ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زن چینی که ۱۶ سال پیش هویتش در گائوکائو به سرقت رفته بود به دانشگاه باز می گردد

در هفته ای که گذشت حدودا ۱۰ میلیون دانش آموز چینی آزمونی به نام گائوکائو را پشت سر گذاشتند؛ نوعی امتحان ورودی دانشگاه که مسیر آینده آنها را مشخص می کند. برای چن چانژیو گائوکائو آزمونی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۰

در هفته ای که گذشت حدودا ۱۰ میلیون دانش آموز چینی آزمونی به نام گائوکائو را پشت سر گذاشتند؛ نوعی امتحان ورودی دانشگاه که مسیر آینده آنها را مشخص می کند.

برای چن چانژیو گائوکائو آزمونی بود که میتوانست همه چیز را تغییر دهد. عملکرد خوب در این امتحان به معنای فرصتی برای این دختر کشاورز زاده بود تا به دانشگاه رویاهایش قدم بگذارد و شکست در آن یعنی باقی ماندن در مزرعه و ادامه به همان زندگی مشقت بار قبلی!

چانژیو امتحان را رد شد. بعد از رد شدن در گائوکائو او شغل های مختلفی را امتحان کرد که از کارگری در کارخانه گرفته تا پیشخدمتی را شامل می شد و نهایتا هم به عنوان مربی مهد مشغول به کار شد.

۱۶ سالی از شرکت کردن این خانم در آزمون گائوکائو می گذرد و حالا مشخص شده که او توانسته در دانشگاه تکنولوژی شاندونگ قبول شود و ظاهرا حتی در این دانشگاه درس خوانده. اما خانمی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده چن نبوده و در واقع نمره و هویت او توسط دختری از یک خانواده پولدار به سرقت رفته؛ خانواده ای که با زد و بند با مقامات برگزار کننده حوزه امتحانی مسیر را برای ورود دخترشان به دانشگاه هموار کردند.

اما چن تنها یکی از ۲۴۲ نفری است که بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ هویت شان در استان شاندونگ به سرقت رفته است و حالا این پرونده به جریان افتاده و حتی مجلس نمایندگان چین نیز به ماجرا ورود پیدا کرده است.

خانواده ای که نام دخترشان در هفته های اخیر نقل محافل خبری چین شده است امید بسیاری به موفقیت او داشتند. آنها در فقر زندگی می کردند و تنها میتوانستند هزینه های آموزش یک فرزندشان را تامین کنند. برای همین هم از برادر بزرگتر چن که کمتر در درس و تحصیل موفق بود خواستند که دیگر ادامه تحصیل ندهد تا مسیر را برای خواهر باهوش خود هموار کند. این مساله در مناطق روستایی چین که عموما آموزش پسران بر تحصیل دختران اولویت دارد به ندرت رخ می دهد اما خانواده چن خانواده روشنفکری بودند.

با همین دیدگاه چن در گائوکائوی سال ۲۰۰۴ شرکت کرد. در آن زمان دانشجویان چینی نامه ای مبنی بر رد شدن در دانشگاه دریافت نمی کردند و اگر فرد نامه قبولی نمی گرفت به معنای پذیرفته نشدن قلمداد می شد.

چن تا ماه سپتامبر (اواخر شهریورماه) صبر کرد؛ درست زمانی که دانشگاه ها باز می شوند و وقتی نامه ای از دانشگاه نگرفت تصمیم گرفت که به دنبال کار بگردد.

دو ماه پیش او تصمیم گرفت که آزمون بزرگسالان را پشت سر بگذارد. زمانی که اطلاعات شخصی خود را درون وبسایت رسمی دولت وارد کرد متوجه شد که نامش به عنوان فردی که سال ۲۰۰۴ وارد دانشگاه شده و در سال ۲۰۰۷ فارغ التحصیل شده ذکر شده است. اما عکسی که در سایت نمایش داده می شد او نبود. کم کم حقیقت آشکار شد و او به جعل و کلاهبرداری بزرگی پی برد که رویاهایش را ویران کرده بود.

طبق گزارش رسمی خبرگزاری شینهوا عموی دانشجوی کلاهبرداری که به جای چن وارد دانشگاه شده و از مقامات محلی است حالا متهم است که با کمک یکی از مدیران برگزاری گائوکائو به اطلاعات آزمون چن دسترسی پیدا کرده است. چن در آن سال نمره ۵۴۶ از ۷۵۰ را دریافت کرده و خانمی که به جای او به دانشگاه رفته نمره ۳۰۳ را گرفته است.

گفته می شود پدر دانشجوی کلاهبردار با رهگیری نامه های پذیرش چن در اداره پست مانع از رسیدن آنها به دست این خانم نگون بخت شده است و سپس با کمک مدیر دبیرستان خانم چن، سوابق تحصیلی جعلی را براساس نمرات چن برای دخترش درست کرده است.

آشنایان دانشجوی جعلی حتی همکاری های گسترده ای را با رئیس پلیس شاندونگ و کارکنان دانشگاه انجام دادند تا مطمئن شوند که دخترشان حتما وارد دانشگاه می شود. فرد خاطی که نام واقعی اش چن یانپینگ است سپس با هویت جعلی چن چانژیو وارد دانشگاه شده است و تا به امروز همکارانش او را با اسم جعلی اش می شناسند. از زمان فاش شدن این جعل اسناد و کلاهبرداری مدرک این خانم باطل شده و از کارش نیز برکنار شده است.

چن واقعی در مصاحبه با شبکه CCTV چین گفت:

فقط می خواستم شخصا با او صحبت کنم و بپرسم چرا هویت مرا سرقت کرد؟ بگویم تو خودت را به جای من جا زدی. فکر نکردی چه اتفاقی برای من می افتد؟ تا این اندازه خودخواه هستی؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • shahin.dej
    shahin.dej | ۲۰ تیر ۱۳۹۹

    الان تو برای اش نذری هم باید اشنا داشته باشی

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۹ تیر ۱۳۹۹

    ای بابا خوب برا اونا سهمیه بزارن تا مشکل اونام‌حل بشه مجبور نباشن هویت بدزدن ..

  • saladin
    saladin | ۱۹ تیر ۱۳۹۹

    این کار از قتل بدتره

  • Ahmad
    Ahmad | ۱۹ تیر ۱۳۹۹

    درسته که چینیا خیلی پستن و هر چی دارن از جاسوسی و سرقت علمی بدست اوردن و حکومتشونم کمونیستیه
    ولی بازم تو یک مورد خیلی خیلی خوب کار میکنن و اونم سیستم قضایی شونه.
    حکم های سنگین برای هر شخصی ممکنه اجرا بشه کاری به پست و مقام طرف ندارن خلاف کنه باید جورشو بکشه
    ولی ایران کافیه یک اشنا زپرتی داشته باشی تا راحت همه جور خلاف بکنی و اگه اشنا هم نداشتی غمی نیست رشوه همیشه جواب داده

    • binam
      binam | ۱۹ تیر ۱۳۹۹

      چه‌جور تفکری می‌گه «چینیا خیلی پستن»، «هرچی دارن از …ه»، «ترکا فلانن»، «ایرانیا …ن»، «عربا …ن»، «سیاه‌پوستا …ن»، «همهٔ کارهای فلانی …ه»، …؟ شاید بتونیم نقد و نظرمون را بهتر بگیم! مراقب باشید لطفاً

مطالب پیشنهادی