ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر تاریخچه لپ‌تاپ‌های میت‌بوک هواوی

هواوی در سال‌های اخیر لپ‌تاپ‌های خوش ساخت و با کیفیتی را روانه بازار کرده اما از عرضه اولین لپ‌تاپ خود به بازار راهی چندین ساله را پیموده است. در این مطلب قصد داریم تاریخچه لپ‌تاپ‌های سری ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

هواوی در سال‌های اخیر لپ‌تاپ‌های خوش ساخت و با کیفیتی را روانه بازار کرده اما از عرضه اولین لپ‌تاپ خود به بازار راهی چندین ساله را پیموده است. در این مطلب قصد داریم تاریخچه لپ‌تاپ‌های سری میت‌بوک این شرکت را مرور می‌کنیم.

اولین لپتاپ هواوی در ۲۱ فوریه ۲۰۱۶ در کنگره جهانی موبایل در بارسلون اسپانیا معرفی شد اما از آن زمان تاکنون به مرور طراحی و سخت‌افزار سری میت‌بوک بهبود یافته است. اولین میت‌بوک در واقع یک محصول هیبریدی مبتنی بر ویندوز ۱۰ بود که با کیبورد همراه شده بود. این مدل در زمانی به بازار آمد که مایکروسافت با سری سرفس در بازار جولان می‌داد و کمتر کاربری به فکر رفتن به سراغ محصولی هیبریدی از هواوی بود. با این حال نسل اول میت‌بوک محصولی با کیفیت بود که با استاندارهای روز هم‌خوانی داشت.

میت‌بوک
نسل اول میت‌بوک

میت‌بوک، نمایشگری ۱۲ اینچی داشت و به ادعای هواوی با یک بار شارژ می‌توانست تا ۱۰ ساعت دوام آورد. اولین میت‌بوک به یک کیبورد کاور در کنار یک قلم میت پن و نیز حسگر اثر انگشت مجهز شده بود. این لپتاپ کمی بیش از ۶۰۰ گرم وزن و تنها ۶.۹ میلی‌متر ضخامت داشت. میزان رم ۴ گیگابایت بود و با حداقل ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD همراه شده بود. با وجود تمامی این مشخصات قابل قبول اما از پردازنده، Core m3-6Y30 اینتل نمی‌شد انتظار قدرت بالایی داشت؛ البته از پس کارهای معمول و روزمره به خوبی بر می‌آمد. علاوه بر این با نمایشگر با رزولوشن بالا می‌توانست یک گزینه ایده‌آل برای مشاهده فیلم و کانال‌های تلویزیونی باشد.

پس از معرفی این محصول، برخی از کارشناسان هواوی را نکوهش کردند و معتقد بودند که هواوی با میت‌بوک تلاش کرده آیپد را با سرفس مایکروسافت ترکیب کند اما هیچ چیز جدیدی برای عرضه ندارد. برخی دیگر اما با تحسین هواوی از ویژگی‌های مثبت این محصول می‌گفتند. در همان زمانی که اولین میت‌بوک عرضه شد مایکروسافت سرفس پرو ۴ یک رقیب جدی به حساب می‌آمد. محصول مایکروسافت از پردازنده قوی‌تر Core i5-6300U اینتل بهره می‌برد و به حافظه داخلی SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت در کنار ۸ گیگابایت رم مجهر شده بود. اما هواوی میدان را ترک نکرد و این بار با محصولی پیشرفته‌تر بازگشت. مدل بهبود یافته میت‌بوک حالا به ۸ گیگابایت رم و پردازنده قوی‌تر Core m5-6Y54 مجهز شده بود.

یک سال بعد هواوی سه محصول ویندوزی جدید را معرفی کرد؛ میت‌بوک D، میت‌بوک E و میت‌بوک X. اما این بار مدل‌های X و D لپ‌تاپ‌های ساده بودند و تنها مدل E بود که میراث اولین میت‌بوک را حفظ کرده بود و همچنان یک مدل هیبریدی به حساب می‌آمد. هواوی در تبلیغات خود از مدل E به عنوان محصولی با کاربردهای تجاری می‌گفت.

میت‌بوک
هواوی میت‌بوک E

میت‌بوک E بسیار شبیه به نسل اول بود و تنها بهبودهای جزئی را تجربه کرده بود. این مدل در نگاه اول شبیه به بسیاری از تبلت‌های اندرویدی بازار به حساب می‌آمد که البته به ویندوز ۱۰ مجهز شده بود. این بار تبلت ۱۲.۱ اینچی چینی‌ها به پردازنده Core i5-7Y544 اینتل مجهز شده بود و ۱.۱ کیلوگرم وزن داشت.

اما اولین ورود هواوی به بازار لپتاپ‌های معمول با دو مدل دیگر بود؛ میت‌بوک D مدلی با نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن fHD بود که به پردازنده قدرتمند Core i7-7500U اینتل در کنار کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس 940MX،‌ حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و رم ۴ گیگابایتی مجهز شده بود. میت‌بوک X محصولی با طراحی متفاوت بود که به عقیده برخی، زیباترین لپ‌تاپ سال ۲۰۱۷ به حساب می‌آمد و در کنار وزن پایین و ضخامت کم، تنه به تنه برخی از مدل‌های ایسوس می‌زد. این مدل تحسین بسیاری از متخصصان را به همراه داشت که معتقد بودند میت‌بوک X در کنار زیبایی و کیفیت بالا از سخت‌افزار، کیفیت صدای خوب و نیز شارژدهی باتری مناسبی بهره می‌برد. البته برخی از عملکرد نه چندان مناسب ترک‌پد گله می‌کردند.

میت‌بوک
هواوی میت‌بوک X

میت‌بوک X به پردازنده Core i5-7200U اینتل و‌ ۸ گیگابایت رم مجهز شده بود. برخی از متخصصان عقیده داشتند که سیستم خنک کننده بدون فن این مدل که شامل ماده‌ای ژل مانند با قابلیت تبدیل از جامد به مایع بود کارایی کافی ندارد.

موفقیت میت‌بوک X، نگاه جدی‌تر هواوی به بازار لپ‌تاپ‌ها را به همراه داشت و چینی‌ها این بار هم تلاش کردند بسیاری از نقص‌های مدل قبلی را رفع کرده و مدل بهتری را روانه بازار کنند. در سال ۲۰۱۸ مدل پرو به بازار آمد. میت‌بوک X پرو از بدنه‌ای فلزی با ضخامت ۱۴.۶ میلی‌متر بهره می‌برد و طراحی زیبا و با کیفیتی داشت. این بار شاهد پردازنده نسل هشتم Core i7-8550U اینتل بودیم که از ۴ هسته پردازشی بهره می‌برد.

نسبت نمایشگر به بدنه این مدل به ۹۱ درصد رسیده بود و حالا برای اولین بار خبری از وب‌کم بالای نمایشگر نبود؛ بلکه دوربین در یکی از کلیدهای کیبورد مخفی شده بود. در نگاه اول این ایده جذاب به نظر می‌رسید اما زمانی که وب‌کم از جای خود به بیرون می‌جهید زاویه دید نامناسبی داشت و معمولا یا مجبور می‌شدید زاویه لپ‌تاپ را تغییر دهید یا با کمی تلاش خودتان را در کادر دوربین جای دهید.

این بار میت‌بوک رقیبان قدرتمندی داشت؛ مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی سال ۲۰۱۷ و مدل ۱۳.۵ اینچی لپ‌تاپ سرفس مایکروسافت. میت‌بوک X پرو اما از نمایشگر کمی بزرگ‌تر ۱۳.۹ اینچی بهره می‌برد و بر خلاف دو رقیب که به پردازنده نسل هفتم مجهز شده بودند به چیپ نسل هشتم مجهز شده بود. اسپیکرهای ۴ گانه این مدل هم کیفیت بالایی داشتند. میت‌بوک X پرو در بازار با اقبال کاربران مواجه شد و فرمول طراحی بسیار خوب آن در مدل‌های بعدی هم به کار گرفته شد.

در سال ۲۰۱۹ میت‌بوک ۱۳ از راه رسید؛ مدلی که می‌توانست تنه به تنه دیگر لپ‌تاپ‌های رده بالای بازار بزند. برخی از کارشناسان معتقد بودند که میت‌بوک ۱۳ حتی در مقایسه با مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ نیز ظاهر زیبا‌تری دارد. البته شکی نیست که هم اسم میت‌بوک شباهت زیادی به مک‌بوک داشت و هم طراحی ظاهری این دو بسیار به هم نزدیک هستند.

میت‌بوک
هواوی میت‌بوک ۱۳

هواوی مجبور شده بود به دلیل کاهش قیمت این مدل،‌ قید ارائه برخی از قابلیت‌ها را بزند. البته حذف این ویژگی‌ها تجربه کاربری را چندان تحت تاثیر قرار نمی‌داد. بسیاری از منتقدان، میت‌بوک ۱۳ را لپ‌تاپی با شارژدهی باتری بسیار خوب می‌دانستند و معتقد بودند خرید این مدل به صرفه است. با این حال فقدان پورت تاندربولت ۳ به مذاق برخی از کاربران حرفه‌ای خوش نیامده بود. دیگر مشخصات این مدل شامل پردازنده ۴ هسته‌ای Core i7-85655U اینتل در کنار کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس MX150 با ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5، رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی SSD بود. نمایشگر این مدل هم رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل با پشتیبانی از صد درصد طیف رنگ sRGB داشت. این بار سیستم دفع حرارت هم بهبود یافته بود و به خوبی از پس دفع حرارت قطعات بر می‌آمد.

در سال ۲۰۱۹ همچنین مدل به‌روز شده‌ای از میت‌بوک X پرو معرفی شد که طراحی موفق مدل ۲۰۱۸ را تکرار کرده بود. میت‌بوک X پرو ۲۰۱۹ (بررسی دیجیاتو) ضخامت تنها ۱۴.۶ میلی‌متری و وزن ۱.۳۳ کیلوگرمی داشت و کلید پاور آن هم به حسگر اثر انگشت مجهز شده بود. در بررسی دیجیاتو به شارژدهی باتری عالی، تاچ‌پد و کیبورد خوب و کاربردی و نمایشگر با کیفیت ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسلی و با روشنایی بالا اشاره کردیم. با این حال این بار هم هواوی ایده جذاب اما نه چندان کاربردی مخفی کردن دوربین سلفی در کیبورد را در پیش گرفته بود. این مدل به پردازنده Core i7-8565U اینتل مجهز بود و با رم تا ۱۶ گیگابایت و حافظه داخلی تا ۵۱۲ گیگابایت همراه شده بود. البته هواوی در سال ۲۰۱۹ مدل‌های دیگری را هم روانه بازار کرد.

میت‌بوک
هواوی میت‌بوک X پرو ۲۰۱۹

زمانی که جای پای هواوی در بازار لپ‌تاپ‌ها محکم‌تر از قبل شد چینی‌ها تصمیم گرفتند مدل‌های محصولات خود را بیش از پیش گسترش دهند. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۹ مدل‌های میت‌بوک D14 و میت‌بوک D15 با پردازنده‌های AMD روانه بازار شدند تا خبر از عدم تمرکز هواوی بر اینتل بدهند. در این سال و در رویداد کنگره جهانی موبایل همچنین میت‌بوک ۱۴ و مدل جدیدی از میت‌بوک ۱۳ معرفی شدند.

در سال ۲۰۲۰ هم هواوی با دست پر به میدان آمده است. مدل‌های امسال طراحی موفق قبلی را تکرار کرده‌اند اما تغییراتی هم شامل حال‌شان شده است. مدل ۲۰۲۰ میت‌بوک ۱۳ در مقایسه با مدل سال قبل بهبودهایی را تجربه کرده. میت‌بوک ۱۳ جدید ضخامت ۱۴.۹ میلی‌متری دارد و در رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای و با بدنه آلومینیومی تولید می‌شود.

میت‌بوک
هواوی میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۲۰

رزولوشن نمایشگر، ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است و نسبت نمایشگر به بدنه هم ۸۸ درصد اعلام شده است. هواوی همچنین پردازنده نسل دهم Core i5-10210U یا Core i7-10510U اینتل در کنار کارت گرافیک مجزا را برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته و البته مدل‌هایی هم با پردازنده‌های AMD و با قیمت ارزان‌تر تولید شده‌اند. میت‌بوک ۱۴ هم دیگر محصولی است که امسال معرفی شده و شباهت بسیاری به مدل ۱۳ اینچی دارد.

از آنجایی که میت‌بوک ایکس پرو سال قبل در بازار موفق ظاهر شده بود هواوی برای سال جاری هم تصمیم به معرفی و عرضه میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۲۰ گرفته که مدل بهبود یافته سال قبل به حساب می‌آید. میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۲۰ نمایشگر ۱۳.۹ اینچی با رزولوشن ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل و روشنایی نمایشگر ۴۵۰ نیتی دارد. پردازنده هم مشابه قبل از نسل دهم اینتل است که با کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس MX250 همراه شده است. میزان حافظه داخلی این مدل ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت از نوع SSD و مقدار رم هم بسته به مدل ۸ یا ۱۶ گیگابایت است.

هواوی که روزی با معرفی یک مدل هیبریدی ساده وارد بازار لپ‌تاپ‌ها شد توانسته سال به سال کیفیت و تنوع این رده از محصولات خود را افزایش دهد و حالا میت‌بوک‌های هواوی در بین با کیفیت‌ترین و خوش ساخت‌ترین‌های بازار هستند. به نظر می‌رسد هواوی قصد دارد همین راه را ادامه دهد؛ البته به شرطی که تحریم‌هایی که شامل حال گوشی‌های اندرویدی این شرکت شده گریبان لپ‌تاپ‌های ویندوزی را نگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

    خدا تومن پولشه. چارتا بچه پولدار میتونن بخرن فقط.

مطالب پیشنهادی