ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده هوش مصنوعی GC200 معرفی شد؛ پیچیده‌تر از انویدیا A100

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته و همچنین کاربردهای آن افزایش پیدا کرده. امروز شرکت «Graphcore» چیپ GC200 و جدیدترین واحد پردازش هوش (IPU) خود را معرفی کرد که ابعادی نزدیک ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته و همچنین کاربردهای آن افزایش پیدا کرده. امروز شرکت «Graphcore» چیپ GC200 و جدیدترین واحد پردازش هوش (IPU) خود را معرفی کرد که ابعادی نزدیک به یک جعبه پیتزا دارد.

به گفته Graphcore، این ماشین IPU با نام M2000 که از چیپ GC200 بهره می‌برد، اولین کامپیوتر هوش مصنوعی با این ابعاد و امکان دستیابی به قدرت پردازشی پتافلاپس است. این شرکت برنامه‌ای برای فروش جداگانه GC200 ندارد و تنها می‌توان با سفارش M2000 به این تراشه دست پیدا کرد.

بر اساس گزارش TechCrunch به نقل از مدیرعامل این شرکت، برخی مشتریان هم اکنون به این محصول دسترسی دارند و تا پایان سال جاری میلادی به مشتریانی که در زمینه‌های هوش مصنوعی مانند سرویس‌های مالی، بهداشتی و فناوری فعالیت دارند، ارائه خواهد شد. M2000 دومین سخت افزار این شرکت محسوب می‌شود.

این ماشین IPU از ۴ چیپ GC200 بهره می‌برد که با لیتوگرافی ۷ نانومتری توسعه پیدا کرده و هرکدام از آن‌ها ۵۹.۴ میلیارد ترانزیستور را میزبانی می‌کنند. به گفته Graphcore، می‌توان حداکثر ۶۴ هزار IPU را به هم متصل کرد تا به قدرت محاسباتی ۱۶ اگزافلاپس دسترسی داشت.

چیپ GC200

معرفی این ماشین هوش مصنوعی اهمیت بالایی برای این کمپانی بریتانیایی دارد چرا که باید در بازار با شرکت‌های مطرحی مانند انویدیا و اینتل رقابت کند. چندین ماه پیش این برند موفق به جذب ۱۵۰ میلیون دلار دیگر سرمایه شد که ارزش آن را تقریبا ۲ میلیارد دلار می‌کند.

انویدیا اخیرا از جدیدترین چیپ خود، A100 رونمایی کرده که اولین GPU مبتنی بر معماری «Ampere» است. به گفته این شرکت، A100 عملکردd برابر ۵ پتافلاپس دارد. با وجود چنین عملکردی، Graphcore اعتقاد دارد که IPU آن‌ها بهینه‌تر و پیشرفته‌تر از GPU انویدیا است.

یکی از اهداف این شرکت، توسعه سخت افزارهایی است که بتوان از آن‌ها در زیرساخت محاسباتی موجود استفاده کرد و امکان اتصال هزاران IPU به یکدیگر نیز وجود دارد که هزینه‌ها را ۱۰ تا ۲۰ برابر کاهش می‌دهد. این برند تمرکز کامل خود را روی پردازنده‌های سیلیکونی برای هوش مصنوعی قرار داده، البته با ورود به دنیای کامپیوترهای کوانتومی باید با شرکت‌های مطرحی مانند IBM رقابت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی