ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مک‌های مبتنی بر ARM از تاندربولت پشتیبانی می‌کنند

اپل در کنفرانس WWDC 2020 رسما جدایی از اینتل و تجهیز مک‌های آینده به تراشه سفارشی ARM را اعلام کرد. این خبر نگرانی‌هایی را در مورد پشتیبانی از استاندارد تاندربولت در مک‌های مبتنی بر ARM ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

اپل در کنفرانس WWDC 2020 رسما جدایی از اینتل و تجهیز مک‌های آینده به تراشه سفارشی ARM را اعلام کرد. این خبر نگرانی‌هایی را در مورد پشتیبانی از استاندارد تاندربولت در مک‌های مبتنی بر ARM به وجود آورد. حال اپل می‌گوید کامپیوترهای آینده این شرکت در نبود پردازنده‌های اینتل همچنان از استاندارد تاندربولت USB-C پشتیبانی خواهند کرد.

سخنگوی اپل با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: «اپل در یک دهه گذشته در همکاری با اینتل استاندارد تاندربولت را طراحی کرده و توسعه داده است که امروزه سرعت و انعطاف پذیری را برای تمام کاربران مک به ارمغان آورده است. ما همچنان برای آینده به تاندربولت متعهد باقی خواهیم ماند و از آن در مک‌های مجهز به اپل سیلیکون پشتیبانی خواهیم کرد.»

تصمیم اپل به عدم استفاده از پردازنده‌های اینتل، نگرانی‌هایی را در مورد عدم پشتیبانی از درگاه تاندربولت در مک‌های آینده به وجود آورد. اما حالا اپل می‌گوید همچنان از این استاندارد پشتیبانی خواهد کرد. با توجه به اینکه اپل در توسعه تاندربولت به اینتل کمک کرده، ادامه پشتیبانی از این استاندارد چندان دور از انتظار نبود.

البته اپل با وجود همکاری با اینتل، پشتیبانی از درگاه تاندربولت را به غیر از مک‌های مبتنی بر پردازنده اینتل در محصولات دیگرش ارائه نمی‌کند. برای مثال آیپد پرو مبتنی بر پردازنده ARM از درگاه USB-C معمولی برخوردار بوده و فاقد تاندربولت ۳ است. کیت Developer Transition Kit نیز که مبتنی بر ARM است، فقط از پورت‌های USB-C برخوردار است.

اینتل به تازگی جزئیات استاندارد تاندربولت ۴ را تشریح کرد. این استاندارد بر مبنای USB4 ساخته شده و از همان کانکتور تاندربولت ۳ استفاده می‌کند. تاندربولت ۳ و ۴ قابلیت‌های متنوعی داشته و از مزایای آن‌ها نسبت به استانداردهای USB 3 و USB4 می‌توان به امکان برق رسانی به مانیتور خارجی، شارژ لپ تاپ و پایداری بالاتر نسبت به USB-C اشاره کرد.

تاندربولت ۴ همانند تاندربولت ۳ حداکثر سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان می‌آورد، اما نیازمندی‌های سخت افزاری به مراتب سختگیرانه تری را مقابل تولیدکنندگان قرار داده است. محصولات تاندربولت ۴ باید از دو مانیتور 4K یا یک نمایشگر 8K پشتیبانی کرده و امکان انتقال داده با حداکثر سرعت ۳۲ گیگابیت بر ثانیه از طریق PCIe را فراهم کنند که برای حافظه‌ها و پردازنده‌های گرافیکی خارجی مزیت بزرگی خواهد بود.

انتظار می‌رود اولین مک‌های مبتنی بر ARM پیش از پایان سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی