ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کنترل ناوگان پهپاد در محیط پیچیده و ناشناس توسط هوش مصنوعی [تماشا کنید]

مهندسین آمریکایی موفق شده‌اند هوش مصنوعی جدیدی طراحی کنند که می‌تواند پهپادها را در فضایی ناشناخته یا اتاق‌های کوچک و تنگ هدایت و کنترل نماید. محققان مطمئن هستند گجت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی یاد شده ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

مهندسین آمریکایی موفق شده‌اند هوش مصنوعی جدیدی طراحی کنند که می‌تواند پهپادها را در فضایی ناشناخته یا اتاق‌های کوچک و تنگ هدایت و کنترل نماید. محققان مطمئن هستند گجت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی یاد شده حتی در محیط‌هایی بسیار کوچک تصادفی نخواهند داشت و به یکدیگر صدمه وارد نمی‌کنند.

محققین موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در واقع راه جدیدی برای پرواز پهپادها طراحی کرده‌اند تا بتوان از آنها برای پرواز در نقاط ناشناخته و پیش بینی نشده نیز استفاده کرد. این سیستم در واقع از الگوریتم یادگیری ماشین پیروی می‌کند که اجازه می‌دهد پهپادها در محیط‌هایی ناآشنا و تنگ به صورت خودکار مسیریابی کنند. در حقیقت این مکانیزم به نوعی به هر کدام از پهپادها تا حدودی استقلال می‌دهد تا اجازه داشته باشد خودشان را با محیط همگام سازند.

به عبارت دیگر این پهپادها به جای اینکه متکی بر نقشه‌ها و مسیرهای از پیش تعیین شده باشند، دارای مدلی خواهند بود که می‌توانند به صورت مستقل و آزادانه در فضای ارائه شده بگردند، حتی اگر اجسام پرنده دیگری در آن محدوده حضور داشته باشند. مدل غیرمتمرکز طراحی شده برای این سیستم اجازه می‌دهد پهپادها بداهه پردازی کرده و در مواجهه با سایر اجسام پرنده واکنش منطقی نشان دهند.

یک کنترلر دنبال کننده جانبی هم می‌تواند به این دست از پهپادها در زمینه حفظ تعادل و تعاملات آیرودینامیکی کمک کند. طی آزمایش‌های اولیه، استفاده از این کنترلر بهره‌وری کلی پهپادها را به اندازه قابل توجهی بهبود بخشید.

از این تکنیک می‌توان در عملیات‌های جستجو و نجات استفاده کرد، چراکه پهپادها قادر خواهند بود به شکلی ایمن در فضای پیرامون مورد نظر گشته و در عین حال به خاطر تجهیز به سیستم خودکار هوش مصنوعی از برخورد با موانع و سایر اجسام پرنده خودداری کنند. محققین معتقدند این متد همچنان نیاز به مطالعات آزمایشگاهی بیشتری داشته، اما طی چند سال آینده می‌تواند به فاز بهره‌برداری برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی