ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

مرگ قاتل بروسلی؛ تولید پراید سواری برای همیشه متوقف شد

ماجرای تولید و عرضه لایتناهی پراید در کشورمان، دیگر داستان تازه ای نیست، تقریبا تمامی ایرانیان با این خودرو آشنایی دارند و حالا نیز که سایپا تصمیم بر توقف تولید این خودرو با فشار سازمان ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

ماجرای تولید و عرضه لایتناهی پراید در کشورمان، دیگر داستان تازه ای نیست، تقریبا تمامی ایرانیان با این خودرو آشنایی دارند و حالا نیز که سایپا تصمیم بر توقف تولید این خودرو با فشار سازمان استاندارد گرفته است، دیگر مجالی برای تکرار مکررات باقی نمانده است، اما آنچه در این یادداشت قصد دارم بنویسم، روایت تبدیل یک خودرو پرحاشیه، به یک مصیبت ملی است که تنها از توان مدیریت شبه دولتی به سبک ایرانی برمی آید و بس.

همانطور که احتمالا بارها خوانده اید، پراید محصول نهایی یک پروژه شکست خورده مشترک بین فورد و مزدا و کیاموتورز محسوب می شود و پس از توقف تولید توسط مزدا (1986 الی 1990)، قالب های بدنه در نهایت از خطوط تولید کیاموتور سر درآورده و برای سالیان سال در کشورهای درحال توسعه عرضه می شد.

نکته مهم در ناموفق بودن این پروژه این است که علیرغم تلاش اولیه دو کمپانی فورد و مزدا برای عرضه فورد فستیوا و مزدا 121 در بازار کشورهای غربی (ایالات متحده و اروپا)، این خودرو نتوانست نظر مثبت مصرف کنندگان را در این کشورها جلب نماید و در نهایت زودتر از موعد (1990) از خط تولید مزدا خارج شد، اما آنچه باعث تاسف است اینکه، درست در سالهایی که ایران خودرو تصمیم به مونتاژ و تولید پژو 405 به عنوان یک خودرو قابل قبول (خودرو منتخب اروپا در سال 1988) گرفته بود. مدیران سایپا در یک تصمیم کارشناسی نشده برآن شدند که قرارداد کیا پراید شکست خورده را با طرف کره ای نهایی کنند و چنین تصمیمی به خودی خود جای انتقاد فراوان دارد.

در سال 2008، دانشگاه استرالیایی monash نتایج یک تحقیق برای ارزیابی ایمنی خودروهای دست دوم موجود در بازار این کشور را منتشر کرد که براساس آن، ایمنی مزدا 121/ فورد فستیوا تولیدی سال های 87-90 میلادی (مدل اصلی پراید) حتی نسبت به سایر خودروهای هم کلاس، پایینتر از متوسط طبقه بندی شده است. نکته جالب در این جدول نتایج بهتر کسب شده توسط پژو 205 و پژو 206 و نتیجه خوب نسل بعدی مزدا 121 است که در سال 97 جایگزین مدل اولیه (پراید) شده است.

عجیب تر آنکه، پراید برخلاف آنچه در سالهای بعد مطرح شد، در بدو ورود به ایران خودرو ارزان قیمتی نیز نبود و بهانه ارزان بودن آن (برای توجیه ایمنی کم بدنه) به هیچ عنوان پذیرفتنی به نظر نمی رسد. چرا که در آن سال ها، سایپا پس از خارج کردن ژیان از خطوط تولید، هنوز رنو پنج و سپند (مدل ایرانیزه رنو پنج) را به عنوان محصول ارزان قیمت و رقیبی برای پیکان عرضه می کرد و پراید اتفاقا نه تنها خودرو ارزانی محسوب نمی شد که با قیمتی بیشتر از پیکان، در حد فاصل قیمتی بین پیکان و پژو 405 به بازار معرفی شده بود.

جالب آنکه ایران خودرو نیز برای پیشگیری از ایجاد رقابت (خدایی نکرده) با مدیران سایپا، تصمیم گرفت تا پژو 205 را به عنوان رقیب مستقیم پراید از خط تولید خارج کند و پروژه تولید این خودرو جذاب در ایران، بسیار زودتر از آنچه فکرش را می کردیم از دستور کار خارج شد. سایپا نیز در مقابل مرام به خرج دارد و توقف تولید رنو 21 (رقیب پژو 405) را اعلام کرد و بدین ترتیب دو خودروساز دوست داشتنی وطنی توانستند بدون سر و صدای رسانه ای و با مهندسی بازار، هریک بخشی از مشتریان هدف را برای خود برگزینند.

اما فارغ از این موضوع، تا سال های میانی دهه 80 و حداقل تا سال 1383 که پیکان از خط تولید خارج شد، هنوز پراید از جا و مقامی در بین خودروهای تولید داخل برخوردار بود و کمتر در زمینه ایمنی و کیفیت مورد انتقاد قرار می گرفت، اما پس از خروج پیکان از خط و قطع تولید رنو پی کی (به عنوان فرزند ناخلف پراید و رنو 5) بود که پراید ناگهان به ارزان ترین خودرو تولید داخل مبدل شد و سایپا که با سیلی از تقاضا مواجه شده بود، تصمیم گرفت که در دوران ظهور دولت احمدی نژاد، این محصول را به عنوان خودرو مردمی و اقتصادی تحویل جامعه دهد.

درهمین دوران با گسترش رسانه های آنلاین و پخش شدن تصاویر و اطلاعات تصادفات و همزمان با تاکید پلیس بر افزایش ایمنی خودروهای داخلی (در دوران سردار مومنی)، موج انتقادات نسبت به ایمنی پراید نیز بلند و بلندتر شد، اما مدیران مهربان صنعت خودروسازی نه تنها چنین انتقاداتی را قبول نداشتند، بلکه در عوض تصمیم گرفتند تا با استفاده از اعداد و ارقام و اشاره به تعداد پراید های موجود در جاده ها، درصد بالای تلفات این خودرو را توضیح دهند.

در نهایت سال 1389 بود که در پی دستور مدیرعامل وقت سایپا (مهرداد بذرپاش) بخش مهندسی این شرکت پروژه ای را برای ارتقا ایمنی پراید قدیمی اجرا کرد و با ارتقای برخی از قطعات شاسی و بدنه، میزان مقاومت پراید را به سطح نامعلومی افزایش داد، اما از آنجا که هیچ گاه نتایج تست تصادف پراید قدیمی و پراید جدید (سری X100) توسط سایپا رسانه ای نشد، تاکنون مشخص نشده که این خودرو واقعا براساس رده بندی موسسات ایمنی، در چه حد و اندازه ای ظاهر می شود.

هرچند باید قبول کرد که اعمال برخی تغییرات مثبت در پلت فرم پراید قدیمی باعث شده بود تا کیفیت سواری این خودرو نیز بهبود یابد و به لطف اضافه شدن ایربگ و ABS (در پی سخت گیری پلیس در عدم شماره گذاری خودروها) سرانجام ایمنی این خودرو پرحاشیه تا حدی ارتقا یافته بود، اما در دهه 90، ناگهان پروژه داخلی سازی و کاهش هزینه های تولید پراید وارد فاز تازه ای شد و تغییرات عجیب ظاهری تا حد حذف شدن شیشه های لچکی عقب و زه روی درب ها نیز ادامه یافت.

حال 27 سال از تولید اولین مدل های پراید به بازار گذشته و با تولید آخرین پراید که دست برقضا حتی از نعمت جلوپنجره نیز محروم است، قرار است پرونده تولید نمونه های سواری این خودرو پرحاشیه برای همیشه بسته شود، هرچند می توان حدس زد که پراید وانت تا سالیان سال به حیات خود ادامه خواهد داد، چرا که ظاهرا استانداردهای تولید خودروهای تجاری (شامل وانت) ده ها سال از استانداردهای تولید محصولات سواری عقب تر است و در بازاری که هنوز وانت زامیاد، نمونه ایرانیزه شده وانت مزدا و وانت پیکان فیس لیفت شده (آریسان) بر روی خط تولید قرار دارند، حذف شدن پراید وانت می تواند آرزویی محال تلقی شود.

اما آنچه در مورد پراید اتفاق افتاد، متاسفانه در حال تکرار شدن است و ظاهرا مدیران خودروسازی هنوز به این نتیجه نرسیده اند که برای رفع نیاز مشتریان نگون بخت خود، لازم است تا فراتر از الزامات قانونی، برخی نکات ساده فنی و مهندسی را مد نظر قرار دهند.

پراید در خوشبینانه ترین حالت (با فرض صحت ادعای مدیران وقت سایپا) یک خودرو شهری و اقتصادی ارزان قیمت بود، اما نه خودروساز و نه پلیس اراده ای برای محدود کردن استفاده از این خودرو در فضای درون شهری از خود نشان ندادند و آنچه در عمل اتفاق افتاد، مرگ هزاران تن از هموطنانمان در جاده های برون شهری غیر استاندارد و نا امن کشور بود.

حالا تیبا و ساینا، کوییک و سایر تولیدات گروه خودروسازی سایپا و پارس خودرو قرار است جای خالی پراید را در بازار پُر کنند، اما علیرغم گذشت 10 سال از عرضه مدل اولیه تیبا، هنوز شرایط ایمنی این محصول نیز به صورت رسمی اعلام نشده است و هیچ بعید نیست که 17 سال بعد، بار دیگر ناچار به تکرار چنین یادداشتی برای تیبا و نوادگانش باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • navidrooshan
    navidrooshan | ۳ مرداد ۱۳۹۹

    اینها حرومزاده تر از اونی هستن که فکرشو میکنید.
    پراید جمع میکنن ولی همون موتور و تجهیزات آشغال رو با یک بدنه دیگه سرجمع میکنن با یه قیمت نجومی دیگه قالب مردم از همه جا بی خبر میکنن.
    هزاران انسان کشته شد بخاطر پراید آیا اونا زنده میشن هزاران خانواده از هم پاشید و هزاران بچه یتیمو هزاران زن بیوه وآواره شدند این جماعت حرومزاده چطور راحت میتونن بخوابن درحالی که هزاران خانواده به خاطر حرص و طمع همین جماعت خون گریه کردند؟

    فکر کن نون ملتو آجر بکنی و با ساختن مسجد بری آجر دزدی

    به خودت بیای و ببینی خون همرو کردی تو شیشه و باهاش دیوارای مسجدو شستی

  • mo13deh
    mo13deh | ۳ مرداد ۱۳۹۹

    پراید 131 تولیدش متوقف شد...مدل 132 که سپر و چراغو دو زار تغییر دادن و وانت 151 که داره تولید میشه هنوز....
    دقیقا مثل پیکان که به خاطر آلایندگی موتورش از چرخه تولید خارج شد ولی موتورش هنوز روی وانت آریسان نصب میشه????
    این خارج کردن ها هر چند که حتما لازمه و خوبه ولی دلیلش فقط مجبور شدن مردم به خرید ماشین گرونتره نه توجه به امنیت و آسایش مردم.... چون اگه غیر از این بود کلا باید این کارخانه ناکارآمد تعطیل میشد...
    همین الان توی اینترنت ماشینهای کارکرده اونور رو چک کنید یه 206 رو قیمت بگیرید و حتی با دلار 23 تومن حساب کنید ببینید 206 اصل فرانسه چقدر کمتر از 206 چینی ایرانی تولید ایرانخررو در میاد.....

  • Ahmad.Eskati
    Ahmad.Eskati | ۳ مرداد ۱۳۹۹

    یادمه سال 93 دوستم خیلی اصرار کرد باهاش برم آلمان اما قبول نکردم، جفت مون نصاب دوربین مداربسته،درب برقی یا اتوماتیک و دزدگیر بودیم، الان عکس هاشو تو اینستا میبینم و حسرت میخورم که چرا نرفتم...
    یه بنز S600 میباخ و خونه و زندگی شیک و حرفه ای همراه با زن و 2 تا بچه...
    و من هیچ...
    اینجا تو ایران فقط آرزو و رویا داری و هیچوقت بهشون نمیرسی،
    اما اون سمت رویا و آرزو هات به حقیقت تبدیل میشن...
    اگه ایران مونده بود جای میباخ S600 نهایتش یه پژو 405 داشت و هر میدوید و عرق میریخت واس چندر غاز پول بی ارزش و هر روز دنبال وام 30 میلیونی و 40 میلیونی بود واس رهن کردن یه خونه ای کوچیک پایین شهر...

    • Modav
      Modav | ۳ مرداد ۱۳۹۹

      حرفاتو در مورد حسرت خوردن بخاطر مهاجرت نکردن و پر پر شدن آرزوها کاملا قبول دارم.

      ولی میباخ اس۶۰۰ و خونه و زندگی لوکس رو خود اونوری‌ها هم خیلی تعدادشون کمه اونایی که بهش میرسن! اونم بعد از ۶ سال و با نصب دوربین مدار بسته! نکه بگم دروغه‌ها ولی یجورایی خیلی اغراقه.
      احتمال میدم این رفیقت خودش پولدار بوده یا یه همچین چیزی.

      • ali_mlk
        ali_mlk | ۳ مرداد ۱۳۹۹

        دقیقا موافقم، سطح زندگی اونجا خیلی بالاتره ازینجا ولی نه دیگه درین حد که ظرف ۶ سال بزنی رو دست خود آلمانی هام، فکر کن سطح زندگی انقد بالاس که یه زن و دوتا بچه هم تونسته بگیره

  • Ahmad.Eskati
    Ahmad.Eskati | ۳ مرداد ۱۳۹۹

    یادمه سال 93 دوستم خیلی اصرار کرد باهاش برم آلمان اما قبول نکردم، جفت مون نصاب دوربین مداربسته،درب برقی یا اتوماتیک و دزدگیر بودیم، الان عکس هاشو تو اینستا میبینم و حسرت میخورم که چرا نرفتم...
    یه بنز S600 میباخ و خونه و زندگی شیک و حرفه ای همراه با زن و 2 تا بچه...
    و من هیچ...
    اینجا تو ایران فقط آرزو و رویا داری و هیچوقت بهشون نمیرسی،
    اما اون سمت رویا و آرزو هات به حقیقت تبدیل میشن...
    اگه ایران مونده بود جای میباخ S600 نهایتش یه پژو 405 داشت و هر روز سگ دو میزد واس چندر غاز پول بی ارزش و هر روز دنبال وام 30 میلیونی و 40 میلیونی بود واس رهن کردن یه خونه ای کوچیک پایین شهر...

  • Ahmad.Eskati
    Ahmad.Eskati | ۳ مرداد ۱۳۹۹

    یادمه سال 93 دوستم خیلی اصرار کرد باهاش برم آلمان اما قبول نکردم، جفت مون نصاب دوربین مداربسته،درب برقی یا اتوماتیک و دزدگیر بودیم، الان عکس هاشو تو اینستا میبینم و حسرت میخورم که چرا نرفتم...
    یه بنز S600 میباخ و خونه و زندگی شیک و حرفه ای همراه با زن و 2 تا بچه...
    و من هیچ...
    اینجا تو ایران فقط آرزو و رویا داری و چون هیچوقت بهش نمیرسی
    اما اون سمت برعکس، رویا و آرزو هات به حقیقت تبدیل میشن...
    اگه ایران مونده بود جای میباخ S600 نهایتش یه پژو 405 داشت و هر روز سگ دو میزد واس چندر غاز پول بی ارزش و هر روز دنبال وام 30 میلیونی و 40 میلیونی بود واس رهن کردن یه خونه ای کوچیک پایین شهر...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی