ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۵ توصیه برای افزایش بازدهی و تمرکز حین دورکاری

شیوع کرونا و اوج گرفتن دوباره آن بسیاری را خواسته یا ناخواسته دورکار کرده و هرچند کار کردن از خانه در نگاه اول مزیت به نظر می‌رسد اما کسانی که تجربه‌اش را دارند، به خوبی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۵

شیوع کرونا و اوج گرفتن دوباره آن بسیاری را خواسته یا ناخواسته دورکار کرده و هرچند کار کردن از خانه در نگاه اول مزیت به نظر می‌رسد اما کسانی که تجربه‌اش را دارند، به خوبی می‌دانند که با چالش‌های بسیاری همراه است. چگونه می‌توان حین کار از خانه تمرکز خود را حفظ کرد؟ چگونه باید مانع کاهش بازدهی شد و از همه مهمتر بین کار و زندگی تعادل را حفظ کرد. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، با دیجیاتو همراه باشید.

برنامه‌ای منظم داشته باشد

بدون نظارت و برنامه، حتی متعهدترین افراد هم ممکن است از خود ضعف در کار نشان دهند. تنظیم برنامه‌ای منظم نه تنها ساختار هر روز را نشان می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا انگیزه و هدف داشته باشد. اگر در یک اداره کار می‌کنید، روز خود را این‌گونه شروع نمایید: زود بیدار شده، آماده شوید و از هرگونه محتوای آنلاین که ذهنتان را درگیر کند دوری کنید، تا وقتی کار خود را در دفتر آغاز کرده باشید.

فارغ از اینکه در محیط اداری یا خانه کار می‌کنید، با توجه این موضوع که برای مدت‌ها با فضای شغلی خود آشنا هستید، چند هفته‌ای را برای تنظیم ریتمی مشخص برای هر روز خود صرف کنید. سپس اهداف و انتظارات مشخصی را برای اتمام هر کدام از روزها تعیین کرده و به آن بچسبید. البته حتما در نظر داشته باشید که تایم استراحت هم تعیین کنید. اگر مجبور بودید زمان زیادی را به یک پروژه اختصاص دهید، حتما برای بعد از اتمام کار اوقات فراغتی لحاظ کنید.

مرزهایی واضح برای خود تعیین کنید

وقتی از خانه کار می‌کنید، خیلی ساده پیش می‌آید که زندگی شخصی‌تان غرق کار شود. هالوول در این رابطه توضیح می‌دهد: «حتما حواستان باشد مرزهایی واضح را تعیین کنید، چراکه ممکن است بعد از مدتی احساس کنید همیشه مشغول کار هستید و فرصت پرداخت به زندگی شخصی و آرامش خود را از دست داده‌اید.». به همین خاطر خیلی مهم است که این دو را از هم جدا نگه دارید.

یکی از راه‌های مقابله با این موضوع این است که محیطی جداگانه برای کار خود انتخاب کنید. علاوه بر این باید کاری کنید که دوستان و عزیزان شما بدانند اگرچه خانه هستید، محدودیت‌هایی در ارتباط با آنها در تایم اداری خواهید داشت. کرامر در این زمینه می‌گوید: «اگر زنگ خانه به صدا در بیاید، غیر از مواردی که انتظار کسی را داشته باشم، آن را نادیده گرفته و درب را باز نمی‌‌کنم».

این موضوع نه تنها اجازه می‌دهد تمرکزتان را حفظ کنید، بلکه خروج از فاز کاری در پایان روز را ساده‌تر می‌کند. «برنامه زمانی خود را با خانواده و خودتان به وضوح در میان بگذارید. تقویم روزانه خود را به همان اندازه‌ای جدی تعیین کنید، که در محیط کار مشغول بودید.» از رها کردن یک پروژه در انتهای تایم اداری هم نترسید. گاهی اوقات متوقف کردن یک کار در وسط راه، بهره‌وری و انجام امور در روز بعدی را ساده‌تر می‌کند. «ارنست همینگوی معمولا وسط یک پاراگراف در انتهای روز کارش را رها می‌کرد. اما وقتی دوباره مشغول به کار می‌شد، می‌توانست خیلی ساده‌تر و با ذهنی بازتر مسیرش را ادامه دهد و به خوبی تشخیص می‌داد کجای کار است».

به خودتان استراحت دهید

زمانی که دورکار هستید شاید برای اینکه نشان دهید بهره‌وری یکسانی با گذشته دارید، به صورت مداوم کار کنید، اما استراحت دادن به مغزتان ضروری است. محققان با بررسی عادت‌های بهترین کارکنان به این موضوع پی برده‌اند که این افراد معمولا ۵۲ دقیقه سخت کار کرده و پس از آن 17 دقیقه استراحت می‌کنند. برای استراحت نیاز به کار خاصی نیست و می‌توانید با نگاه به بیرون یا خواندن روزنامه چنین کاری را انجام دهید. مغز مانند سایر عضلات بدن است و نیاز به استراحت دارد، بنابراین می‌توانید راه بروید، کمی ورزش کنید و دوباره به سر کارتان بازگردید.

ارتباط با همکاران را حفظ کنید

قرنطینه و عدم ارتباط بلندمدت با افراد می‌تواند انگیزه و بهره‌وری را کاهش دهد. اگر شغلی دارید که نیازمند ارتباط روزانه نیست، باید برای ارتباط با همکاران خود بیشتر تلاش کنید. با همکاران، مشتریان و دیگر افراد جلسه آنلاین ترتیب دهید. با سازمان‌های حرفه‌ای در ارتباط باشید و از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین استفاده کنید. برای ارتباط بیشتر با افراد، می‌توانید بخشی از کارهای روزانه خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

موفقیت‌ها را جشن بگیرید

زمانی که در خانه مشغول به کار هستید، با انگیزه ماندن می‌تواند دشوار باشد. یکی از راه‌ها برای غلبه بر چنین مشکلی، توجه به دستاوردهای روزانه شما است. در پایان روز بجای تمرکز روی کارهای باقی مانده، به وظایفی که انجام داده‌اید، توجه کنید.

بایدها و نبایدهای دورکاری

کارهایی که باید انجام دهید:

  • برنامه داشته باشید و به آن پایبند بمانید.
  • در پایان روز روی کارهایی که با موفقیت انجام داده‌اید، تمرکز کنید تا همچنان انگیزه داشته باشید.
  • یک فضای کاری مشخص برای خودتان ایجاد کنید و به اعضای خانواده بگویید که در زمان کارتان، در دسترس نیستید.

کارهایی که نباید انجام دهید:

  • در طول روز بدون هیچ‌گونه استراحتی کار کنید. نتیجه آن کاهش بهره‌وری و انگیزه خواهد بود.
  • خودتان را قرنطینه و جدا کنید. برای جلوگیری از این کار، با همکاران خودتان ملاقات کنید.
  • از ارتباط منظم با همکاران و مدیران خود غافل شوید. باید بدانید حتی اگر در دفتر کار نباشید، باید خودتان را به آن‌ها نشان دهید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی