ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه پنل آلومینیومی که با نور خورشید آب را تصفیه می‌کند [تماشا کنید]

تامین آب سالم و تمیز در مناطقی که منابع کمی وجود دارد، یک چالش بسیار بزرگ است و حالا تیمی از ارتش ایالات متحده آمریکا و دانشگاه «راچستر» یک پنل آلومینیومی توسعه داده‌اند که با ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

تامین آب سالم و تمیز در مناطقی که منابع کمی وجود دارد، یک چالش بسیار بزرگ است و حالا تیمی از ارتش ایالات متحده آمریکا و دانشگاه «راچستر» یک پنل آلومینیومی توسعه داده‌اند که با نور خورشید، آب را تصفیه می‌کند.

پنل‌های خورشیدی یک انتخاب محبوب برای تصفیه‌کننده آب با هزینه کم محسوب می‌شوند و نور خورشید نیز پاتوژن‌های ناشی از آب را نابود می‌کند. دانشمندان در سال‌های اخیر فناوری‌های کمی را برای استفاده از این موارد در زمینه تولید آب تمیز توسط پلتفرم‌های کم هزینه و قابل حمل توسعه داده‌‍اند، اما سیستم جدید بازدهی بالاتری دارد.

به گزارش New Atlas، فناوری جدید با یک پنل آلومینیومی معمولی شکل گرفته که البته تحت پالس‌های بسیار کوتاه «لیزر فمتوثانیه» قرار گرفته تا یک سطح شیار باز کاملا سیاه ایجاد شود. این فرایند باعث شکل‌گیری که ماده بسیار جاذب شده که امکان کشیدن فیلم نازکی از آب در منبع را فراهم می‌کند و حتی می‌تواند با گرانش نیز مبارزه کند.

در حالی که این روند در جریان است، ماده سیاه رنگ انرژی خورشید را دریافت می‌کند و تقریبا تمام گرما را به آب منتقل می‌کند. این ساختارها درون سطح محصور شده و سپس پیوندهای مولکولی آب تغییر می‌کنند. افزایش بهره‌وری فرایند تبخیر باعث نابودی آلودگی‌های موجود در آب می‌شود.

پنل

استاد اپتیک دانشگاه راچستر، «Chunlei Guo» درباره این پنل اعلام کرده:

«این دستگاه ساده، مقاوم و ارزان قیمت می‌تواند بحران آب در جهان، مخصوصا در کشورهای در حال توسعه را رفع کند.»

در آزمایش‌ها مشخص شد که این پنل می‌تواند آلودگی‌های معمول آب شامل مواد شوینده، رنگ‌ها، ادرار، فلزات سنگین و گلیسیرین را تا سطحی که آب قابل نوشیدن باشد را حذف کند. این دستگاه را می‌توان پس از استفاده به سادگی تمیز کرد و دوباره به بهره‌وری بالایی دست پیدا کرد. نحوه قرارگیری این پنل به گونه‌ای بوده که می‌تواند به صورت مداوم نور خورشید را جذب کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی