ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نظر پلیس در رابطه با تقویت و تیونینگ خودرو

تیونینگ یا در واقع اعمال تغییرات غیر کارخانه ای بر روی خودرو، در بسیاری از نقاط جهان رایج است و مخاطبان زیادی دارد. در واقع در سرتاسر جهان هستند افرادی که ترجیح می دهند تا ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

تیونینگ یا در واقع اعمال تغییرات غیر کارخانه ای بر روی خودرو، در بسیاری از نقاط جهان رایج است و مخاطبان زیادی دارد. در واقع در سرتاسر جهان هستند افرادی که ترجیح می دهند تا به جای پرداخت ارقام هنگفت برای خرید یک خودرو استاندارد کارخانه‌ای، به سلیقه شخصی خود تغییراتی را در راستای بهبود عملکرد فنی یا زیبا سازی خوردو خود اعمال نمایند و البته که قوانین و استانداردهای خاصی نیز به این منظور توسط پلیس کشورهای مختلف اعمال می‌شود.

اما در ایران شرایط به کلی متفاوت است و هیچ بستر قانونی مشخصی برای تقویت و تیونینگ خودرو وجود ندارد و حتی تغییرات بسیار ساده نظیر نصب رینگ اسپرت، استفاده از شیشه دودی تیره یا حتی کاهش ارتفاع خودرو نیز می تواند با جریمه پلیس همراه شود.

این درحالیست که در سایر کشورها برای هر تغییری متر و معیار مشخصی تعریف شده‌است، برای مثال در آلمان که به داشتن اتوبان های با کیفیت مشهور است، کاهش ارتفاع خودرو تا عدد مشخصی مجاز است و کف خواب کردن خودرو به شکلی که چرخ ها به گلگیر تماس داشته باشد با جریمه پلیس همراه می‌شود.

همچنین طبیعتا استانداردهایی در رابطه با نصب اگزوز های اسپرت و وجود دارد، اما در ایران چنین تغییراتی مشخصا در ناحیه خاکستری قانون قرار گرفته و میزان مجاز یا غیر مجاز بودن آن چندان مشخص نیست.

طی سال های اخیر البته تب استفاده از تجهیزات کاملا غیر استاندارد همچون لامپ‌های زنون در خودروها فروکش کرده و در حال حاضر خودروهای دارای چراغ زنون انگشت شمار هستند. اما پلیس با متخلفان همچنان برخورد می‌کند، زیرا چراغ زنونی که به صورت دستی روی هر خودرویی نصب می‌شود، استانداردهای لازم و کافی را ندارد. به همین دلیل هم به جای اینکه کیفیت دید راننده را در شب تقویت کنند و بالا ببرد، دید او را کور می‌کند. خصوصا چراغ‌های زنون بی‌کیفیت و غیر استاندارد برای راننده مقابل بسیار آزاردهنده و گمراه کننده است و شعاع دید او را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. از همین جهت است که جریمه چراغ زنون برای خودروهایی که به صورت دستی از این چراغ‌ها استفاده می‌کنند، اعمال می‌شود.

چراغ زنون

سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا درباره برخورد پلیس با رانندگانی که چراغ خودروهای خود را تبدیل به چراغ زنون می‌کنند، اظهار کرد: «در تعریف نقص فنی که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی عنوان شده، هر گونه تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه نقص فنی است.»

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا افزود: «استفاده از چراغ زنون در وسیله نقلیه به علت تغییر در وضعیت وسیله نقلیه و برابر مقررات، با کدهای 2116 "نداشتن یا نقص چراغ‌های جلو، عقب، ترمز یا راهنمای وسیله نقلیه و یا تغییر رنگ چراغ‌ها و کد 2036 استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره کننده اضافی و داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلو وسیله نقلیه قابل اعمال قانون است و مراتب جهت بهره برداری ارسال می‌شود.»

این درحالیست که قانون نقص فنی، با چنین تعریفی می تواند عملا به معنای ممنوع بودن هرگونه تیونینگ در خودرو قلمداد شود و در مورد قانون مربوط به نقص چراغ نیز، هیچ استثنائی برای خودروهای آفرود یا شاسی بلند که نیازمند استفاده از چراغ های بیشتر هستند، تعریف نشده‌است.

بنابراین به نظر می رسد که این دست از قوانین در کشور نیازمند بازنگری است، چرا که صنعت تیونینگ می تواند در شرایط فعلی که دسترسی به خودروهای روز جهان محدود شده است، بسیار اشتغال آفرین و پر‌رونق باشد اما متاسفانه این شاخه از فعالیت در کشورمان با محدودیت های قانونی قابل توجهی روبرو است و به کلی ندید گرفته می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • حمید
    حمید | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    حرف شما درست است البته اگر منظورتان از » خوشحالی» شراب و ... باشد

  • esmail hasany
    esmail hasany | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    این چراغها خیلی آزاردهنده است
    فقط یک خودخواه برای خوشحالی خودش
    حاضر است بقیه را آزار بده

مطالب پیشنهادی