ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیران دیجی کالا: برای ورود به بازار سرمایه منتظر هیات پذیرش فرابورس هستیم

نشست خبری رونمایی از گزارش سالانه دیجی کالا با اصحاب رسانه به طور آنلاین برگزار شد و در این نشست مدیران عامل این فروشگاه اینترنتی اعلام کردند که آنها از همه لحاظ آمادگی ورود به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۳

نشست خبری رونمایی از گزارش سالانه دیجی کالا با اصحاب رسانه به طور آنلاین برگزار شد و در این نشست مدیران عامل این فروشگاه اینترنتی اعلام کردند که آنها از همه لحاظ آمادگی ورود به بورس را دارند و زمان نهایی ورودشان به بازار فرابورس بستگی به موافقت هیات پذیرش فرابورس دارد.

دیجی‌کالا و ورود به بورس

چرا دیجی‌کالا می‌خواهد وارد بورس شود؟ «سعید محمدی» در پاسخ به همین سوال، با اشاره به این نکته که آنها از ۳ سال پیش قصد داشتند وارد بورس بشوند می‌گوید که این پروسه یک پروسه زمان‌بر است و آماده‌سازی برای شرکت‌های استارتاپی بیشتر هم طول می‌کشد:

«از سه سال پیش کار را شروع کردیم و سیستم‌های مالی را منطبق کردیم تا به سوددهی نزدیک‌تر شویم. اعتقاد داریم دیجی کالا به عنوان یک برند ملی بعد از ۱۴ سال باید بتواند راه خود را در بورس ادامه دهد و در منافع و رشد خود با مردم ایران شریک شود.»

او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه وضعیت فعلی دیجی‌کالا در مذاکره برای ورود به بازار سرمایه چیست، گفت:

«ما زمان زیادی است که در حال مذاکره هستیم اما این موضوعی نیست که دیجی‌کالا بتواند زمانش را تعیین کند. ما باید در هیات پذیرش فرابورس موضوع را پیش ببریم و مذاکره کنیم. بستگی دارد که پروسه در هیات پذیرش چقدر سریع انجام شود. از سمت ما کارهای ابتدایی و مقدماتی همه انجام شده‌اند و زمان دقیق عرضه، بستگی به موافقت هیات پذیرش دارد. در واقع، ما در آستانه رفتن به هیات پذیرش هستیم.»

اما دیجی‌کالا با سرمایه‌ای که از عرضه اولیه به دست می‌آورد چه خواهد کرد و چه برنامه‌هایی برای آینده‌اش دارد؟ در واقع، دیجی‌کالای قبل از ورود به بورس چه تفاوتی با دیجی‌کالای پس از ورود به بازار سرمایه خواهد داشت؟ سعید محمدی در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت:

«این موضوع نیز بحثی است که در مذاکرات هیات پذیرش مشخص خواهد شد. ترجیح ما این است که ورود ما همزمان با افزایش سرمایه و جذب سرمایه و برای شرکت باشد، و نه فروش سهام. هیچ‌کدام از سهام‌داران دیجی کالا الان تمایلی به اینکه سهام‌شان را نقد کنند و در جیب‌شان قرار دهند، ندارند و بیشتر و توسعه‌اش آن را نیاز داریم. اگر موفق شویم در هنگام عرضه یا در زمانی کوتاه پس از عرضه بتوانیم افزایش سرمایه را انجام دهیم و سرمایه را وارد کسب‌وکار کنیم، قطعا برای توسعه دیجی‌کالا چندین بخش را در نظر گرفته‌ایم.»

حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا به دیجیاتو گفت که توسعه لجستیک، حضور در شهرهای کوچک، جذب فروشندگان در شهرهای کوچک، سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی مثل هوش مصنوعی، زیرساخت‌های فنی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های استراتژیک مانند سرمایه‌گذاری در استارتاپ کمدا، از اقدامات بعدی دیجی‌کالا پس از ورود به بورس خواهد بود. او در همین رابطه توضیح داد:

«ما حوزه‌های استراتژیک در کنار تجارت الکترونیکی را در نظر خواهیم گرفت. در واقع، جذب این سرمایه به شکل کامل صرف توسعه خواهد شد؛‌ مخصوصا با توجه به اینکه دیجی‌کالا گردش مالی مثبتی دارد. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از این سرمایه صرف توسعه زیرساخت لجستیکی و پردازش سفارش‌ها در قالب مرکز جدید پردازش سفارش‌ها صرف خواهد شد.»

آینده استارتاپ کمدا با سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا

محمدی در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا کمدا می‌تواند با دیجی استایل ادغام شود و آیا می‌تواند به این پلتفرم برای موفقیت بیشتر خود در زمینه فروش محصولات حوزه مد کمک کند یا خیر می‌گوید که کمدا قرار است در سال جاری دستخوش تغییرات زیادی شود و این تغییرات صرفا در زمینه فروش لباس و وسایل مربوطه نخواهد بود:

«کمدا به صورت مستقل فعالیت دارد و دیجی کالا به عنوان حامی و سرمایه گذار این مجموعه است.  کمدا صرفا یک پلتفرم فروش در زمینه فشن نیست و با ایجاد تغییر و تحولاتی بزرگ در کمدا در زمینه تجارت الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی گام‌های بزرگی برخواهد داشت.»

آینده دیجی‌کالا در صورت ورود آمازون به ایران

سوال دیگری که در این رویداد مطرح شد مربوط به احتمال ورود آمازون به بازار ایران بود. آیا ورود این غول حوزه خرده فروشی به معنای پایان دیجی‌کالا است؟ سعید محمدی در این رابطه گفت:

«بازیگران بزرگی مثل آمازون آنقدر توانمند هستند که امکان ایجاد هرگونه رقابتی را با بازیگران محلی دارند. اما باید این را هم در نظر گرفت که بازیگران محلی چالش‌های بزرگی برای آمازون هستند. واقعیت این است که ما برای رقابت با بازیگران بزرگ دست و پا بسته نیستیم. بازار سایز ایران آنقدر برای آمازون یا علی بابا جذاب نیست. دست کم به اندازه هند یا چین جذاب نیست»

نکته مهم دیگری که محمدی به آن اشاره کرد تفاوت کسب‌وکار در ایران با سایر کشورها، و چالش‌های آن بود. او در همین رابطه گفت:

«بیزینس برای آمازون یا علی بابا در ایران چندان ساده نیست و عادت هم به این چالش‌ها ندارند. چرا که خرده فروشی این نیست که یک شرکت خارجی صرفا یک سرور را در ایران یا هر کشور دیگری روشن کند و شروع به سرویس دادن به مردم آن کشور کند. شاید در برخی کسب‌وکارهای اینترنتی این کار ممکن باشد اما در خرده فروشی ممکن نیست؛ چراکه به زنجیره تامین بزرگی نیاز دارد. اگر روزی آمازون یا علی بابا بخواهد وارد ایران شود قطعا از در مذاکره وارد می‌شوند.»

چرایی انتشار یک گزارش جامع

«سعید محمدی» و «حمید محمدی» در این نشست اعلام کردند که گزارش سالانه خود را به عنوان یک مسئولیت که بر دوششان است منتشر ساخته‌اند. به گفته برادران محمدی آنها باور دارند که رهبر بازار باید این شفافسازی را انجام دهد و انتشار این قبیل گزارشات ماهانه از سوی کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین می‌تواند به شفافسازی در کشور کمک شایانی کند؛ اتفاقی که از دیدگاه آنها کمتر رخ می‌دهد و دیجی کالا قصد دارد با ارائه سالانه گزارش خود به این مهم بیشتر توجه کند. آنها با ذکر این نکته که کماکان حجم خرده فروشی آنلاین در کشور، صرفاً به ۲ درصد می‌رسد می‌گویند که این سهم روز به روز بیشتر می‌شود اما هنوز فاصله زیادی با خرده فروشی آفلاین دارد.

دیجی‌کالا و کرونا

سعید محمدی با اشاره به بحران کرونا و افزایش حجم سفارشات آنلاین تاکید دارد که این وضعیت بحرانی مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد: «مدیریت یک تجارت الکترونیکی در زمانی که مردم به شما تکیه کرده‌اند کار راحتی نیست.» محمدی گفت که کرونا باعث شد آنها با تعداد فروشندگان آنلاین بسیار بیشتری همکاری کنند و تقریبا تعداد فروشندگان آنلاین در دیجی کالا در نیمه دوم سال گذشته، دو برابر نیمه اول سال ۹۸ بوده است:

«ما سعی کردیم با وجود تمام این مشکلات و مشقاتی که برای بسیاری از فروشندگان ما در شهرهای مختلف که قرنطینه در آنها اجرایی شده بود پیش آمده بود کماکان به سرویس دهی خود ادامه دهیم. خیلی از مشتریان مشکلاتی داشتند ولی با چند هزار نیرو در سراسر ایران سعی کردیم که این مشکلات را به حد کمتر برسانیم.»

مارکت پلیس دیجی‌کالا

حمید محمدی گفت که در نیمه دوم سال ۹۸، تعداد ۳۰ هزار فروشنده به جمع فروشندگان دیجی کالا اضافه شده‌اند. او همچنین اعلام کرد که میانگین فروش ماهانه یک فروشندگان فعال در مارکت پلیس دیجی‌کالا ماهانه رقم ۳۹ میلیون تومان بوده است. او به فروشنده‌ای اشاره کرد که به تنهایی در بهمن ماه ۳۲ میلیارد تومان موبایل و لوازم جانبی موبایل فروخته و باور دارد که دیجی کالا می‌تواند بازوی بسیار محکمی برای فروشندگان باشد.

نرخ ارز و آشفتگی بازار

سعید محمدی با اشاره به این نکته که آنها مانند هر کسب و کار دیگری حق را با مشتری می‌دانند تاکید دارد که در این بین سعی می‌کنند تا همیشه انتظارات هر دو طرف یعنی فروشندگان در بستر مارکت پلیس دیجی کالا و مشتریان را برآورده کنند: «مساله نرخ ارز که مساله اصلی این روزهای کشور است را نگاه کنید. اگر ارز ۲ هزار تومان گران‌تر شود، مشتری توقع ندارد که اجناس همان روز گران شوند اما فروشندگان می‌خواهند این کار را بکنند و هر دو حق دارند. ما اینجا سیاست‌های کنترلی روی قیمت‌گذاری خود را اعمال می‌کنیم تا از تغییر ناگهانی قیمت‌ها جلوگیری کنیم اما اینکار گاهی نارضایتی فروشنده‌ها را در پی دارد و نهایتا کالا ناموجود می‌شود و آن وقت متهم به احتکار می‌شویم.»

محمدی راه حل این مشکل را در بزرگ‌تر شدن بازار می‌داند:

«ما سعی کردیم بازیگران بیشتر و فروشندگان متعددی را در بستر خود حاضر کنیم تا یک رقابت سالم بین خود آنها ایجاد کنیم و کمترین دخالت را در بازار آنها داشته باشیم. ایجاد یک بازار رقابتی می‌تواند به بهبود قیمت‌ها کمک کند.»

اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی

محمدی درباره اعتراضات کاربران به دیجی کالا در فضای مجازی نیز می‌گوید که بر اساس گزارش آنها در اسفند ماه ۵ درصد از کلیه سفارشات دیرتر به دست مشتریان رسیده. وقتی که به ۳۰۰ هزار سفارش روزانه دیجی‌کالا نگاه کنیم می‌بینیم که ۵ درصد یعنی حدود ۱۵ هزار کالا، که با مشکلاتی به دست مشتریان می‌رسند:

«ما ۹۵ درصد محصولات را به موقع به دست مشتری می‌رسانیم که یک رقم درخشان است، البته که از این ۵ درصد مشکل نیز راضی نیستیم ولی باید بدانیم که از همین ۵ درصد که می‌شود ۱۵ هزار مشتری، یکی دو درصد هم در شبکه‌های مجازی دست به شکایت بزنند این یعنی روزانه صدها اعتراض. در حالی که واقعیت این است که نیازی نیست کسانی که راضی بوده‌اند، بیایند و صحبت کنند. ما از همه افرادی که نظر می‌دهند ممنونیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی