ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مدیر سابق گوگل و طراحی رباتی کارآمد برای انجام کارهای خانه [تماشا کنید]

طی سه سال گذشته، تیمی تحت هدایت مدیر سابق واحد رباتیک گوگل یعنی «آرون ادسینگر»، خیلی بی‌سروصدا مشغول کار روی رباتی دستیار بوده‌اند که حالا فرصت پیدا کرده روشنایی روز را ببیند. در همین راستا ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

طی سه سال گذشته، تیمی تحت هدایت مدیر سابق واحد رباتیک گوگل یعنی «آرون ادسینگر»، خیلی بی‌سروصدا مشغول کار روی رباتی دستیار بوده‌اند که حالا فرصت پیدا کرده روشنایی روز را ببیند. در همین راستا گروه «Hello Robot» از نسخه تحقیقاتی ربات «Stretch» (به معنای انعطاف‌پذیر) رونمایی کرده که در واقع اولین محصول آنها خواهد بود.

ادسینگر در رابطه با این ربات توضیح می‌دهد: «آنچه که این ربات را استثنایی می‌کند و ما به همین خاطر آن را انعطاف‌پذیر نامیده‌ایم این است که ربات جدید ما می‌تواند در آن‌واحد مجموعه‌ای از ابزارها و دستیارها باشد. به عنوان مثال این ربات می‌تواند به سالمندان در خانه کمک کند، به قفسه‌های فروشگاه‌ها نظم دهد، یا محلی از کار که آلوده شده را ضدعفونی نماید. «ما به این ربات به عنوان پلتفرمی متحول‌کننده برای محققان و توسعه‌دهندگان نگاه می‌کنیم که سلیقه هرکدام از آنها آینده و تکامل آن را شکل خواهند داد».

پایه این ربات شبیه به یک جاروبرقی به نظر می‌رسد که بازویی بلند روی آن سوار شده و بازویی ثانویه نیز می‌تواند به سمت‌های مختلف حرکت کند. طبق ادعای سازندگان طول بازوی محرکت این ربات بسته به نیاز می‌تواند تا ۵۲ سانتی‌متر کشیده شود.

به لطف موتور دوچرخ و تعبیه چرخ سومی جهت حفظ تعادل، Stretch می‌تواند نهایتا تا سرعت ۰.۶ متر بر ثانیه حرکت کند. همزمان با حرکت پایه، بازوی اصلی به فعالیت خود ادامه خواهد داد، به این ترتیب که ربات می‌تواند به این سمت و آن سمت حرکت کرده و مسئولیت‌هایش را انجام دهد. Hello Robot مدعی است Strecht در واقع اولین رباتی است که از قدرت مانور بالایی در زمینه حرکت پویا و ساده در خانه یا محل کار برخوردار بوده و در عین حال می‌توان آن را پشت ماشین گذاشت و به نقاطی دیگر حمل کرد.

این ربات دستیار ۲۳ کیلوگرمی و ۱۴۱ سانتی‌متری، از یک دوربین سه بعدی، سنسور تشخیص فاصله لیزری، پردازنده اینتل Core i5 به عنوان هسته اصلی، ۱۶ گیگابایت رم و ۵۰۰ گیگابایت حافظه SSD بهره می‌برد. یک میکروفن چهارکاناله هم برای دریافت فرامین صوتی روی این ربات تعبیه شده، ضمن اینکه درگاه‌های USB و HDMI نیز در دسترس هستند.

Stretch نرم‌افزاری متن‌باز داشته و از رابط سیستم عامل رباتیک مبتنی بر زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده می‌کند. به همین ترتیب محققان و توسعه‌دهندگان می‌توانند طبق نیازهای خود فعالیت‌های آن را برنامه‌ریزی کرده و یا حتی با اضافه کردن ماژول‌های مختلف، توانایی‌هایش را گسترش دهند. نسخه تحقیقاتی ربات Stretch هم اکنون با قیمت پایه ۱۷۹۵۰ دلار قابل خریداری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • نیما
    نیما | ۲۶ تیر ۱۳۹۹

    خیلی جالبه اما خیلی گرونه

مطالب پیشنهادی