ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فورد برونکو 2021 معرفی شد؛ تلفیقی از روح وحشی ماستنگ و کالبد جان‌سخت سری F

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و کمپین تبلیغاتی گسترده، شرکت فورد دیشب طی مراسمی از نسل جدید شاسی‌بلند برونکو (Bronco) رونمایی کرد. این خودرو که در قرن گذشته یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای آمریکایی بود، در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و کمپین تبلیغاتی گسترده، شرکت فورد دیشب طی مراسمی از نسل جدید شاسی‌بلند برونکو (Bronco) رونمایی کرد. این خودرو که در قرن گذشته یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای آمریکایی بود، در سال 1966 متولد شد و تا سال 1996 در پنج نسل متفاوت به فروش رسید. پس از 4 دهه تولید، فورد برونکو را با مدل اکسپدیشن (Expedition) جایگزین کرد تا این خودروی پرطرفدار به خاطره‌ها بپیوندد.

با گذشت تقریبا 25 سال و با توجه به استقبال زیاد از اتومبیل‌های شاسی‌بلند، حال فورد تصمیم گرفته برونکو را مجددا احیا کند. نسل جدید این خودرو در نسخه‌های دو درب، چهار درب و یک مدل سر به زیرتر (با پسوند اسپرت) تولید خواهد شد. به گفته خودروساز آمریکایی در طراحی برونکوی 2021 به جای پیروی از مد روز، بر عملکرد و قابلیت‌ها تمرکز شده است.

سه نسخه متفاوت برونکو در یک قاب

فورد می‌گوید سال‌ها به طور مخفیانه تالارهای گفتگو را زیر نظر داشته تا انتظارات مشتریان از برونکوی جدید را ارزیابی کند؛ همچنین به منظور حصول اطمینان از عملکرد عالی این خودرو در مسیرهای آفرود، فورد از پولاریس RZR به عنوان یک مرجع استفاده کرده است.

برونکو 2021 با 294 میلی‌متر ارتفاع از سطح زمین و توانایی عبور از آب‌هایی به عمق  851 میلی‌متر در کلاس خود از این نظر سرآمد بوده و با توجه به زاویه ورود و خروج 29 و 37.2 درجه‌ای مشکلی از بابت برخورد دماغه یا قسمت انتهایی با زمین نخواهد داشت.

برونکو اولین مدل در کلاس خود است که به صورت استاندارد با تایرهای عظیم 35 اینچی قابل سفارش خواهد بود

دو موتور و دو سیستم 4×4

جدیدترین شاسی‌بلند فورد با دو موتور اکوبوست قابل انتخاب خواهد بود که عبارتند از:

  • موتور 2.3 لیتری چهار سیلندر با 270 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور
  • موتور 2.7 لیتری V6 با 310 اسب بخار قدرت و 542 نیوتن متر گشتاور

وظیفه انتقال قدرت در برونکوی 2021 را گیربکس هفت سرعته دستی جدید که دارای دنده سنگین (استاندارد در تمامی مدل‌های چهار سیلندر) است و همچنین گیربکس 10 سرعته خودکار بر عهده خواهد داشت. این گیربکس‌ها با دو سیستم 4×4 قابل انتخاب خواهند بود؛ سیستم پایه به جعبه دنده کمکی دو سرعته با قابلیت تعویض الکترونیکی لحظه‌ای مجهز است. سیستم پیشرفته‌تر شامل جعبه دنده کمکی دو سرعته الکترومکانیکی با امکان درگیرسازی خودکار 4H در مواقع ضروری می‌شود.

فورد با برونکوی 2021 مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های نوین را در قالب پکیجی به نام Trail Toolbox معرفی کرده است. این پکیج با هدف تسهیل رانندگی در مسیرهای آفرود توسعه یافته و سیستم‌های زیر را در بر می‌گیرد:

  • سیستم Trail Control که می‌توان آن را کروز کنترل مخصوص سرعت‌های پایین توصیف کرد
  • سیستم Trail Turn Assist که شعاع گردش خودرو را با استفاده از فناوری گشتاور برداری (تورک وکتورینگ) کاهش می‌دهد
  • سیستم Trail One-Pedal Drive که به راننده کمک می‌کند هنگام عبور از مسیرهای سنگلاخی از دقت و اعتماد به نفس بیشتری برخوردار باشد

درهای بدون قاب با امکان حمل در خودرو

برونکو 2021 اولین خودرو در کلاس خود است که از درهای بدون فریم سود می‌برد، به همین خاطر باز کردن درهای این خودرو در مقایسه با رقیب مستقیمی مثل جیپ رانگلر بسیار آسان‌تر و راحت‌تر است. در نسخه چهار درب، فورد فضاها و محفظه‌های مخصوصی را طراحی کرده تا رانند بتواند درهای جدا شده را با خود حمل کند.

دسته‌ آینه‌های جانبی برونکو 2021 مقابل ستون A قرار دارد تا جدا کردن درها با مشکلی همراه نباشد

مشتریان نسل ششم از برونکو شخصی‌سازی بالایی را تجربه می‌کنند، چرا که آنها خواهند توانست از بین درهای متفاوت، سپرهای فولادی ماژولی با وینچ‌های یکپارچه، جلوپنجره‌های متنوع، باربندهای سقفی، چراغ‌های LED نواری و حتی لبه‌های گلگیر گوناگون نمونه دلخواه خود را انتخاب کنند.

سقف نسخه دو و چهار در برونکو 2021 ساختاری چند تکه داشته و به همراه درها قابلیت جدا شدن را دارد

کابین ضد آب با آخرین تکنولوژی‌های روز

مثل نمای بیرونی، طراحی کابین برونکوی 2021 نیز ریشه در نسل اول دارد. تمامی نشان‌دهنده‌ها و دکمه‌های کنترلی کاملا مقابل دید راننده قرار داشته و به سهولت قابل استفاده هستند؛ روی داشبورد و کنسول میانی نیز دستگیره‌های مخصوصی تعبیه شده تا هنگام عبور از مسیرهای ناهموار سرنشینان با گرفتن آنها تعادل خود را حفظ کنند.

به گفته فورد، دکمه‌ها و روکش‌های به کار رفته در کابین برونکو در برابر آب مقاوم هستند؛ ضمن اینکه در قسمت کف حفره‌های مخصوصی وجود دارد که در صورت ورود آب به کابین می‌توان از طریق باز کردن آنها، آب را به بیرون هدایت کرد.

مدل 2021 از برونکو به آخرین نسخه از سیستم اینفوتینمنت اختصاصی فورد (SYNC4) مجهز است. در حالت استاندارد این سیستم از طریق نمایشگر 8 اینچی مدیریت می‌شود، اما در صورت سفارش مشتری نمونه بزرگ‌تر 12 اینچی جای آن را می‌گیرد.

SYNC4 نه تنها قابلیت آپدیت از راه دور را دارد، بلکه دارای مسیریاب مخصوص آفرود نیز است

دوربین 360 درجه یکی از امکانات جالب برونکوی 2021 محسوب می‌شود. این سیستم راننده را قادر می‌سازد در مسیرهای صعب‌العبور یا باریک دید بهتری نسبت به اطراف خودرو داشته و با دقت بیشتری خودرو را کنترل کند.

شاسی‌بلند نمادین فورد برای رانندگی دارای هفت حالت مختلف است. این حالت‌ها عبارتند از نرمال، اکو (اقتصادی)، اسپرت، لغزنده، شن و باجا (Baja)، گل و رودخانه و همچنین خزش در سنگلاخ.

داشبورد خودرو به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان دستگاه‌های مختلفی مثل تلفن همراه و دوربین ورزشی را به راحتی روی آن نصب کرد

ترکیب جان‌سختی یک پیکاپ سری F با روح ماستنگ

برخلاف اکثر شاسی‌بلندهای امروزی، هر دو نسخه دو و چهار درب برونکو 2021 از شاسی جدا از بدنه بهره می‌برند. این ساختار به کمک‌فنرهای برونکو اجازه می‌دهد بیشترین دامنه حرکتی را در کلاس حاضر داشته باشند؛ طوری که از این نظر برونکو 17 درصد بهتر از نزدیک‌ترین رقیب است.

برای دستیابی به کنترل و راحتی بیشتر، سیستم تعلیق برونکوی جدید در محور جلو از نوع کاملا مستقل و با دیفرانسیل Dana AdvanTEK انتخاب شده، در عقب محور از نوع یکپارچه بوده و با دیفرانسیل Dana 44 AdvanTEK ترکیب شده است. این محور برای افزایش مقاومت و کنترل بهتر حین آفرود به فنرهای لوله‌ای و پنج میله اتصالی نیز مجهز است.

فورد ادعا می‌کند نسل جدید برونکو با هدف ارتقای تمامی جنبه‌های مختلف آفرودبازی و ماجراجویی توسعه یافته است، به همین جهت شاسی و تکنولوژی‌های این خودرو در کلاس شاسی‌بلندهای 4x4 بی‌رقیب هستند. آقای جیم فارلی (Jim Farley) مدیرعامل فورد در این باره گفته:

اعضای خانواده برونکو بر مبنای جان‌سختی پیکاپ‌های سری F و عملکردی که در روح ماستنگ وجود دارد، ساخته می‌شوند و درون پیکره‌ای قرار دارند که یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین طراحی‌ها محسوب می‌شود.

برونکو اسپرت، نسخه‌ای که جیپ چروکی و Compass را نشانه گرفته است
کابین برونکو اسپرت متفاوت از دو نسخه دیگر است

شروع قیمت از 29,995 دلار، قبول سفارشات از هم اکنون

و اما قیمت؛ ارزان‌ترین نسخه از خانواده برونکو 2021 با پرداخت 28,500 دلار (بدون احتساب هزینه حمل و تحویل) قابل خرید است، این رقم برای نسخه First Edition تا 59,305 دلار بالا می‌رود.

آنطور که فورد اعلام کرده تولید برونکو از اوایل سال آینده آغاز می‌شود. این خودرو از فصل بهار نیز راهی نمایندگی‌های فروش خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت فورد و پیش پرداخت مبلغ 100 دلار، سفارش خود را ثبت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • jim kabir
    jim kabir | ۲۵ تیر ۱۳۹۹

    چقد شاخه خداوکیلی

  • sina
    sina | ۲۴ تیر ۱۳۹۹

    دوس دارم داشته باشمش؛ طراحیه کاربردی و عالی داره??

مطالب پیشنهادی