ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

Energy Observer؛ قایقی که انرژی خود را توسط دریا و خورشید تامین می‌کند

«Energy Observer» یک قایق تقریبا بزرگ است که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند و علاوه بر پنل‌های خورشیدی، آب دریا نیز در تامین انرژی آن نقش دارند. به گزارش Input Mag، این قایق به پنل‌های ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

«Energy Observer» یک قایق تقریبا بزرگ است که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند و علاوه بر پنل‌های خورشیدی، آب دریا نیز در تامین انرژی آن نقش دارند.

به گزارش Input Mag، این قایق به پنل‌های خورشیدی مجهز شده که به شکستن مولکول‌های آب برای پیل سوختی هیدروژنی کمک می‌کند. روش کار این قایق ساده است. انرژی جذب شده توسط پنل‌های خورشیدی درون باتری‌های لیتیوم یونی ذخیره می‌شوند و زمانی که این باتری‌ها کاملا شارژ شوند، انرژی اضافه برای حذف نمک از آب دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس هیدروژن از آب خالص جدا می‌شود.

این قایق توسط ۱۶۸ متر مربع پنل خورشیدی پوشانده شده که می‌تواند ۲۸ کیلووات انرژی دریافت کند و باتری‌های موجود در آن را شارژ می‌کند. در این قایق از  چندین باتری با ظرفیت ۱۲۶ کیلووات ساعت استفاده شده که ۱۰۰ کیلووات آن برای موتورها استفاده می‌شود و ۲۶ کیلووات باقی مانده در اختیار خدمه قرار می‌گیرد و می‌توان توسط آن روشنایی لازم و انرژی گرمایی را تامین کرد. این باتری برای تامین برق دستگاه‌های مختلف مانند ماشین ظرفشویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیل سوختی هیدروژنی این قایق که «Rex H2» نام دارد، توسط تویوتا و با استفاده از خودروی هیدروژنی «میزای» تولید شده است. پیل سوختی هیدروژنی با وزن یکسان با باتری‌های لیتیومی، می‌تواند برق بیشتری نسبت به آن‌ها ذخیره کند که برای یک وسیله دریایی اهمیت بالایی دارد.

زمانی که میزان شارژ باتری‌ها به کمتر از ۶۰ درصد برسد، پیل سوختی هیدروژنی وارد عمل می‌شود. با توجه به اینکه قایق در دریا حرکت می‌کند و هیدروژن تشکیل دهنده آب است، استفاده از چنین پیل سوختی منطقی به نظر می‌رسد. Energy Observer به مخزن با امکان نگهداری ۶۲ کیلوگرم هیدروژن در فشار ۳۰۰ بار مجهز شده که توسط آن می‌توان تا ۳ روز انرژی موردنیاز این قایق را تامین کرد.

تا به امروز خودروهای برقی زیادی وارد بازار شده‌اند که اکثر آن‌ها انرژی خود را توسط شبکه برق تامین می‌کنند و همین موضوع انتقاد برخی فعالان محیط زیست را در پی داشته، چرا که برای تولید برق از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود. هیدورژن یک انرژی پاک محسوب می‌شود، اما ابتدا به برق برای شکست مولکول آب نیاز دارید، بنابراین نحوه تامین برق اولیه خود می‌تواند باعث آلودگی محیط زیست شود.

قایق

با وجود موارد بالا، Energy Observer از شبکه انرژی خود را تامین نمی‌کند و برق موردنیاز برای تولید هیدروژن را نیز پنل‌های خورشیدی ایجاد می‌کنند. توسعه چنین محصولی می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند، اما کشورها می‌توانند برای تولید برق نیز به سمت منابع تجدیدپذیر حرکت کنند. بسیاری از کشورها از انرژی خورشیدی و باد برای تولید الکتریسته استفاده می‌کنند و ایالات متحده آمریکا نیز برای ۱۵ درصد برق خود از این منابع بهره می‌برد.

توسعه وسایل نقلیه مانند Energy Observer می‌تواند راه را برای دستگاه‌های جدید باز کند و استفاده از پیل‌های سوختی هیدروژنی را افزایش دهد. هیدورژن قیمت بالاتری نسبت به برق دارد، اما با افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌توان قیمت آن را رقابتی کرد، هرچند به نظر نمی‌رسد شرکت‌ها هنوز علاقه چندانی به آن داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۳۰ تیر ۱۳۹۹

    دیجیاتو رو گزینه در ویجیاتو بخوانید میزنیم میگه لینک خرابه نا معتبر داستان چیه بقیع پست ها هم همینطور هست

مطالب پیشنهادی