ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

توسعه اپلیکیشنی با ردیابی داده‌ها وضعیت سلامت ذهنی کاربران را پایش می‌کند

محققان دانشگاه دالووسی کانادا اپلیکیشنی توسعه داده‌اند که سلامت ذهنی کاربران را با توجه به نحوه استفاده از موبایل هوشمند و محتواهای مورد نظر می‌سنجد. به گزارش CBC، این اپلیکیشن می‌تواند به جامعه پزشکان و ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

محققان دانشگاه دالووسی کانادا اپلیکیشنی توسعه داده‌اند که سلامت ذهنی کاربران را با توجه به نحوه استفاده از موبایل هوشمند و محتواهای مورد نظر می‌سنجد.

به گزارش CBC، این اپلیکیشن می‌تواند به جامعه پزشکان و روانشناسان به گونه‌ای کمک کند که خارج از تایم اداری نیز بتوانند به مردم از نظر سلامت ذهنی یاری برسانند. اپلیکیشن مورد بحث که PROSIT نام دارد، از ابتدای ماه فوریه وارد فاز آزمایشی شده و رفتار بیش از سیصد متقاضی را تحت پایش قرار داده است که نیمی از آنها بیماران بخش سلامت ذهنی بوده‌اند.

پروفسور «ساندرا میر» از دانشگاه دالووسی در این رابطه توضیح می‌دهد: «ما می‌توانیم از طریق رفتار کاربر با گوشی هوشمندش متوجه شویم آیا فرد عصبی یا افسرده است یا خیر. به هیچ عنوان لازم نیست محتوای مد نظر آنها را بفهمیم، فقط کافی است به افراد و نحوه بروز احساسات خود به هنگام گفتگو گوش فرا دهیم».

برای تشخیص وضعیت سلامت ذهنی کاربر، این اپلیکیشن از سنسورهای موجود روی گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند تا پانزده بخش مختلف را تحت نظارت قرار دهد. از جمله این بخش‌ها می‌توان به مقدار خوابیدن او، دفعات تمرین یا ورزش کردن، آمار تعامل از طریق پیام، زمان روشن بودن نمایشگر، و سلیقه انتخاب موسیقی اشاره کرد.

«ریتا اورجی» متخصص کامپیوتری تیم توسعه PROSIT در این رابطه اضافه می‌کند: «حتی نحوه تایپ کردن کاربر می‌تواند به تشخیص وضعیت سلامت ذهنی مخاطب کمک کند. وقتی افراد احساساتی می‌شوند، وقتی عصبانی هستند، و در بسیاری شرایط دیگر، نحوه و سرعت تایپ کردن و حتی فشاری که به دکمه‌های کیبورد روی نمایشگر وارد می‌شود نیز تغییر می‌کند».

علاوه بر پایش و نظارت بر داده‌های یاد شده، اپلیکیشن PROSIT برای ارائه نتایج بهتر هر از گاهی از کاربر می‌خواهد تا گزارش احوال خود را ارائه دهند. در واقع مخاطب هر هفته یک بار به دلخواه می‌تواند فایل صوتی ۹۰ ثانیه‌ای شامل شرح حال بهترین لحظات هفته اخیرش را ضبط و ارسال کند. علاوه بر این اپلیکیشن چند مدت یک بار از کاربر می‌خواهد تا حسش در لحظه، از جمله اینکه چقدر خوشحال یا ناراحت است و مواردی مشابه را در میان بگذارد.

بدون شک با تایید مجوزهایی بی‌شمار برای دسترسی اپلیکیشن به داده‌های کاربر، برخی نگران امنیت خود خواهند بود. در این راستا توسعه دهندگان تاکید دارند که تمام این موارد به صورت حفاظت شده در سرورهای ایمن اپلیکیشن پایش خواهند شد و هیچ محتوایی به صورت دائمی ثبت یا نگهداری نمی‌شود.

توسعه این اپلیکیشن هنوز ادامه دارد و محققان بر این باور هستند در آینده می‌توان حتی برخی رفتارهای ذهنی کاربران را پیش‌بینی کرد. دسترسی به چنین ابزاری در دوران پاندمی ویروس کرونا که مردم خودشان را در خانه قرنطینه کرده‌اند و راه‌های برقراری ارتباط مستقیم با پزشکان دشوار است، بسیار کاربردی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی