ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فناوری 5G رسماً در ایران به بهره‌برداری رسید

رئیس جمهوری خبر از ورود ایران به نسل پنجم تلفن همراه داد. اولین سایت 5G در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهران راه‌اندازی شده است و در آینده‌ای نزدیک نقاط مختلفی در تهران به این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱

رئیس جمهوری خبر از ورود ایران به نسل پنجم تلفن همراه داد. اولین سایت 5G در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهران راه‌اندازی شده است و در آینده‌ای نزدیک نقاط مختلفی در تهران به این تکنولوژی دسترسی خواهند داشت. «حسن روحانی» اعلام کرد که نسل پنجم شبکه موبایل سپس در سایر نقاط کشور نیز راه‌اندازی خواهد شد. در همین اوصاف اولین تصویر از تست 5G در ایران نیز در شبکه‌های مجازی منتشر شده که خبر از سرعت بالای آن می‌دهد.

«حسن روحانی» در جلسه هیات دولت امروز ضمن اعلام راه‌اندازی 5G در ایران، تاکید کرد که نسل پنجم تلفن همراه صرفا برای ارتباطات نیست بلکه در ابعاد گسترده‌تری کاربرد خواهد داشت: «این یک تحول بزرگ در زمینه دیجیتال است. نسل پنجم، فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور راه‌اندازی خواهد شد.» به گفته روحانی، ایران سال گذشته مرکز هوش مصنوعی (با نام مرکز هوش مصنوعی 176) را تشکیل داد که کمک بزرگی به رشد اقتصاد دیجیتال در کشور کرد و این مسیر با توسعه 5G در ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته روحانی، وزارت ارتباطات به زودی جزئیات بیشتری را در همین رابطه با مردم به اشتراک خواهد گذاشت.

در همین حال مدیر عامل ایرانسل نیز تصویری از تست 5G در ایران منتشر ساخته که سرعت دانلود 1.5 گیگابیت بر ثانیه را نشان می‌دهد. «بیژن عباسی آرند» با انتشار این عکس تاکید کرده که «نسل پنجم گامی به سوی ایران هوشمند» خواهد بود. او همچنین در صفحه اینستاگرامی خود نوشت که «امروز چهارشنبه اول مرداد 1399، با بهره‌برداری از نخستین سایت 5G ایران توسط رئیس‌جمهور  فناوری نسل پنجم تلفن همراه به صورت رسمی وارد ایران شد.»

پیش از این نیز ایرانسل در شهریورماه 1396، نخستین آزمایش نمونه‌ای از شبکۀ کامل (End to End) نسل پنجم، شامل هستۀ شبکه و رادیو، توسط ایرانسل و در حضور «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده بود.

مدیر عامل شاتل موبایل نیز تصویری از تست 5G در بستر اینترنت ایرانسل کشور را در فضای مجازی منتشر ساخت. در این تست که با سیم کارت ایرانسل در مرکز تحقیقات مخابرات گرفته شده، سرعت دانلودی در حدود 1.5 گیگابیت در ثانیه، سرعت آپلود 108 مگابیت در ثانیه با زمان پینگ 8 میلی ثانیه و جیتر 1 میلی ثانیه به دست آمده است.

گفته می‌شود در حال حاضر 5G آزمایشی ایرانسل روی باند فرکانسی 3500 مگاهرتز در حال تست است و طی روزهای آینده و با تجمیع فرکانسی (اگریگیشن) احتمالا تست سرعت 3 گیگابیت در ثانیه هم برای نخستین بار در ایران تجربه خواهد شد.

فناوری 5G در کشورهای معدودی پیاده سازی شده است. نه‌تنها در ایران بلکه در کل جهان چشم‌اندازی چندساله برای فراگیر شدن 5G وجود دارد و گفته می‌شود که بسیاری از کشورهای جهان سال 2025 را برای پیاده‌سازی کامل 5G هدف‌گذاری کرده‌اند. به علت نوآورانه بودن این فناوری و هزینه‌های بالای آن، بسیاری از کشورها در وهله اول سعی می‌کنند 5G را ابتدا به‌صورت پایلوت اجرایی کنند و بعد اندک‌اندک در یک بازه زمانی چندساله پیاده‌سازی کامل آن را انجام دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته درباره اینترنت نسل پنج‌ گفته بود که مقدمات پیاده‌سازی 5G در ایران انجام شده است و از اجرایی کردن اولین نسخه 5G و ارائه خدمات اینترنت نسل ۵ به‌عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌وکارها در کشور خبر داده بود. او همچنین ۱۶ خرداد ماه سال جاری، اعلام کرد که مطابق برنامه تا شهریور ماه، پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرد.

توسعه فناوری 5G مستلزم پیاده‌سازی مجموعه‌های وسیع سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مختلف در شبکه ارتباطی کشور است و حجم گردش اقتصادی بسیار بزرگی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری و بعدها به‌عنوان منبع درآمد در اپراتورها ایجاد خواهد کرد. توسعه این نسل ارتباطی یک فرصت مهم برای کشور به شمار می‌آید. از سوی دیگر با راه‌اندازی 5G نیاز بیشتری به آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ برای استفاده از تمام پتانسیل این فناوری و البته فراگیری ارزان‌تر آن وجود خواهد داشت.

باید دید که این فناوری در سال جاری تا کجا پیش خواهد رفت و چه نقاطی از کشور را تحت پوشش خود قرار خواهد داد؛ هرچند ناگفته نماند دستگاه‌هایی که از اینترنت 5G در ایران پشتیبانی کنند و در دست عموم شهروندان باشند، بسیار اندک هستند اما این تازه ابتدای یک مسیر جدید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • Farzad6058
    Farzad6058 | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    سرعت جهانی 4g

  • DaiiZaa
    DaiiZaa | ۶ مرداد ۱۳۹۹

    ما تو روستا زندگی میکنیم و بسیار به شهر نزدیکیم اما تو روز سرعت اینترنتمون بیشتر از 200 کیلوبایت نمیشه و اینترنتمون +H هستنش و به زور با پوزیشنای عجیب میتونیم دو خط آنتن 4G بگیریم...بهتر نیست به جای اینکه هر روز فقط بخشی از تهران و یا بخشی از کلانشهر ها رو به تکنولوژی فایو جی مجهز کنید،همون فور جی رو تو ایران گسترش بدید و سرعتشو افزایش بدید؟؟؟

  • afshingm
    afshingm | ۴ مرداد ۱۳۹۹

    قضیه خیلی پیچیده تر و خطرناک تر از اینهاست ولی متاسفانه مردم نمیدونند که این تکنولوژی جدید چه اثرات مخربی روی سلامتی افراد داره. اگر یه سرچ ساده توی گوگل بزنید از ضررهای وحشتناک این تکنولوژی آرزو میکنید که برگردید روی همون 2g قدیم. در حال حاضر تکنولوژی 4g و wifi به اندازه کافی روی سلامتی افراد اثر گذاشته و وارد شدن به فرکانس 3500 مگاهرتز عملا یعنی نابودی بشر!
    جالبه که توی کل دنیا تنها ما جزو 5 کشور اولی هستیم که حکومتشون شدیدن خواستار راه اندازی این تکنولوژی است! خیلی از کشور ها به سازمان ملل اعتراض کردند و خواستار از بین بردن این تکنولوژی شدند. اما متاسفانه چیزی که اصلا اهمیت نداره سلامتی مردمه ! که البته با سیاست های مقابله با کرونا دیدیم که سلامتی مردم واقعا بی اهمیت و بی ارزشه !

    • رها
      رها | ۶ مرداد ۱۳۹۹

      حاجی چرت و پرت نگو تورو خدا حالا اینا میخوان یه چیز درست راه بندازن شما حرف مسخره میزنید

  • ℳԊT
    ℳԊT | ۲ مرداد ۱۳۹۹

    فقط ارز خارج کردن و پولمون رو بی ارزش تر کردن .
    فقط ۱% گوشی ها هم از ۵جی پشتیبانی میکنن .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی