میزان پیمایش مسافت، میزان بنزین، حداکثر سرعت ثبت شده و... را به صورت دیجیتالی و دور موتور را به صورت آنالوگ در معرض دید موتورسوار قرار خواهد داد.

قابلیت‌های دینامیکی موتورسیکلت نیز در رانندگی‌های عادی مناسب بوده و تعادل قابل قبولی را در خیابان‌های شهری از خود بروز می‌دهد. با این حال به دلیل عملکرد پایین‌تر از حد انتظار سیستم ترمز و کیفیت تایرها امکان دارد که هنگام ترمزگیری‌های ناگهانی در سرعت بالا، قسمت عقب موتور از تعادل خارج شده و دچار لرزش شود که می‌تواند برای راکب دردسرآفرین شود.

همچنین حین عبور از پیچ‌های تند با سرعت بالا نیز باید دقت بسیار بیشتری به خرج داده شود. نوع عملکرد جعبه دنده هم نسبتا نرم بوده و عمل تعویض دنده‌ها با راحتی مناسبی صورت خواهد پذیرفت.

 

مزایا و معایب آپاچی ۱۸۰

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این موتورسیکلت شهری می‌توان به طراحی ظاهری جذاب و جوان‌پسند، عملکرد قابل قبول پیشرانه و جعبه دنده و سواری نسبتا نرم اشاره کرد. از طرف دیگر انتقاداتی بر قدرت ترمزها و همچنین تعادل قسمت عقب موتورسیکلت حین عبور از پیچ‌های تند و یا ترمزگیری‌های شدید بر آپاچی RTR 180 وارد شده است.

آپاچی 180

جمع‌بندی

موتورسیکلت آپاچی ۱۸۰ یکی از گزینه‌های نسبتا محبوب موتورسوارانی است که نیاز به یک وسیله نقلیه ۱۸۰ سی سی دو چرخ با ظاهر اسپرت و قابلیت‌های فنی قابل قبول دارند. همچنین علی رغم گران‌تر بودن تقریبی هزینه‌های نگهداری این موتورسیکلت نسبت به پالس، موتورسیکلت‌ آپاچی از محبوبیت بیشتری در ایران برخوردار شده است. ناگفته نماند که میانگین قیمت موتورسیکلت آپاچی ۱۸۰ کارکرده مدل 95 در زمان نگارش این مقاله حدودا برابر با 24-28 میلیون تومان است که قاعدتا می‌تواند با توجه به شرایط بازار دستخوش تغییر شود. قیمت آپاچی 180 صفر کیلومتر نیز حدود 40 میلیون تومان برآورد می‌شود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • esmail hasany
    esmail hasany | ۶ مهر ۱۳۹۹

    پالس را بیشتر دوست دارم

  • Ghost
    Ghost | ۱۸ تیر ۱۳۹۹

    از بس بدبختیم.

  • O۹Erd
    O۹Erd | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

    اینکه با فیلتر شکن نمیشه وارد سایتتون شد رو مخه...

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

    چهل میلیون نمی ارزه به نظرم یه تیبا ثبت نام کنی یکساله تحویل بگیری بهتره نهایتا بیست تومن دیگه هم روز تحویل میدی ماشین سوار میشی

مطالب پیشنهادی