ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج فاز اول آزمایش بالینی واکسن مدرنا: تولید پادتن در بدن تمام افراد و عوارض اندک

شرکت‌های مختلف در حال آزمایش واکسن کرونا هستند و اخیرا نتایج فاز اول آزمایش بالینی واکسن مدرنا منتشر شده که از تولید آنتی‌بادی در بدن تمام بیماران خبر می‌دهد. در جهان بیش از ۱۵۰ واکسن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵

شرکت‌های مختلف در حال آزمایش واکسن کرونا هستند و اخیرا نتایج فاز اول آزمایش بالینی واکسن مدرنا منتشر شده که از تولید آنتی‌بادی در بدن تمام بیماران خبر می‌دهد.

در جهان بیش از ۱۵۰ واکسن کرونا در حال توسعه هستند، اما تنها برخی از آن‌ها توانسته‌اند به آزمایش بالینی و فازهای مختلف آن راه پیدا کنند. مدرنا یکی از این شرکت‌ها بوده که نتایج فاز ۱ تست بالینی واکسن خود را در ژورنال «New England Journal of Medicine» به چاپ رسانده است.

تمام افرادی که دوز دوم واکسن مدرنا را دریافت کرده بودند، آنتی‌بادی موردنیاز برای نابودی ویروس کرونا را تولید کرده‌اند. دوز دوم ۲۸ روز پس از دوز اول به بیماران داده شد. این آزمایشات توسط «موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی»، یکی از شاخه‌های «موسسه ملی بهداشت» ایالات متحده آمریکا به سرپرستی دکتر «آنتونی فاوچی» انجام شد.

فاوچی در صحبت با STAT اعلام کرده:

«یکی از مشخصه‌های واکسن تقلید از عفونت طبیعی و القا نوعی واکنش است که شما در هنگام ابتلا به بیماری تجربه می‌کنید. به نظر می‌رسد در این آزمایش با تعداد کم مشارکت‌کنندگان دقیقا چنین موضوعی رخ داده است. داده‌ها بسیار خوب به نظر می‌رسند و هیچ‌گونه عوارض جانبی جدی نیز نداشته است.»

مدرنا

این واکسن به ۴۵ فرد بالغ و سالم در رده سنی ۱۸ تا ۵۵ سال داده شد که در سه گروه ۱۵ نفره قرار گرفتند و واکسن کرونا را با دوزهای مختلف دریافت کردند. در این آزمایش افراد با سنین بالاتر نیز حضور داشتند که نتایج آن در یک گزارش جداگانه منتشر خواهد شد. متخصصان به واکنش مختلف افراد به واکسن اشاره می‌کنند که شامل تفاوت سنی نیز می‌شود.

به نظر می‌رسد واکسن باعث واکنش سیستم ایمنی بدن و تولید آنتی‌بادی شده که مقدار آن بیشتر از افراد بهبودیافته بوده است. با وجود این موضوع، هنوز نمی‌دانیم چه میزان پادتن می‌تواند از ما در برابر ابتلا به کرونا محافظت کند. علاوه بر این مشخص نیست که این آنتی‌بادی تا چه زمانی در بدن باقی می‌ماند چرا که اخیرا پژوهش‌ها به مصونیت کوتاه مدت افراد اشاره کرده‌اند.

عوارض واکسن کرونا شرکت مدرنا تفاوتی با واکسن‌های دیگر نداشته و نزدیک به ۵۰ درصد افراد به دردهای عضلانی، خستگی و سردرد اشاره کرده‌اند. بیشترین عوارض مربوط به بالاترین دوز در مرحله دوم بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Ahmadreza8
    Ahmadreza8 | ۲۷ تیر ۱۳۹۹

    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی