ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هرآنچه باید درباره «نئووایز» بدانید؛ دنباله‌دار درخشانی که تا ۶۸۰۰ سال دیگر برنمی‌گردد

ویروس کرونا باعث شده خبرهای خوب در رسانه‌ها کم‌رنگ شوند، اما اگر از علاقه‌مندان به دنیای نجوم باشید، یک خبر خوشحال‌کننده برای شما داریم. یک دنباله‌دار که ناسا آن را «C/2020 F3 NEOWISE» نام‌گذاری کرده، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

ویروس کرونا باعث شده خبرهای خوب در رسانه‌ها کم‌رنگ شوند، اما اگر از علاقه‌مندان به دنیای نجوم باشید، یک خبر خوشحال‌کننده برای شما داریم. یک دنباله‌دار که ناسا آن را «C/2020 F3 NEOWISE» نام‌گذاری کرده، با عبور از زمین یک منظره جذاب ایجاد کرده، بنابراین مشاهده دنباله‌دار نئووایز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قبل از اینکه به معرفی دنباله‌دار نئووایز بپردازیم، ابتدا شما را با دنباله‌دار آشنا می‌کنیم.

دنباله‌دار چیست؟

دنباله‌دارها گلوله‌های برقی کیهانی از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار هستند که در یک مدار بیضوی در اطراف خورشید گردش می‌کنند. زمانی که منجمد باشند، اندازه آن‌ها مشابه با یک شهر کوچک است. زمانی که مدار دنباله‌دار آن را به خورشید نزدیک کند، دمای آن افزایش پیدا کرده و ذوب می‌شود که نتیجه آن، انتشار گسترده گاز و گرد و غبار درخشان با ابعادی بزرگتر از بسیاری از سیارات است.

گرد و غبار و گازها یک دنباله تشکیل می‌دهند که برای میلیون‌ها کیلومتر در جهت مخالف از خورشید دور می‌شود. به نظر می‌رسد میلیاردها دنباله‌دار در اطراف خورشید در حال گردش هستند که البته در حال حاضر ۳۶۵۰ دنباله‌دار شناسایی شده‌اند.

دنباله‌دار نئووایز چیست؟

«کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع» ناسا در تاریخ ۸ فروردین با استفاده از دو کانال مادون قرمز حساس به علائم حرارتی، یک مهمان یخی را کشف کرد. این مسافر یا دنباله‌دار که ناسا نام C/2020 F3 NEOWISE را برای آن انتخاب کرده، در تاریخ ۱۳ تیر به خورشید نزدیک شد و در مرداد ماه در مسیر بازگشت به قسمت‌های بیرونی منظومه شمسی از مدار زمین رد می‌شود.

چرا دنباله‌دار نئووایز خاص محسوب می‌شود؟

این دنباله‌دار در روز ۱۳ تیر وارد مدار عطارد شد که فاصله بسیار نزدیکی با خورشید دارد و ذوب شدن بیرونی‌ترین لایه‌های آن را در پی داشت. این موضوع باعث فوران گاز و گرد و غبار و ایجاد یک دنباله بزرگ شد. با وجود دمای بالا، این دنبال هنوز زنده است.

علاقه‌مندان در سراسر جهان بدنبال مشاهده این دنباله‌دار زیبا و جذاب هستند و می‌خواهند قبل از سفر به اعماق فضا، آن را ببیند. حتی فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در بالاتر از جو زمین نیز آن را مشاهده کرده‌اند.

دنباله‌دار نئووایز

اخیرا «کاوشگر خورشیدی پارکر» ناسا موفق به ثبت یک تصویر بی‌نظیر از این دنباله‌دار شده است. در این تصویر دنباله دوگانه نئووایز به خوبی قابل مشاهده است.

چگونه می‌توان دنباله‌دار نئووایز را مشاهده کرد؟

هم اکنون امکان مشاهده نئووایز در شامگاه و سحرگاه وجود دارد، اما هرچقدر به اواخر تیر نزدیک می‌شویم، شانس دیدن آن در سحرگاه کمتر می‌شود. تا یکم مرداد ماه می‌توان این دنباله‌دار را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد و پس از دور شدن، درخشش آن نیز کم خواهد شد و برای مشاهده باید از تلسکوپ استفاده کرد.

در روزهای گذشته تهران هوایی ابری یا نیمه ابری داشته، بنابراین امکان رصد کامل و واضح آن وجود نداشت، اما انتظار می‌رود در روزهای آینده بتوان آن را مشاهده کرد. اگر فکر می‌کنید با فرصت بی‌نظیری برای مشاهده یک دنباله‌دار مواجه نیستید، باید بدانید شاید حدود ۶۸۰۰ سال دیگر بتوانید آن را رصد کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی