ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از بزرگترین نقشه سه‌بعدی کائنات رونمایی کردند

اخترشناسان روز گذشته از بزرگترین نقشه سه‌بعدی کائنات پرده برداشتند؛ این نقشه در حقیقت نتیجه تحقیق و تحلیل روی بیش از چهار میلیون کهکشان روشن و اختروش است. به ادعای «ویل پرسیوال» اخترشناس دانشگاه واترلو ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

اخترشناسان روز گذشته از بزرگترین نقشه سه‌بعدی کائنات پرده برداشتند؛ این نقشه در حقیقت نتیجه تحقیق و تحلیل روی بیش از چهار میلیون کهکشان روشن و اختروش است.

به ادعای «ویل پرسیوال» اخترشناس دانشگاه واترلو کانادا، این نقشه نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه صدها محقق از ۳۰ موسسه متنوع از سراسر جهان است که «داستان کامل شکل‌گیری و گسترش کائنات و هستی را نمایش می‌دهد».

این پروژه حدود دو دهه قبل کلید خورد و به ادعای پرسیوال «محققان موفق شده‌اند طی آن دقیق‌ترین تاریخچه گسترش هستی را در عظیم‌ترین بازه زمانی کیهانی» شکل دهند.

این نقشه کاملا مبتنی بر مشاهدات پروژه نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون (SDSS) و با استفاده از مجموعه تلسکوپ‌های اپتیکال در نیو مکزیکو طی شش سال گذشته طراحی شده است. مطالعات روی کهکشان‌ها و تخمین فاصله هر کدام از آنها به درک بهتری از گسترش هستی طی میلیاردها سال منجر می‌شود.

این در حالی است که در طول مطالعات دهه اخیر همواره بازه زمانی یازده میلیارد سال میانی از عمر کائنات ناشناخته بود و دردسر بزرگی برای محققان ایجاد کرده بود. اما تیم تولیدکننده نقشه مورد بحث برای مدت پنج سال مشاهداتی مداوم و پیوسته داشتند تا بتوانند این حفره خالی را با اطلاعات جدید پر کنند. چرا که هدف آنها طراحی «کامل‌ترین نقشه سه‌بعدی از هستی در طول تاریخ» بوده است.

برای اولین بار اخترشناسان تمام اشیای آسمانی که محتوای کهکشان‌های دوردست را شکل می‌دهند، از ستاره‌ها گرفته تا اختروش‌ها را ترسیم کرده‌اند. این نقشه رشته‌ها و موادی که ساختار هستی را از ابتدا (هنگامی که تنها ۳۸۰ هزار سال عمر داشت) شکل می‌دهند، نشان می‌دهد.

محققان برای ترسیم شرایط هستی در شش میلیارد سال قبل، روی قدیمی‌ترین کهکشان‌ها مطالعاتی گسترده صورت دادند. برای محیط‌های دور دست هم مشاهدات پیرامون جوان‌ترین کهکشان‌ها صورت گرفته است. این نقشه نشان می‌دهد که گسترش کائنات از چه هنگامی شروع شده و در چه نقطه‌ای شتاب گرفته و البته به چه ترتیب تاکنون ادامه پیدا کرده است.

در این رابطه تصور می‌شود چنین رخدادی به حضور انرژی تاریک اشاره دارد؛ المانی نامرئی که کاملا با تئوری نسبیت عام آلبرت انیشتین مطابقت دارد. اخترشناسان برای سال‌های زیادی است که متوجه شده‌اند کائنات همچنان در حال گسترش هستند، اما هرگز نتوانسته‌اند با دقت صحیحی نرخ رشد آن را تخمین بزنند. مقایسه مطالعات جدید با یافته‌های قبل نشان می‌دهد نرخ گسترش هستی تقریبا حدود ۱۰ درصد کمتر از آن مقداری است که قبلا محاسبه شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی