ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

چگونه از ابزارهای PowerToys در ویندوز ۱۰ استفاده کنیم؟

PowerToys مجموعه‌ای از ابزارهای رایگان برای کاربران حرفه‌ای ویندوز ۱۰ است که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش بهره‌وری خود استفاده کنید. در ادامه نحوه استفاده از ابزارهای PowerToys را به شما آموزش می‌دهیم. ابزارهای PowerToys ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

PowerToys مجموعه‌ای از ابزارهای رایگان برای کاربران حرفه‌ای ویندوز ۱۰ است که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش بهره‌وری خود استفاده کنید. در ادامه نحوه استفاده از ابزارهای PowerToys را به شما آموزش می‌دهیم.

ابزارهای PowerToys امکان تغییر گروهی نام فایل‌ها، تغییر ابعاد دسته‌ای از تصاویر، راه‌اندازی سریع برنامه‌ها و قابلیت‌های دیگر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید نحوه دانلود PowerToys و استفاده از آن را یاد بگیرید، با دیجیاتو همراه باشید.

PowerToys چیست؟

ابزارهای PowerToys

PowerToys شامل چندین ابزار رایگان است که برای بهبود عملکرد سیستم عامل ویندوز توسعه پیدا کرده است. اولین نسخه این ابزارها برای ویندوز ۹۵ منتشر شد که شامل ۱۵ جزء مانند موارد زیر بودند:

  • CDAutoPlay برای استفاده از اتوپلی در سی‌دی‌های غیر صوتی
  • منوی دسکتاپ برای باز کردن آیتم‌های دسکتاپ از منوی تسکبار
  • Quick res برای تغییر سریع رزولوشن نمایشگر

نسخه دوم ابزارهای PowerToys برای سیستم عامل ویندوز XP منتشر شدند. ابزارهای دومین نسخه به صورت یک پکیج عرضه نشدند و کاربران آن‌ها را جداگانه دانلود می‌کردند. برخی از اجزا پس از پایان عمر خود دیگر در دسترس نبودند، با این حال ۲۰ جزء شامل موارد زیر در نسخه دوم وجود داشت:

  • ماشین حساب قدرتمند برای محاسبات پیشرفته و پیچیده
  • تایمر وبکم برای ثبت تصاویر در مدت زمان مشخص

ابزارهای PowerToys به صورت رسمی در سیستم عامل‌های ویندوز ویستا، ویندوز ۷ و ویندوز ۸ مورد پشتیبانی قرار نگرفتند. مایکروسافت در سپتامبر ۲۰۱۹ اولین نسخه عمومی PowerToys برای ویندوز ۱۰ را عرضه کرد. این ابزارها در یک پکیج قابل دسترس هستند و اگرچه برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده‌اند، اما تمام افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

ابزارهای موجود در PowerToys ویندوز ۱۰ به شرح زیر هستند:

  • FancyZones
  • پیش نمایش فایل اکسپلورر
  • تغییر سایز تصاویر
  • مدیریت کیبورد
  • PowerRename
  • PowerToys Run
  • راهنمای شورتکات

در ادامه به بررسی تمام ابزارهای PowerToys و نحوه کار با آن‌ها می‌پردازیم.

نحوه دریافت ابزارهای PowerToys ویندوز ۱۰

ابزارهای PowerToys

PowerToys برای ویندوز ۱۰ یک پروژه متن باز است، بنابراین اطلاعات درباره این پروژه را می‌توانید در صفحه گیت هاب آن پیدا کنید. برای دانلود PowerToys، به صفحه انتشار آن در گیت هاب بروید. در این صفحه نسخه‌های مختلفی وجود دارد که بروزرسانی شده‌اند. بالاترین ورودی مربوط به جدیدترین نسخه می‌شود که با برچسب «Latest Release» همراه است.

در بخش «Assets» همین ورودی، یک فایل با نام «PowerToysSetup-0.19.1-x64.msi» قرار گرفته. آن را دانلود و PowerToys را روی سیستم خود نصب کنید. این ابزارها برای اجرا به «.NET Core 3.1 Desktop Runtime» نیاز دارند که البته در بسته وجود دارد.

آموزش استفاده از ابزارهای PowerToys ویندوز ۱۰

ابزارهای PowerToys

پس از نصب PowerToys، آن را از منوی استارت اجرا کنید. برای مشاهده تنظیمات، آیکون آن را در تسکبار پیدا و دوبار روی آن کلیک کنید. رابط تنظیمات آن بسیار ساده و مشابه با سایر بخش‌های ویندوز ۱۰ است.

در اولین اجرا، گزینه «Always run as administrator» را فعال و سپس روی گزینه «Restart as administrator» کلیک کنید. علاوه بر این، گزینه «(Download updates automatically (except on metered connections» را نیز فعال کنید تا به صورت خودکار نسخه‌های جدید از گیت هاب دانلود شوند.

به صورت پیش فرض تمام ابزارهای PowerToys فعال هستند. شما می‌توانید از منوی سمت چپ برای ویرایش تنظیمات هر ابزار استفاده کنید و همچنین امکان غیرفعال کردن آن‌ها نیز برای شما فراهم شده است.

FancyZones

ابزارهای PowerToys

در ویندوز ۱۰ اگر شما روی یک پنجره کلیک و آن را به گوشه یا اطراف نمایشگر بکشید، با توجه به Layout پایه تغییر سایز می‌دهد. با استفاده از ابزار FancyZones می‌توانید چندین Layout پیشرفته برای تغییر سایز شمار بالایی از پنجره‌ها ایجاد کنید.

به بخش FancyZones در PowerToys بروید و روی گزینه «Launch Zones Editor» کلیک کنید. در این بخش می‌توانید Layout موردنظر خود را از گزینه‌های پیش فرض انتخاب کنید یا یا با کلیک روی تب «Custom»، طرح جدیدی را بسازید.

پس از این کار در زمان جابجایی یک پنجره، دکمه شیفت را نیز نگه دارید تا ناحیه‌ها به نمایش گذاشته شوند و پنجره را به سمت آن حرکت دهید تا به صورت خودکار تغییر سایز دهد. شما می‌توانید تنظیمات FancyZones را درون PowerToys تغییر دهید که شامل حذف نیاز به نگه داشتن دکمه شیفت می‌شود.

پیش نمایش فایل اکسپلورر

ابزارهای PowerToys

فایل اکسپلورر دارای صفحه پیش نمایش است، بنابراین می‌توانید محتوای برخی فایل‌ها مانند اسناد و صفحات گسترده را بدون باز کردن آن‌ها ببینید. اگر با کلیک روی فایل قادر به مشاهده محتوای آن نیستید، به تب «View» در فایل اکسپلورر بروید و گزینه «Preview Pan» را فعال کنید. با قابلیت پیش نمایش فایل اکسپلورر در PowerToys، چنین قابلیتی برای تصاویر SVG و اسناد علامت‌گذاری شده نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

تغییر سایز تصاویر

ابزارهای PowerToys

فایل اکسپلورر را باز کنید و روی تصویر موردنظر خود راست کلیک و سپس گزینه «Resize pictures» را انتخاب کنید. با این کار یک پنجره جدید باز می‌شود که در آن می‌توانید سایز جدید را وارد و چندین گزینه دیگر را فعال کنید. پس از پایان کار، گزینه «Resize» را بزنید. در تنظیمات PowerToys می‌توانید سایز پیش فرض را ویرایش کنید. شما همچنین قادر به تغییر تنظیمات رمزگذاری و همچنین نحوه نام‌گذاری تصاویر هستید.

مدیریت کیبورد

ابزارهای PowerToys

با مدیریت کیبورد می‌توانید شورتکات‌های کیبورد جدید ایجاد و یا موارد موجود را ویرایش کنید. برای اینکار در تنظیمات PowerToys دنبال گزینه «Keyboard Manager» باشید.

برای مثال شما می‌توانید از دکمه‌های با کاربرد کمتر برای کنترل اجرای فایل‌های مدیا یا پیمایش مرورگر استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید شورتکات‌های موجود را نیز تغییر دهید، مثلا شورتکات Ctrl+C که برای برای کپی کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد را می‌توانید مسئول پیست کردن کنید.

دو بخش برای کاربران درنظر گرفته شده که شامل «Remap Keyboard» برای استفاده از یک کلید بجای دیگری و «Remap Shortcuts» برای تغییر کاربرد شورتکات‌ها می‌شود. روی یکی از این گزینه‌ها کلیک کرده و سپس آیکون + را انتخاب کنید. در سمت چپ کلید یا شورتکات موجود به نمایش گذاشته می‌شود و در سمت راست می‌توانید آن را تغییر دهید. برای حذف هرگونه تغییر، از آیکون سطل زباله استفاده کنید و در نهایت گزینه OK را بزنید.

PowerRename

ابزارهای PowerToys

برای یک کاربر عادی تغییر نام شمار بالایی فایل و فولدر در ویندوز 10 بدون استفاده از PowerShell سخت است که البته با استفاده از ابزار PowerRename چنین کاری بسیار ساده می‌شود. در فایل اکسپلورر فایل‌ها یا فولدرهای موردنظر خود را انتخاب کنید. راست کلیک کرده و گزینه «PowerRename» را انتخاب کنید.

در این بخش یک پنجره باز می‌شود که در آن می‌توانید عبارت مورد جستجوی خود و آنچه که می‌خواهید جایگزینش کنید را وارد کنید. در این پنجره گزینه‌هایی برای شما درنظر گرفته شده که توسط آن‌ها می‌توانید کار خود را راحت‌تر کنید. برای مثال امکان جلوگیری از تغییر نام برخی فایل‌ها یا فولدرها برای شما فراهم شده است.

PowerToys Run

ابزارهای PowerToys

PowerToys Run یک ابزار جستجو برای اجرای سریع اپلیکیشن‌ها، فایل‌ها و فولدرها محسوب می‌شود که می‌توان از آن برای سوییچ کردن میان برنامه‌های باز نیز استفاده کرد. بطور پیش فرض با فشردن دکمه‌های Alt + Space می‌توانید آن را باز کنید، البته امکان تغییر این شورتکات در تنظیمات PowerToys نیز برای شما فراهم شده است.

پس از باز شدن آن، شروع به تایپ کنید تا برنامه یا فایل موردنظر خود را پیدا کنید. از دکمه‌های بالا و پایین برای حرکت میان نتایج استفاده کرده و برای اجرا دکمه Enter را بزنید. می‌توانید از گزینه‌های «Launch As Administrator» یا «Open containing folder» در کنار هر برنامه نیز می‌توانید استفاده کنید.

راهنمای شورتکات

ابزارهای PowerToys

ویندوز ۱۰ به شورتکات‌های مفید زیادی مجهز شده است. با راهنمایی شورتکات، شما می‌توانید دکمه ویندوز را فشرده و نگه دارید تا برخی از آن‌ها برایتان یادآوری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sohrab.daths
    sohrab.daths | ۲۲ تیر ۱۳۹۹

    اوکی بود ولی تنها مشکلش اینه که با پردازنده های 32 بیتی کار نمیکنه

    • thepjt
      thepjt | ۲۲ تیر ۱۳۹۹

      متاسفانه دیگه کم کم داره دوره کامپیوتر های 32 بیتی هم تموم میشه و به پایان راه خودشون میرسند ...

      البته ، همین الان هم واقعا نمیتونم تصور کنم که چطوری ویندوز 10 رو روی رم 4 گیگ و کمتر اجرا میکنید ... اصلا همین که تو یک مرورگر چند تا تب باز کنید ، احتمالا رم تون پر میشه ..

  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۲۱ تیر ۱۳۹۹

    عالی بود

مطالب پیشنهادی