ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه یک مطالعه: افرادی که ماسک نمی‌زنند توانایی ذهنی پایین‌تری دارند

یک پژوهش جدید توضیح می‌دهد که چرا برخی از مردم شرایط پاندمی ویروس کرونا را به درستی درک نمی‌کنند و از استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی خودداری کرده‌اند. نتایج مدعی هستند این دست ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵

یک پژوهش جدید توضیح می‌دهد که چرا برخی از مردم شرایط پاندمی ویروس کرونا را به درستی درک نمی‌کنند و از استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی خودداری کرده‌اند. نتایج مدعی هستند این دست از افراد به طور متوسط هوش پایین‌تر و قدرت تصمیم‌گیری ضعیف‌تری دارند.

این روزها عبارت «Covidiot» (اصطلاحی ترکیبی از کلمات Covid و Idiot به معنای نادان) در جامعه‌های مختلف باب شده که به افرادی اطلاق می‌شود که توصیه‌های پزشکی و محدودیت‌های پاندمیک را نادیده می‌گیرند. حالا تحقیقات نشان می‌دهد همه چیز به سطح هوش و قدرت تصمیم‌گیری افراد بستگی دارد.

دانشگاه کالیفرنیا پس از نظرسنجی از ۸۵۰ نفر و تحلیل آن به این نتیجه رسیده رعایت یا عدم رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، ارتباط مستقیمی با توانایی حافظه افراد در ذخیره اطلاعات دارد که در واقع شامل توانایی‌های ذهنی آنها از جمله سطح هوش می‌شود و عدم توان کافی در تصمیم‌گیری‌های مفید را نمایش می‌دهد.

نظرسنجی‌ها نشان داده این دست از افراد نه تنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بلکه در مقابل اعمال محدودیت‌های قانونی از سوی دولت‌ها مقاومت نشان می‌دهند. به همین ترتیب مسئولان چاره‌ای ندارند جز اینکه مردم را به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مجبور کنند.

تیم محققان دانشگاه کالیفرنیا بر این باور هستند انسان‌های باهوش‌تر توانایی شناخت مزایای رعایت اصول بهداشتی و حفظ فواصل اجتماعی را بهتر درک می‌کنند. این موضوع به توانایی تصمیم‌گیری، منطق و رفتار آنها در قبال وقایع جدید ارتباط دارد و به طور کامل بیانگر میزان هوش، درک و شعور هر فرد خواهد بود.

«ویوی ژنگ» متخصص روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه توضیح می‌دهد: «هر چه مغز انسان ظرفیت حافظه بیشتری داشته باشد، احتمال رعایت اصول بهداشتی توسط فرد بیشتر است. نکته جالب ماجرا این است که این رابطه حتی در شرایطی غیر از سلامتی انسان، مثل مسائل روانشناختی، اقتصادی و اجتماعی هم صدق می‌کند و می‌تواند رفتارهای شخصیتی، حالات عصبی یا افسردگی، تحصیلات، هوش و حتی درآمد شخص را شکل دهد».

گفتنی است شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان از جمله ایران دوباره اوج گرفته و در لحظه نگارش این مطلب تاکنون بیشتر از سیزده میلیون نفر مبتلا شده و نزدیک به ششصد هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. بدیهی است در شرایطی که هنوز درمان یا واکسنی برای این بیماری در دسترس نیست، استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی بهترین راه برای مقابله با ویروس کرونا به شمار می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم استفاده از ماسک را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • shahab hosseiny
    shahab hosseiny | ۲۶ تیر ۱۳۹۹

    واقعا دیگه به چه زبونی بگن ماسک بزنید؟ یعنی حتی یه تحقیق خیالی و یه خروجی و آمار خیالی هم ارائه دادن که مثلا هرکی ماسک نزنه خنگه.
    بزنیم ماسکمون رو دیگه
    از هر ترفندی دارن استفاده میکنن واسه اینکه ماسک بزنیم
    ولی جالب بود و خنده دار
    واقعا ولی آدمای کند ذهن و زود باور رو شاید مجاب کنه به ماسک زدن که بگن ما کم هوش نیستیم

  • MATELF
    MATELF | ۲۵ تیر ۱۳۹۹

    افرادی که عشق به ساندیس هم دارند همینطور

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی