ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

رقابت داغ پورشه 911 توربو S، مک لارن 720S و مرسدس AMG GT R در بازار سرد صنعت خودروسازی جهان

در این نوشتار ما قصد داریم به مقایسه سه سوپرخودرو سقف تاشو یعنی مدل های پورشه 911 توربو S کابریولت، مک لارن 720S اسپایدر و مرسدس AMG GT R رودستر بپردازیم. جمع ارقام مربوط به این ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۵

در این نوشتار ما قصد داریم به مقایسه سه سوپرخودرو سقف تاشو یعنی مدل های پورشه 911 توربو S کابریولت، مک لارن 720S اسپایدر و مرسدس AMG GT R رودستر بپردازیم. جمع ارقام مربوط به این خودروها خیره کننده به نظر می ‌رسد اگر نگوییم سرسام آور است.

سه خودرو مذکور در مجموع 825.110 هزار دلار ارزش داشته، 1927 اسب بخار نیرو و 2269 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند.

سوال مهمی که قرار است در این مقایسه به آن پاسخ دهیم این است که چرا خودروسازان حاضر به برداشتن سقف سوپرخودرو های خود می‌شوند که نه تنها از میزان مقاومت پیچشی شاسی می‌کاهد بلکه با اضافه کردن وزن به علت مکانیزم متحرک سقف شتاب‌گیری آنها نیز کاهش پیدا می کند.

مسئله مهم دیگر حضور مک لارن 720S اسپایدر به جای مک لارن 600LT اسپایدر در این مقایسه است که از نظر قدرت و قیمت نهایی شباهت بیشتری به دو سوپرخودرو حاضر در این مقایسه دارد که دلیل اصلی آن وضع موجود قرنطینه سرتاسری و عدم امکان تهیه یک دستگاه مک لارن 600LT اسپایدر است.

برای مرسدس AMG GT R رودستر نیز می‌توان ارفاق قائل شد زیرا پلت فرم آن به سال 2014 میلادی باز می‌گردد. نسل حاضر که با کد C190/R190 خوانده می‌شود نسخه تغییر یافته مرسدس SLS AMG است که در سال 2009 به بازار معرفی شد. مرسدس با کاهش فاصله بین محوری در حدود 50 میلی متر سعی کرده تا هندلینگ اسپر‌ت‌ترین محصول خود را ارتقا دهد.

در سوی دیگر پورشه 911 توربو S با کد 992 حضور دارد که جدیدترین و قدرتمندترین 911 عرضه شده توسط پورشه است. زمانی که مرسدس SLS AMG در سال 2009 با چرخ سایز 19 اینچی عرضه شد از نهایت فن آوری آن زمان بهره برد. اما حال پورشه با چرخ های 21 اینچی مدل 911 توربو S خود SLS AMG را به یک سوپرخودرو متعلق به قرن گذشته تبدیل می‌کند.

یکی از نکات جذاب این مقایسه تفاوت ساختاری این 3 سوپر خودرو سقف تاشو است. AMG موتور را در محور جلو قرار داده، مک لارن در وسط و پورشه نیز موتور را در محور عقب قرار داده است.

GT R رودستر از موتور 4 لیتری V-8 دو توربو کارتل خشک با کد M178 نیرو می گیرد. این موتور که در مدل مسابقه‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد توانایی تولید 577 اسب بخار نیرو و 700 نیوتن متر گشتاور را دارد که توسط یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه و یک میل گاردان ساخته شده از فیبرکربن به صورت transaxle (جعبه دنده در محور عقب قرار گرفته است) نیرو را تنها به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد.

720 S نیز از موتور 4 لیتری V-8 دو توربو کارتل خشک با حداکثر قدرت 710 اسب بخار و 770 نیوتن متر گشتاور نیرو می‌گیرد اما تفاوت اساسی موتور مک لارن و مرسدس در محل قرار گیری توربوشارژها و نوع میل لنگ است. مک لارن از میل لنگ تخت در 720S اسپایدر استفاده کرده که امکان سریع‌تر دور خوردن را به این خودرو می‌دهد ولی به علت لرزش زیاد کیفیت کلی رانندگی کاهش می‌یابد اما مرسدس از میل لنگ ضربدری برای سوپر خودرو GT خود استفاده کرده تا هم سریع باشد هم کیفیت رانندگی آن در حد و اندازه یک محصول لوکس باشد. در بخش انتقال قدرت نیز مک لارن همانند مرسدس از جعبه دنده دو کلاچه و انتقال قدرت transaxle بهره می‌برد.

پورشه متفاوت‌ترین قوای محرکه را دارد و از یک موتور تخت 6 سیلندر دو توربو با حجم 3.6 لیتر بهره می برد. این موتور توانایی تولید حداکثر قدرت 640 اسب بخار و 800 نیوتن متر گشتاور را دارد. 911 توربو S در بخش انتقال قدرت اما شبیه به دو خودروی دیگر است اما جعبه دنده دو کلاچه آن از نوع 8 تایی است و نیرو را به هر چهارچرخ می‌رساند.

همچنین خودروهای تولیدی پورشه و مرسدس به قابلیت چرخش تمامی چرخها مجهز اند. هر 3 سوپرخودرو نیز به ترمزهای سرامیک کربنی مجهز هستند.

در حال حاضر 3 سال از معرفی مک لارن 720S می‌گذرد و روز به روز طراحی ظاهری آن بیش از پیش به چشم می‌آید. شاید بتوان گفت از سال 2014 و رونمایی لامبورگینی از مدل هوراکان، مک لارن بهترین طراحی را بین تمامی سوپرخودرو های موتور وسط داشته باشد و تیم طراحی مک لارن با سرپرستی رابرت ملویل کار غیر ممکنی را به سرانجام رسانده باشد.

مرسدس GT R در مدل رودستر مشخصا آن ابهت و جذبه مدل کوپه را ندارد اما از بسیاری از زوایا به خصوص با این رنگ جذاب زرد فلزی به ارزش 9900 دلار به خصوص از نمای عقب بهترین جلوه ممکن را دارد.

پورشه 911 توربو S آن هم به صورت کانورتیبل تقریبا از هر نمایی ظاهر جذابی ندارد و وقت آن شده تا پورشه مدل تارگا توربو با آن سقف شیشه‌ای را عرضه کند.

در داخل اتاق مک لارن جای پیشرفت بسیار زیادی دارد و همچنان اتاق این سفینه فضایی می‌تواند همانند ظاهرش خیره کننده به نظر برسد. پورشه با چرم کرم و خاکستری به میدان آمده و دکمه و ادوات محصول تولیدی آن با طراحی مینیمال و ظریف توانسته جلوه مناسبی به اتاق دهد. همچنین صندلی های پورشه بهترین صندلی‌های حاضر در این مقایسه است.

در نقطه مقابل صندلی‌های مرسدس کمترین فضا را به علت وجود یک فضای بزرگ بین دو سرنشین دارد. گرچه در باقی بخشها مرسدس درخشان ظاهر می‌شود و خیره کننده ترین طراحی را در داخل اتاق دارد.

موتور مک لارن با این که از نوع میل لنگ تخت است اما صدای جذابی ندارد. در سالیان گذشته شاید تنها AMG بوده که توانسته است از موتور توربوشارژر شده صدای خشن و رعب‌آوری خارج کند. صدای موتور پورشه نیز چندان تعریفی ندارد و مانند آن است که با قرار دادن اگزوز در حالت اسپرت به جای 2 سشوار 4 سشوار را به صورت هم زمان روشن کرده‌اید.

پورشه اما در بخش رانندگی بسیار متفاوت از نسل قبل خود ظاهر می‌شود. این 911 به مدد تعلیق اسپرت که توسط بخش مسابقه‌ای پورشه موسوم به Weissach طراحی و توسعه داده شده است همانند یک هیولا در حین رانندگی ظاهر می‌شود و با وجود این که مک لارن همیشه سریع ترین سوپرخودرو های ممکن را می‌سازد اما برای رسیدن از نقطه الف به نقطه ب در یک جاده پر از پیچ و خم پورشه 911 توربو S شما را سریعتر به مقصد می‌رساند. این مسئله به مدد سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند، قابلیت چرخش تمامی چرخ‌ها و گشتاور بالای موتور ممکن شده است.

مرسدس در مدل رودستر توانسته مشکل اساسی مدل کوپه GT R یعنی کوبش شدید سیستم تعلیق مسابقه‌ای ساخت شرکت مولتی ماتیک را به طور کلی حل کند که دست آورد بسیار بزرگی به حساب می‌آید. این نوع سیستم تعلیق عملکرد عالی در پیست‌های اتومبیل رانی دارد اما در جاده‌های شهری ضربات کاری به کمر شما وارد می‌کند.

با این وجود در بخش هندلینگ مرسدس شایسته رتبه سوم است زیرا فرمان آن بشدت سریع است و به علت جایگاه خاص راننده امکان اعتماد بیش از حد به آن وجود ندارد.

این مسئله به این معنا نیست که هندلینگ مرسدس ضعیف است اما نمی‌توان انتظار عملکرد دو سوپرخودرو دیگر را از آن داشت. یکی از دلایل عدم حس اعتماد به فرمان مرسدس را باید در تنظیمات و نحوه چرخش چرخ‌های عقب جست و جو کرد.

مرسدس بر خلاف پورشه از دو موتور الکتریکی برای چرخاندن چرخ های عقب استفاده می‌کند و به همین علت حس و حال یک رانندگی طبیعی را به علت چرخش بیشتر چرخ های عقب از دست می‌دهد.

مک لارن نیز عاری از مشکلات نیست و در زمان ترمزگیری بخش جلو به طور دائم دچار لرزش می‌شود. فرمان مک لارن شرایط وزنی بسیار مناسبی دارد و چسبندگی محور جلو به خوبی حس می‌شود اما بخش اعظم چسبندگی در اختیار چرخ‌های عقبی قرار دارد و لاستیک‌های لاغر جلوی مک لارن به سایز 245 بیش از اندازه تحت فشار قرار می‌گیرند.

همانند مک لارن پورشه نیز از لاستیک‌های استاندارد پیرلی P Zeros بهره می‌برد. در نقطه مقابل مرسدس از لاستیک میشلن Sport Cup 2s بهره می‌برد.

هندلینگ پورشه حتی با این لاستیک‌ها جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد و در تمامی شرایط عملکرد پورشه خیره کننده است.

مهم ترین تفاوت مهندسی آلمانی با انگلیسی خود را در اینجا نشان می‌دهد. پورشه 911 توربو S به اندازه مک لارن سریع است اما نکته قابل توجه این خودرو آن است که 3 برابر حس اعتماد به نفس بیشتری را به شما تزریق می‌کند.

این مقایسه را با دیالوگ مشهور آل پاچینو در فیلم وکیل مدافع شیطان به پایان می‌رسانیم:

به من نگاه کن، آنها از روز اول من را دست کم گرفتند هرگز فکر می‌کردی که قرار است من استاد جهان بشوم؟

این کاری است که پورشه با دو خودروی دیگر در این مقایسه کرد. مک لارن تجربه رانندگی خیره کننده‌ای را عرضه می‌کند و ظاهر غیرقابل رقابتی دارد.

AMG بشدت عضلانی رفتار می‌کند و یک بسته عالی را به ارمغان آورده است اما پورشه 911 توربو S سوپرخودرویی که از اول انتظار نداشتیم، گوی پیروزی را در این رقابت از آن خود می‌کند. 911 توربو S گرگی در ظاهر میش است و یک سوپرخودرو معرکه دیگر از شرکت پورشه پس از مدل 911 GT2 RS نسل قبل به حساب می‌آید.

سوپرخودرو

پورشه 911 توربو S کابریولت مک لارن 720S اسپایدر مرسدس AMG GT R رودستر
قیمت پایه 217.650 دلار 317.500 دلار 191.745 دلار
قیمت نهایی 236.120 دلار 372.750 دلار 216.240 دلار
تقسیم وزن 60/40 58/42 53/47
وزن محاسبه نشده 1723 کیلوگرم 1474 کیلوگرم 1700 کیلوگرم
0 تا 96 کیلومتر 2.4 ثانیه 2.6 ثانیه 3.5 ثانیه

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی