ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی نماد «مرقام»: آنچه باید درباره سهم شرکت ایران ارقام باید بدانید

مرقام نام نماد شرکت ایران ارقام (سهامی عام) یکی از شرکت های گروه رایانه و فعالیت های وابسته در بازار دوم بورس ایران است. در ادامه سلسله گفتارهای معرفی سهام گروه رایانه و فناوری اطلاعات ...

علی زمانی
نوشته شده توسط علی زمانی | ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

مرقام نام نماد شرکت ایران ارقام (سهامی عام) یکی از شرکت های گروه رایانه و فعالیت های وابسته در بازار دوم بورس ایران است. در ادامه سلسله گفتارهای معرفی سهام گروه رایانه و فناوری اطلاعات در بازار سرمایه کشور که در سایت دیجیاتو به آن ورود کردیم، در این جستار نگاهی داریم به سهم مرقام و وضعیت سهامداران، قیمت، تابلوخوانی و بنیادی این سهم.

اگر شما مخاطب گرامی، از سهامداران مرقام یا دیگر سهام بورس ایران هستید، نظرات و دیدگاه های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت به اطلاع ما برسانید.

مرقام یکی از ۱۸ نماد گروه رایانه و فعالیت های وابسته در بازار بورس ایران است. شرکت ایران ارقام، طراحی، تولید، تامین،خرید و فروش سیستم ها، قطعات و دستگاه های رایانه ای و الکترونیکی، دستگاه های خودپرداز، خود دریافت و انتقال الکترونیکی پول و نظایر آن و ملزومات مرتبط، پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری موارد مذکور. طراحی، تولید و عرضه سیستم ها و بسته های نرم افزاری. خدمات مربوط به انواع شبکه های اطلاع رسانی و ارتباطات راه دور و ارتباطات داده ها را انجام می دهد.

گروه رایانه، از گروه های خوب بورس برای سرمایه گذاری بلند مدت است. بسیاری از فعالیت های شرکت های بورسی و غیر بورسی از تجارت الکترونیک تا بانکداری و دولت الکترونیک و فین تک ها، مربوط به این گروه بوده و سال به سال به اهمیت فعالیت آن ها در عصر دیجیتال، افزوده می شود. انتظار داریم شاهد عرضه اولیه های خوبی در این گروه در ماه های آینده باشیم که حضور استارتاپ ها و شرکت های بزرگ دیجیتالی معروف از آن جمله است.

مرقام دارای هم گروهی های خوبی چون: رانفور، رتاپ، آپ، سپ، تاپیکش، پرداخت، مداران، افرا، رکیش، سیستم،فن آوا، رافزا است. رافزا جدید ترین هم گروهی مرقام است که ۲۴ تیر ۹۹ به جمع شرکت های بورسی اضافه شد و بیش از ۴.۵ میلیون سهامدار در عرضه اولیه آن مشارکت کردند.

تابلوخوانی مرقام 

یکی از نکات مهم در بررسی یک سهم در بورس ایران، تابلوخوانی است. باید به سایت tsetmc.com مراجعه کرد و تابلو هر سهم را پیش از اقدام به خرید یا فروش سهم، بررسی کرد. تکنیک های تابلوخوانی که در گفتارهای آینده دیجیاتو به آن ورود میکنیم، اطلاعات خوبی به شما درباره وضعیت حال سهم، کد به کد ها، حجم معاملات، روند معاملاتی، میانگین حجم ماهانه، ورود و خروج سهامدار عمده یا سهامدار جدید، در اختیار سهامداران قرار می دهد.

تابلو مرقام
تابلو مرقام که صف خرید میلیونی شده است

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، مرقام، ۵۰۰ میلیون قطعه سهم است. در تاریخ ۲۵ تیر ۹۹، ارزش روز بازاری مرقام، ۲۷۶۹ میلیارد تومان بود. حجم مبنا مرقام، ۸۱۸ هزار و ۷۳۳ سهم بوده و ۷۴ درصد سهم نیز شناور است. میانگین حجم ماهانه مرقام در تیر، ۸ میلیون سهم بوده که در تاریخ بررسی این گفتار یعنی ۲۵ تیر ۹۹، حدود ۳ برابر میانگین ماهانه، شاهد معاملات سهم هستیم که از یک خبر خوب برای رشد سهم در آینده خبر می دهد.

طبق اطلاعات فوق، میزان EPS‌مرقام منفی ۵۹۳ و میزان P/E نیز منفی ۹۳.۴۱ است. مرقام یکی از گزینه های افزایش سرمایه گروه رایانه از سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد است. مرقام از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۴، ۹۰۰ درصد افزایش سرمایه داده است.

سودآوری مرقام در ۴ ماهه نخست سال ۹۹

طبق گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ در سال مالی منتهی به: ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ که  ۱۳۹۹/۰۵/۰۷ منتشر شده است، شاهد افزایش ۱۰۵.۳۴ درصدی فروش تیر ۱۳۹۹ شرکت ایران ارقام در مقایسه با ماه خرداد ۹۹ ایران ارقام هستیم. همینطور، کاهش (۵۳.۵۱) درصدی فروش تیر ۱۳۹۹ مرقام در مقایسه با تیر ۱۳۹۸ مرقام رخ داده است. رشد ۶.۵۳ درصدی فروش ۱۰ ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از دیگر اتفاقات گزارش تیر  ماه ۹۹ مرقام است.

توجه داشته باشید که بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای دوره ۹ ماهه منتهی به 1399/03/31 (حسابرسی نشده) مرقام در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، افزایش ۱۸ درصدی درآمدهای عملیاتی ۹ ماهه ۱۳۹۹ مرقام در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ 714,365 میلیون ریال به مبلغ 843,160 میلیون ریال رسیده است) را شاهد هستیم. هم چنین، کاهش ۵۶ درصدی سود ناخالص ۹ ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ 160,964 میلیون ریال به مبلغ 71,175 میلیون ریال رسیده است) رخ داده است.

افزایش ۴۲۳ درصدی زیان عملیاتی ۹ ماهه ۱۳۹۹ مرقام در مقایسه با دوره مشابه(از مبلغ -50987 میلیون ریال به مبلغ -266685 میلیون ریال رسیده است) و افزایش ۴۲۰ درصدی زیان خالص ۹ ماهه ۱۳۹۹ مرقام و تحقق زیان ۴۸۱ ریالی به ازاء هر سهم مرقام (از مبلغ -46243 میلیون ریال به مبلغ -240574 میلیون ریال رسیده است) در گزارش دیده می‌شود.

سهامداران مرقام 

یکی از مطالب مهم در تابلو خوانی سهام، بررسی ترکیب سهامداران عمده بالای ۱ درصد است که گاها ترکیب آن ها، ورود و خروج آن‌ها، تاثیر زیادی در کیفیت روند معاملاتی یک سهم در کوتاه مدت و بلند مدت دارد. سهامداران عمده مرقام به شرح زیر است:

  • شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان صاحب ۱۸.۸ درصد سهم
  • شرکت سرمایه گذاری سامان فرهنگیان صاحب ۷.۶ درصد سهام
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک نقش جهان صاحب ۱.۳۶ درصد سهام
  • موسسه صندوق پس انداز کارکنان رسمی راه آهن صاحب ۱.۲۳ درصد سهام

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، سهامدار عمده مرقام، صاحب سهام عمده در شرکت هایی چون: ماشین سازی اراک (فاراک)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، بانک سرمایه (سمایه)، بیمه اتکایی ایرانیان، بیمه معلم (معلم)، بیمه پارسیان، مپنا و کشت و دامداری فکا (زفکا) نیز است.

سابقه معاملاتی مرقام در تیر ۹۹
سابقه معاملاتی مرقام که موضوعات مهمی از روند سهم را نمایان می کند

در عکس بالا، سابقه معاملاتی مرقام را از ۲۴ خرداد ۹۹ تا ۲۴ تیر ۹۹ مشاهده میکنید. حجم معاملات، گاها یکی از فاکتورهایی تعین کننده افزایش یا کاهش قیمت یک سهم در میان مدت است.

بالاترین حجم معاملاتی در این بازه زمانی، مربوط به ۱۴ تیر ۹۹ است. حدود ۲۸.۵ میلیون سهم مرقام معامله شده است. از این تاریخ به بعد شاهد افت قیمت هستیم. اما یادمان باشد که افزایش حجم معاملاتی و کد به کد حقوقی ها، یکی از فاکتورهای صعود سهم خواهد بود و نباید گول قیمت های منفی (منفی ۵ درصد) ها را خورد.

مرقام در کدال
مرقام و کدال

در عکس بالا، صفحه کدال مرقام را مشاهده می کنید. اگر قصد ورود به این سهم دارید یا سهامدار مرقام هستید، حتما این صفحه را بوک مارک کرده و در طول ماه رصد کنید.

گزارش فعالیت های ماهانه، ۳ ماهه، ۶ ماهه، سالانه، گزارش مجامع، تقسیم سود ها و خلاصه اطلاعات افشای با اهمیت گروه الف و ب مرقام در این صفحه در اختیار سهامداران قرار میگیرد. مراجعه به کدال برای دانلود PDF گزارشات حسابرسی شده و حسابرسی نشده شرکت های بورسی و فرابورسی اکیدا توصیه می شود.

توجه داشته باشید که بعضی از سهام گروه رایانه، از جا مانده های رشد هستند و در بازه ۲۴ تا ۳۶ ماه، بازدهی خوبی را نصیب سهامداران صبور می کنند. بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است و توصیه می شود کد اولی ها در عرضه اولیه ها شرکت کرده و یک سال سهامداری کنند.

در گفتارهای آینده، نگاهی داریم به دیگر سهام گروه رایانه و فناوری اطلاعات بورس ایران. با ما همراه باشید و نظرات خود را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی