ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انقلابی در تشخیص سرطان؛ آزمایش خونی که ۴ سال زودتر بیماری را شناسایی می‌کند

محققان موفق به توسعه نوع جدیدی از آزمایش خون تشخیص سرطان شده‌اند که ۵ نوع معمول این بیماری را تا ۴ سال زودتر از روش‌های دیگر شناسایی می‌کند. در حال حاضر تنها چند نوع محدود ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

محققان موفق به توسعه نوع جدیدی از آزمایش خون تشخیص سرطان شده‌اند که ۵ نوع معمول این بیماری را تا ۴ سال زودتر از روش‌های دیگر شناسایی می‌کند.

در حال حاضر تنها چند نوع محدود سرطان را می‌توان در مراحل اولیه شناسایی کرد و تعداد بالایی از آن‌ها در این مراحل تشخیص داده نمی‌شوند که خطر آن‌ها را برای بیماران افزایش می‌دهد. با توجه به این موضوع، بسیاری از محققان در سراسر جهان بدنبال توسعه ابزاری برای کمک به پزشکان و بیماران هستند.

تا به امروز اکثر آزمایش‌های خون توسعه پیدا کرده برای تشخیص سرطان، بدنبال نشانه‌های از DNA تومور در جریان خون بیماران بوده‌اند، اما آزمایش جدید که «PanSeer» نام دارد، با الگوهای «دی‌ان‌ای متیلاسیون» کار می‌کند. دی‌ان‌ای متیلاسیون با جهش‌های غیرطبیعی که در نهایت منجر به سرطان می‌شوند، در ارتباط است.

برای پی بردن به این موضوع که PanSeer در زمینه تشخیص زودهنگام سرطان چه عملکردی در برابر روش‌های مرسوم دارد، محققان مجموعه داده‌های منحصر به فردی که با نام «Taizhou Longitudinal Study» شناخته می‌شوند را مورد بررسی قرار دادند. در این مجموعه داده بیش از ۱۰۰ هزار نمونه خون بیماران در یک دهه گذشته وجود دارد. این مجموعه بی‌نظیر امکان آزمایش خون بیماران برای چندین سال پیش از تشخیص سرطان را فراهم کرده است.

سرطان

نتایج نشان دادند که این آزمایش جدید با دقت ۹۱ درصد می‌تواند سرطان را ۱ تا ۴ سال زودتر از روش‌های دیگر تشخیص دهد، البته در این آزمایش‌ها تنها سرطان‌های معده، مری، روده بزرگ، ریه و کبد مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته محققان، PanSeer فاکتورهای خطرناک ابتلا به سرطان در آینده را تشخیص نمی‌دهد و بجای آن، اثرات رشد سرطانی در مراحل اولیه و زمانی که فرد علائمی ندارد را برمی‌‎دارد. پژوهشگران اعتقاد دارند که این روش در آینده می‌تواند تبدیل به یک چکاپ عمومی شود، با این حال هنوز موفق به دریافت مجوز برای آزمایش‌های بالینی نشده است.

در حالی که این نوع آزمایش می‌تواند زودتر از سایر روش‌ها ابتلای افراد به سرطان را تشخیص دهد، نمی‌تواند دقیقا نوع این بیماری را تعیین کند. در حقیقت این نوع آزمایش تنها ناهنجاری‌هایی که نیاز به بررسی بیشتر دارند را شناسایی می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ezio_71
    ezio_71 | ۲ مرداد ۱۳۹۹

    خب کجا میشه انجام داد؟

مطالب پیشنهادی