ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

افزایش بی سابقه انتشار گاز متان به دلیل فعالیت‌های انسانی

بیشتر تلاش‌های بشر برای مبارزه با گرمایش جهانی معطوف محدود کردن میزان دی اکسید کربن شده اند، اما متان نیز نقش قابل توجهی در گرم شدن زمین بازی می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند انتشار این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵

بیشتر تلاش‌های بشر برای مبارزه با گرمایش جهانی معطوف محدود کردن میزان دی اکسید کربن شده اند، اما متان نیز نقش قابل توجهی در گرم شدن زمین بازی می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند انتشار این گاز گلخانه‌ای به حد بی سابقه‌ای رسیده و افزایش آن به دلیل مصرف سوخت‌های فسیلی و بالا رفتن فعالیت‌های کشاورزی بوده است.

سطح متان همانند دی اکسید کربن در جو بالا نیست، ولی به دلیل اثر گلخانه‌ای نقش مهمی در گرمایش جهانی بازی کرده و ۲۸ برابر قدرت بیشتری از دی اکسید کربن در به دام انداختن گرما در بازه ۱۰۰ ساله دارد.

متان از منابع مختلفی همچون معده گاوها، صنعت کودسازی، نیروگاه‌های گاز و مخازن آب دنیا منتشر می‌شود. فعالیت‌های انسانی بیش از نیمی از انتشار متان را به خود اختصاص داده و مطالعات جدید نشان می‌دهند که سرعت بشر در تولید این گاز بیشتر و بیشتر می‌شود.

میزان متان موجود در اتمسفر زمین در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸. مناطقی که سطح متان در آنها بالاست با رنگ قرمز مشخص شده اند.

محققان ماه مه سال جاری میلادی در گزارش خود به افزایش «فوق العاده» انتشار کربن در جهان اشاره کردند که به دلیل قرنطینه گسترده مردم دنیا بوده است. آن‌ها با توجه به افزایش فوق العاده انتشار گاز کربن، پیش بینی کرده‌اند که انتشار متان نیز به شدت افزایش یابد.

«Rob Jackson»، استاد دانش سیستم زمین از دانشگاه استنفورد می‌گوید: «امکان ندارد انتشار متان به خاطر ویروس به اندازه دی اکسید کربن افت کرده باشد، ما همچنان در حال گرم کردن خانه‌ها و ساختمان‌ها هستیم و کشاورزی به رشد خود ادامه می‌دهد.»

محققان با اندازه گیری میزان انتشار متان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ دریافتند انتشار این گاز ۹ درصد نسبت به اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی افزایش یافته که به گفته محققان برابر با تولید ۵۰ میلیون تن متان بیشتر در هر سال و همانند ورود ۳۵۰ میلیون خودروی جدید به خیابان‌ها است.

به گفته محققان حدود دو سوم انتشار گاز متان در بازه یاد شده به دلیل فعالیت‌های کشاورزی بوده و میزان آن در سال ۲۰۱۷ نسبت به میانگین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶، نزدیک به ۱۱ درصد افزایش داشته است. تقریباً باقی انتشار گاز متان ناشی از صنعت سوخت‌های فسیلی بوده که نزدیک به ۱۵ درصد در بازه یاد شده بیشتر شده است.

مطالعات نشان می‌دهند انتشار متان در دو دهه گذشته در اروپا کاهش اما در آفریقا-خاورمیانه، چین- آسیای جنوبی و اقیانوسیه به شدت افزایش داشته است. انتشار متان در این سه منطقه ۱۰ الی ۱۵ میلیون تن در هر سال بیشتر شده است. انتشار گاز متان در ایالات متحده هر سال ۴.۵ میلیون تن افزایش داشته که بیشتر به دلیل حفاری‌های مربوط به گاز طبیعی بوده است.

محققان برای کاهش انتشار گاز متان و جلوگیری از رسیدن آن به سطح خطرناک و تاثیر منفی بر گرمایش جهانی، چندین راهکار احتمالی مطرح کرده‌اند. به گفته آنها نظارت بیشتر بر نشت متان از لوله‌ها و مخازن با استفاده از پهپادها و ماهواره‌ها و همچنین کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی تأثیرگذار خواهند بود. علاوه بر این باید در برنامه غذایی گاوها نیز تغییراتی ایجاد شود تا میزان تولید متان در آن‌ها کاهش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی