دادگاهی در آمریکا اتهامات مجرمانه علیه یک هکر باسابقه با نام fxmsp را از وضعیت محرمانه خارج کرد و بالاخره هویت «خدای نامرئی شبکه ها» را فاش کرد. در بیانیه ای که توسط دفتر دادستانی منطقه غربی واشنگتن منتشر شد مقامات آمریکایی اعلام کردند یک شهروند ۳۷ ساله اهل قزاقستان به نام آندری تورچین همان fxmsp است.

پنج اتهام مطرح شده علیه تورچین به دسامبر سال ۲۰۱۸ باز می گردد اما به تازگی از حالت محرمانه خارج شده اند.

براساس اعلام مقامات دادستانی تورچین و همدستانش بین اکتبر ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸ صدها شبکه سازمانی در بیش از ۴۰ کشور دنیا را هدف حملات سایبری خود قرار دادند. آنها با قرار دادن درب های پشتی در شبکه های سازمانی، به اطلاعات محرمانه شرکت ها دسترسی پیدا می کردند و سپس این اطلاعات را در ازای دریافت هزاران و شاید صدها هزار دلار در فوروم های مجرمان سایبری به فروش می رساندند.

هکر

براساس اطلاعات منتشر شده، این گروه در وهله نخست کار خود را با اسکن پورت های باز پروتکل ریموت دسکتاپ آغاز می کردند و سپس از طریق حمله جستجوی فراگیر به آن شبکه ها نفوذ می کردند. آنها در ادامه اعتبارنامه های مدیریتی شبکه ها را به سرقت برده و با تغییر تنظیمات نرم افزارهای آنتی ویروس اطمینان حاصل می کردند که بدافزارشان شناسایی نمی شود.

fxmsp و همدستانش در ادامه اطلاعات دسترسی به این شبکه ها را به هتل های زنجیره ای، بانک ها و دیگر شرکت های مالی می فروختند و از این راه بالغ بر ۱.۵ میلیون دلار را به دست آورده بودند. گفته می شود حملات این گروه ده ها میلیون دلار خسارت را به خاطر آسیب به شبکه های سازمانی بر قربانیان تحمیل کرده است.

حالا تورچین به توطئه برای اجرای عملیات هک کامپیوتری، دو مورد کلاهبرداری کامپیوتری و سوء استفاده و توطئه برای اجرا کلاهبرداری اینترنتی متهم شده است و آنطور که مقامات حقوقی پلیس آمریکا می گویند او کاملا از اتهاماتش آگاه است با این حال استرداد وی به آمریکا غیرممکن است چراکه قزاقستان معاهده ای برای تبادل یا استرداد زندانیان با آمریکا ندارد.