ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت نازکترین آینه جهان که ۱۰۰۰ برابر از مو باریکتر است

فیزیکدانان موفق به مهندسی نازکترین آینه جهان با یک لایه با صدها اتم شده‌اند که ضخامت آن بسیار کمتر از موی انسان است اما بازتاب نور بالایی دارد. فیزیکدانان در «موسسه اپتیک کوانتومی ماکس پلانک» ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

فیزیکدانان موفق به مهندسی نازکترین آینه جهان با یک لایه با صدها اتم شده‌اند که ضخامت آن بسیار کمتر از موی انسان است اما بازتاب نور بالایی دارد.

فیزیکدانان در «موسسه اپتیک کوانتومی ماکس پلانک» (MPQ) به چنین موفقیتی دست پیدا کرده‌اند و مقاله آن در ژورنال «Nature» به چاپ رسیده است. برای ساخت این آینه از مواد جدید و تنها از یک لایه با چند صد اتم یکسان استفاده شده است. این اتم‌ها با دخالت پرتوهای لیزر درون آرایه دو بعدی یک شبکه نوری سازماندهی شدند که اولین مورد در نوع خود محسوب می‌شود.

بطور معمول آینه‌ها از سطوح فلزی جلا داده شده یا شیشه‌های نوری با یک پوشش خاص استفاده می‌کنند و حالا فیزیکدانان در MPQ توانسته‌اند راه جدیدی برای ساخت آینه با کمک چند صد اتم ارائه دهند. ضخامت نازکترین آینه جهان به چندین نانومتر می‌رسد که ۱۰۰۰ برابر از موی انسان نازک‌تر است، با وجود این موضوع بازتاب نور بالایی دارد.

برای ساخت این آینه از «فراماده» استفاده شده. فراماده ساختارهای مصنوعی با خواص بسیار ویژه‌ای هستند که در طبیعت به ندرت می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. این خواص نه از ترکیب آن‌ها، بلکه از ساختارهایی که توسط آن‌ها شکل گرفته‌اند، نشات می‌گیرند.

نازکترین آینه جهان

خواص آن‌ها به همراه دو قابلیت حیاتی باعث شده آینه جدید بدین سبک عمل کند. اولین ویژگی، فاصله طول موج اتم‌ها بوده که همراه با الگوی منظم، از پراکندگی نور جلوگیری کرده و آن را سرکوب می‌کنند که نتیجه آن انعکاس پرتوها در یک مسیر یکطرفه و بسیار پایدار است. دومین قابلیت به فاصله میان اتم‌ها مربوط می‌شود که امکان چندین بار حرکت فوتون‌ ورودی میان اتم‌ها را پیش از بازتاب در یک جریان نوری را فراهم می‌کند که نتیجه آن‌ها، ایجاد یک بازتاب قوی است که می‌توان با غیرمسلح مشاهده کرد.

اگرچه می‌توان بازتاب نور را مشاهده کرد، اما با توجه به قطر نزدیک به ۷ میکرونی این آینه، امکان دیدن آن با چشم عادی وجود ندارد، با این وجود دستگاهی که آن را میزبانی می‌کند ابعاد بسیار بزرگی دارد و وزن آن به ۲ تن می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • HGH
    HGH | ۲۹ تیر ۱۳۹۹

    خدایی با گوگل ترنسلیت ترجمه کردی

  • Reza12022
    Reza12022 | ۲۹ تیر ۱۳۹۹

    آقای آریا کووووو؟؟؟؟

  • elias
    elias | ۲۹ تیر ۱۳۹۹

    اینا کاربردش تو تحقیقاته

  • alirezatha
    alirezatha | ۲۹ تیر ۱۳۹۹

    آینه دو تنی چه فایده ای داره؟ آینه ای که احتمالا با یه فوت خورد بشه

    • CANOPUS
      CANOPUS | ۲۹ تیر ۱۳۹۹

      فوتونیک و اپتیکال کامینیکیشن دوست عزیز ، همونطور که تراشه های الکترونیکی هست ، تراشه های اوپتیکی هم هست که اتفاقا روی سیلیکون پیاده سازی میشه و با کنترل الکترونیکی ازش در ارتباطات بر پایه فیبر نوری به طور گسترده استفاده میشه از سوییچ ، فیلتر و امپلی فای تا کارهای دیگه (راجع به ترک فوتونیک زیر مجموعه الکترونیک سرچ کنید) که در پیاده سازی اونها نیاز به کلی آینه در مقیاس فوق کوچک هست

مطالب پیشنهادی