ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمیته سنا: ایجاد اختلال‌های ملی در صورت عدم تخصیص ارز نیمایی به تجهیزات فاوا

کمیته سنا (سندیکای مخابرات ایران، نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران) در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت ادامه روند عدم تخصیص ارز به تجهیزات فناوری اطلاعات، در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۳

کمیته سنا (سندیکای مخابرات ایران، نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران) در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت ادامه روند عدم تخصیص ارز به تجهیزات فناوری اطلاعات، در آینده نزدیک شاهد اختلالات گسترده‌ای در سطح ملی خواهیم بود.

کمیته سنا در راستای احترام به حقوق مردم در خصوص استفاده و بهره‌مندی از مزایای ارزشمند فاوا هشدار داده که در صورت ادامه روند عدم تخصیص ارز به تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده نزدیک شاهد اختلالات گسترده‌ای در سطح ملی خواهیم بود. این کمیته با اشاره به اختلال در کارکرد سرورهای یکی از کارگزاری‌های بورسی که چندی پیش رخ داد و تعداد زیادی شکایت از سوی کاربران در فضای مجازی در پی داشت اعلام داشته که همین اختلال کوچک، سرمایه متقاضیان را تحت تاثیر قرار داده و خسارات مستقیم و غیر مستقیمی به کشور وارد کرده است.

در بیانیه کمیته سنا تاکید شده در صورت بروز چنین مشکلاتی در سطح وسیع‌تر، آشفتگی زیادی در بازار سرمایه و حجم کلی معاملات رخ خواهد داد. در این بیانیه با اشاره به قطع شدن مرکز داده آسیاتک که چند روز پیش رخ داد و بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی از جمله  تاکسی‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های پرداخت و خریدهای اینترنتی بابت آن ضرر دیدند تاکید شده که یک قطعی در ابعاد وسیع‌تر، می‌تواند مشکلات ملی بزرگی بیافریند.

در متن این بیانیه خطاب به وزیر ارتباطات از او خواسته شده که همانند ورودش به مساله گوشی تلفن همراه، در این وادی هم ورود پیدا کند:

«انتظار اصلی بخش خصوصی حوزه فاوا از وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورود مستقیم و موثر و رفع آنی مشکلات این حوزه همانند رفع مسئله گوشی‌های تلفن همراه است. فراموش نکنیم همانگونه که گوشی تلفن همراه به دلیل استفاده آحاد افراد کشور به‌صورت نفر به نفر حائز اهمیت است، تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به عنوان زیرساخت‌های اصلی این حوزه از اهمیت بالاتری برخوردار است و در صورت عدم ورود این تجهیزات نه تنها حفظ سطح فعلی خدمات در مراکز داده با دشواری بسیار روبرو خواهد شد، بلکه توسعه‌ای نیز در مراکز داده شاهد نخواهیم بود. علاوه بر آن بسیاری از امکانات و اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی‌های تلفن همراه نیز باوجود پرداخت هزینه برای استفاده از آن، کارایی مناسب نخواهند داشت.»

همچنین این کمیته تاکید داشته علاوه بر مشکلات فوق، عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های عضو این تشکل‌ها از سوی کارفرمایان با وجود گذشت زمان بسیار طولانی از تحویل تجهیزات در گذشته و احتمال ادامه این روند بر اساس چشم‌انداز پیش رو در آینده، «کمیته سنا» مصرانه پیشنهاد استفاده از گشایش اعتبارات اسنادی داخلی (LC) را مطرح می‌کند: «بر این اساس، ضمن آزاد شدن منابع مالی داخلی، امکان بهبود سرمایه درگردش، تسریع در تراکنش‌های مالی، پرداخت مستمر حقوق پرسنل و سایر هزینه‌های جاری برای شرکت ها نیز به وجود خواهد آمد.»

«کمیته سنا» در خاتمه بیانیه جدید خود بار دیگر پنج بند بیانیه پیشین به شرح زیر را با تاکید موکد پیشنهاد کرده است. مواردی که به شرح ذیل است:

  • تمدید زمان انجام تعهدات تمام قراردادهای حوزه فاوا به مدت شش ماه
  • تعدیل قراردادها بر اساس مستندات ارائه‌شده از سوی شرکت‌ها به میزان مبلغ ریالی ارز ارسال‌شده از طریق سیستم بانکی
  • عدم ضبط ضمانتنامه‌ها به‌دلیل خارج از اختیار بودن شرایط شش ماه اخیر
  • اعلام فرمول و مدل تعدیل قیمت در اسناد مناقصات، استعلام‌ها و قراردادها
  • پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران و تولیدکنندگان حداکثر ظرف مدت یکماه پس از تحویل و انجام تعهدات قراردادی و مشمول جریمه شدن هرگونه تاخیر در پرداخت و محاسبه این جریمه با نرخ وام بانکی

در نهایت این کمیته بار دیگر هشدار خود را تکرار کرده و گفته عدم تخصیص ارز نیمایی به تجهیزات فاوا و همچنین عدم استفاده از گشایش اعتبار اسنادی که دارای پتانسیل بالقوه بسیار زیاد در خصوص پرداخت مطالبات بخش خصوصی و مفری برای رهایی از قفل شدن سرمایه شرکت است، تبعات بسیار سنگین ملی در پی خواهد داشت. گفتنیست چندی پیش لیستی از دریافت کنندگان ارز نیمایی توسط بانک مرکزی منتشر شد که در آن سهم ی فعالان صنعت فاوا و ارتباطات کشور چندان لحاظ نشده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی