ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با هوش مصنوعی احتمال ابتلای بیمار به نوع شدیدتر کووید-۱۹ را پیش بینی کردند

محققان با استفاده از داده‌های اپلیکیشن موبایل و هوش مصنوعی، نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ را در شش گروه دسته بندی کردند. هدف آن‌ها از این تحقیق بررسی امکان پیش بینی مبتلا شدن فرد به نوع شدید ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

محققان با استفاده از داده‌های اپلیکیشن موبایل و هوش مصنوعی، نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ را در شش گروه دسته بندی کردند. هدف آن‌ها از این تحقیق بررسی امکان پیش بینی مبتلا شدن فرد به نوع شدید این بیماری با استفاده از گروه بندی علایم آن بود.

«تیم اسپکتر»، استاد دانشگاه کینگز لندن و محقق اصلی می‌گوید: «هر کاری که بتوان برای جلوگیری از مراجعه دیرهنگام بیمار به بیمارستان انجام داد، شانس زنده ماندن را افزایش داده و از اشغال بی مورد تخت‌های بیمارستان جلوگیری می‌کند.»

محققان در این تحقیق داده‌های اپلیکیشن موبایل با بیش از چهار میلیون کاربر را بررسی کردند. آن‌ها از داده‌های ۱۶۵۳ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ استفاده کردند که به طور مرتب نشانه‌های بیماری و وضعیت سلامت خود را گزارش می‌کردند. از این تعداد، ۳۸۳ نفر حداقل یک مرتبه به بیمارستان مراجعه کرده و ۱۰۷ نفر به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج پیدا کردند.

محققان با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، به دنبال خوشه بندی ۱۴ نشانه کووید-۱۹ بودند. آن‌ها شش گروه مختلف از بیماران را شناسایی کردند. هر خوشه به نوع خاصی از بیماری ربط داده شد و محققان خوشه‌هایی که فرد را به نوع شدید بیماری مبتلا می‌کنند را شناسایی کردند.

محققان نشانه‌های کووید-۱۹ را در شش گروه دسته بندی کردند:

خوشه ۱ (۴۶۲ بیمار): نشانه‌های مربوط به مجرای تنفسی بالایی مثل سرفه ممتد و درد عضلات. ۱.۵ درصد از بیماران به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج پیدا کردند و ۱۶ درصد از آن‌ها حداقل یک مرتبه به بیمارستان مراجعه کردند.

خوشه ۲ (۳۱۵ بیمار): نشانه‌های مربوط به مجرای تنفسی بالایی. کم اشتهایی و تب. ۴.۴ درصد از بیماران به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج پیدا کردند و ۱۷.۵ درصد حداقل یک مرتبه به بیمارستان رفتند.

خوشه ۳ (۲۱۶ بیمار): نشانه‌های مربوط به لوله گوارشی مثل اسهال و علایم دیگر. ۳.۷ درصد از بیماران این گروه به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کردند و ۲۴ درصد دستکم یک مرتبه به مراکز درمانی مراجعه کردند.

خوشه ۴ (۲۸۰ بیمار): نشانه‌های اولیه تب شدید، درد مداوم در قفسه سینه و سرفه. ۸.۶ درصد از بیماران این گروه به ونتیلاتور احتیاج پیدار کردند و ۲۳.۶ درصد به بیمارستان مراجعه کردند.

خوشه ۵ (۲۱۳ بیمار): سرگیجه، کم اشتهایی، خستگی. ۹.۹ درصد از بیماران این گروه به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاح پیدا کردند و ۲۴.۶ درصد دستکم یک بار به بیمارستان رفتند.

خوشه ۶ (۱۶۷ بیمار): بیماری حاد دستگاه تنفسی، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه، خستگی، نشانه‌های لوله گوارش. ۲۰ درصد از بیماران این گروه به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشتند و ۴۵.۵ درصد حداقل یک مرتبه به مراکز درمانی مراجعه کردند.

به گفته محققان خوشه ۱ و ۲ نوع ملایم تر بیماری کووید-۱۹ را نشان می‌دهند. محققان این آزمایش را با داده‌های ۱۰۴۷ نفر دیگر از کاربران اپلیکیشن انجام داده و سردرد و از بین رفتن حس چشایی و بویایی را به علایم اضافه کردند. از بین رفتن حس چشایی و بویایی در تمام خوشه‌ها دیده شد و دوام آن در نوع‌ ملایم تر بیماری بیشتر بود.

محققان می‌گویند با استفاده از داده‌های پنج روز اول مبتلا شدن فرد به کووید-۱۹ و اطلاعاتی همچون جنسیت، سن و سوابق پزشکی می‌توانند نیازمندی بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی را در ۷۹ درصد از موارد پیش بینی کنند.

لازم به ذکر است که این تحقیق به مطالعات بیشتر برای تأیید نتایج نیاز داشته و در صورتی که دقت آن تأیید شود، به پزشکان کمک می‌کند تا بیمارانی که احتمال مبتلا شدن آن‌ها به نوع شدید کووید-۱۹ بیشتر است را پیش بینی کرده و جان بیماران بیشتری را نجات دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی