ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

پیستون‌ چاپ سه‌بعدی پورشه قدرت موتور 911 GT2 RS را 30 اسب بخار افزایش می‌دهد

تکنولوژی نه تنها عملکرد خودروها را تا حد چشمگیری بهبود بخشیده، بلکه نحوه طراحی و تولید آنها را نیز کاملا متحول کرده است. چاپ سه‌بعدی یکی از نوآوری‌هایی است که در چند سال گذشته بسیار ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

تکنولوژی نه تنها عملکرد خودروها را تا حد چشمگیری بهبود بخشیده، بلکه نحوه طراحی و تولید آنها را نیز کاملا متحول کرده است. چاپ سه‌بعدی یکی از نوآوری‌هایی است که در چند سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان، تولیدکنندگان قطعات و حتی شرکت‌های تیونینگ سعی دارند از تمام ظرفیت‌های این تکنولوژی بهره‌برداری کنند.

پورشه یکی از خودروسازانی است که روی فناوری چاپ سه‌بعدی حساب باز کرده و می‌خواهد از طریق آن قطعاتی بهتر و کاراتر تولید کند. این کمپانی آلمانی اخیرا فرایند‌های جدیدی را برای چاپ سه‌بعدی پیستون‌های 911 GT2 RS ابداع کرده است.

نسخه جذاب و هیجان‌انگیز GT2 RS از 911 اولین بار است که به پیستون‌های ساخته شده توسط فناوری چاپ سه‌بعدی تجهیز می‌شود. این پیستون‌های پیشرفته دارای چند ویژگی هستند که در صورت تولید با فرایندهای معمولی رایج، امکان دستیابی به آنها میسر نمی‌شد.

برای نمونه پورشه می‌گوید وزن هر پیستون‌ چاپ سه‌بعدی 10 درصد کمتر است؛ همچنین در این پیستون یک مجرای بسته به منظور خنک‌سازی تعبیه شده تا میزان کارایی افزایش پیدا کند، در پیستون‌های استاندارد امکان ایجاد این مجرا وجود ندارد.

پورشه در ساخت پیستون‌های سه‌بعدی با دو شرکت Mahle و Trumpf همکاری می‌کند

علاوه‌بر موارد یاد شده، پورشه مدعی است پیستون‌های چاپ سه بعدی دارای طراحی بهینه‌تری بوده و می‌توانند فشار بیشتری را در داخل سیلندر تحمل کنند. این پیستون‌ها اجازه می‌دهند موتور سرعت بیشتری گرفته و کمتر در معرض حرارت بالا قرار بگیرد.

آنطور که پورشه گفته، پیستون‌های جدید و پیشرفته چاپ سه‌بعدی قدرت خروجی موتور را 30 اسب بخار افزایش می‌دهند. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت قدرت موتور 3.8 لیتری شش سیلندر تخت 911 GT2 RS از 690 به 720 اسب بخار ارتقا پیدا می‌کند که بهبود قابل ملاحظه‌ای است. هنوز مشخص نیست که آیا این پیستون‌ها بر گشتاور 749 نیوتن متری هم تاثیر مثبتی دارند یا خیر، ولی 911 GT2 RS با پیستون‌های معمولی برای رسیدن به سرعت 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت نیازمند فقط 2.6 ثانیه زمان است.

خودروساز آلمانی پیستون‌های GT2 RS را با استفاده از فرایند همجوشی لیزری فلز تولید می‌کند. در این فرایند سطوحی که دارای پودر فلزی با خلوص بالا هستند، به اشکال دلخواه تبدیل می‌شوند.

یه غیر از پیستون، پورشه تجربه ساخت سایر قطعات با فناوری چاپ سه‌بعدی را نیز دارد. این شرکت ماه می گذشته اعلام کرد بخش‌هایی از صندلی دو مدل 911 و 718 را با کمک فناوری مذکور تولید می‌کند. بخش کلاسیک پورشه هم از تکنیک چاپ سه‌بعدی برای تولید قطعاتی که دیگر به‌طور انبوه تولید نمی‌شوند – مثل اهرم آزادسازی کلاچ مدل 959 – استفاده می‌نماید.

گفتنی است فناوری سه‌بعدی به تدریج وارد صنعت خودروسازی شده و مدام بر کاربردهای آن افزوده می‌شود. این فناوری برای خودروسازان بسیار مفید واقع شده و آنها را قادر می‌سازد در مراحل طراحی و مهندسی، قطعات را در کمترین زمان ممکن تولید کنند. با تکیه بر این فناوری، زمان توسعه کاهش یافته و مدل‌های جدید زودتر از همیشه راهی خیابان‌ها می‌شوند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی