ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

شناسایی پادتن قدرتمند برای کرونا از طریق شبیه سازی تاج ویروس

مرکز ملی تولید درمان (NCTM) ایستگاه آزمایش مهندسی «دانشگاه ای اند ام تگزاس» در حال تولید شاخک‌های پروتئینی ویروس کرونا برای شناسایی آنتی‌بادی جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری است. شاخک‌های پروتئینی که تاج ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

مرکز ملی تولید درمان (NCTM) ایستگاه آزمایش مهندسی «دانشگاه ای اند ام تگزاس» در حال تولید شاخک‌های پروتئینی ویروس کرونا برای شناسایی آنتی‌بادی جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

شاخک‌های پروتئینی که تاج کووید-۱۹ را تشکیل می‌دهند، امکان ورود این ویروس به سلول‌های بدن را فراهم می‌کنند، بنابراین ساخت پادتنی که بتواند به این تاج متصل شود و از ورود به سلول‌ها جلوگیری کند، مانع از ابتلا به این بیماری می‌شود.

«Zivko Nikolov»، استاد بخش مهندسی کشاورزی و زیست‌شناسی دانشگاه ای اند ام تگزاس و مدیر NCTM اعلام کرده:

«صدها پادتن برای مبارزه با ویروس در پلاسما وجود دارد و استفاده از نوترکیب شاخک پروتئین سریع‌ترین راه برای شناسایی نمونه‌های درست آن برای مبارزه با ویروس کرونا است.»

به گزارش دانشگاه ای اند ام تگزاس، استراتژی NCTM مشابه با روشی قدیمی مبنی بر استفاده از پلاسمای یک پزشک آمریکایی است که پس از درمان ابولا، پلاسمای خود را در اختیار دیگران قرار داد. پزشکان و دانشمندان موفق به یافتن آنتی‌بادی‌هایی در نمونه خون این فرد شده‌ بودند که می‌توانست ویروس ابولا را شناسایی و از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری کند.

ویروس کرونا

تیم NTCM در حال ساخت نسخه‌ای از شاخک‌های پروتئین کووید-۱۹ هستند که می‌تواند برای اندازه‌گیری میزان لازم آنتی‌بادی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مورد استفاده قرار بگیرد. این شاخک‌های پروتئینی در زمان عرضه واکسن نیز مفید خواهد بود. یکی از محققان با نام «Susan Woodard» اعلام کرده:

«علاوه بر غربالگری پلاسما، شاخک پروتئینی برای تشخیص این موضوع که واکنش بدن با تزریق واکسن می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند نیز موردنیاز است. علاوه بر این، توسط شاخک پروتئینی می‌توان فهمید که آنتی‌بادی تا چه زمانی دوام می‌آورد و می‌توان بدون ترس دوباره به زندگی عادی و محل کار بازگشت یا خیر.»

شاخک پروتئینی خالص برای شناسایی قدرت آنتی‌بادی در بیماران بهبودیافته اهمیت بالایی دارد و انتظار می‌رود آنتی‌بادی‌های ساخته شده برای مبارزه با تاج کرونا، مانع از اتصال ویروس به سلول و ورود به آن شود. در هفته‌های گذشته تحقیقاتی منتشر شده که مصونیت بلندمدت در برابر کرونا را زیرسوال برده‌اند، بنابراین شاید تولیدتاج پروتئینی کووید-۱۹ بتواند در این موضوع به دانشمندان کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی