ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش ملک رادار از بازار مسکن در بهار ۹۹: کاهش چشمگیر آگهی‌ها و افزایش حومه‌نشینی

استارتاپ «ملک رادار» در گزارشی که از بهار پر از کرونای ایران منتشر نموده، اعلام کرده که ۸۵۲ هزار و ۶۴۹ آگهی مربوط به رهن و اجاره در فضای مجازی ثبت شده و بیش از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۹

استارتاپ «ملک رادار» در گزارشی که از بهار پر از کرونای ایران منتشر نموده، اعلام کرده که ۸۵۲ هزار و ۶۴۹ آگهی مربوط به رهن و اجاره در فضای مجازی ثبت شده و بیش از آن ۱ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۳۶ مورد آگهی فروش به ثبت رسیده که این آمار تعداد آگهی‌های ثبت شده به طوری کلی را به دو میلیون و ۶۸۳ هزار و ۶۸۵ عدد می‌رساند. این آمار یعنی کمترین تعداد آگهی ثبت شده در یک سال اخیر در کشور.

نکته قابل توجه اینجاست که بخش اعظم این آمار مربوط به آگهی‌های مسکونی بوده و تعداد ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۳۱۷ مورد مرتبط با آنهاست و تنها ۲۹۸ هزار و ۳۶۷ آگهی به واحدهای تجاری برمی‌گردد. اما گزارش جدید ملک رادار چه موضوعاتی را برای ما روشن می‌کند؟

گزارش ملک رادار نشان می‌دهد در تهران نسبت به زمستان سال گذشته، کاهش آگهی‌های ملکی رخ داده اما خراسان و استان البرز شاهد افزایش آگهی‌های املاک هستند. همچنین به خاطر افزایش قیمت‌ها، افزایش مهاجرت به حومه شهرها در حال رخ دادن است.

در میان آگهی‌های املاک فضای مجازی، بیش از ۶۰۰ هزار مورد در تهران ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد که حداقل ۲۰۰ هزار مورد کاهش در تعداد آگهی‌های ملک تهران رخ داده است.

در مقایسه‌ای که میان آگهی‌های بهار امسال و زمستان گذشته صورت گرفته ملک رادار به این نتیجه رسیده که مجموع آگهی‌ها در کل ۴۰ هزار مورد کمتر شده است. در واقع بهار امسال کمترین تعداد آگهی‌های ملکی را در یک سال اخیر تجربه کرده است. شیوع ویروس کرونا، نوسان روزانه قیمت‌ها و البته ممنوعیت درج قیمت آگهی‌های مسکن می‌تواند از دلایل این کاهش باشد. استان تهران به طور کلی حدود یازده درصد آگهی کمتر نسبت به گذشته داشته و این موضوع در بخش آگهی‌های فروش بیشتر به چشم می‌خورد. اما استان‌هایی چون البرز و خراسان تعداد آگهی‌هایشان رشد هم داشته است.

این درست است که تعداد آگهی‌های تهران کمتر شده اما در بهار سال جاری، تعداد آگهی‌های حومه شهر تهران (که در زمستان هم بیشتر شده بود) باز هم ازدیاد یافته و این مساله نشان از مهاجرت پایتخت‌نشینان به حومه کلانشهر تهران دارد. ناگفته نماند افزایش آگهی‌ها در حومه در استان البرز و خراسان هم دیده می‌شود. به طور کلی باید گفت که تعداد آگهی‌های حومه شهرهای بزرگ در فصلهای مختلف همواره صعودی بوده‌اند. این افزایش، بدون توجه به روند کلی منطقه است که نشان می‌دهد با توجه به گرانی ملک در مراکز استانها و ناتوانی خریداران و مستاجران از تامین هزینه مسکن در داخل شهرها، موج مهاجرت به حومه شهرهای بزرگ شدت گرفته و ادامه دارد.

همچنین تعداد آگهی‌های رهن و اجاره نسبت به زمستان سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته و این مساله نشان می‌دهد قدرت خرید مردم در زمینه مسکن کاهش پیدا کرده و این روزها آگهی‌های رهن و اجاره بیشتر هواخواه دارند.

پلتفرم‌های درج آگهی آنلاین مسکن

بر اساس گزارش ملک رادار سایت دیوار میزبان بیشترین تعداد آگهی‌ها است و بیش از ۷۴ درصد از این سهم را در بازار آنلاین در اختیار دارد. در فصل بهار هم سایت دیوار سهم خود را در بازار آگهی‌های ملکی افزایش داد و با ٧ درصد افزایش نسبت به فصل قبل، ۷۴ درصد بازار آگهی‌ها را در اختیار دارد. شیپور نیز با ١ درصد افزایش، ٢۴ درصد بازار آگهی‌ها را در اختیار دارد. اکثر این افزایش به خاطر کاهش سهم بازار آی‌هوم، همشهری و آلونک از بازار بوده و این مسائل موجب شده که پلتفرم دیوار افزایش سهم بیشتری را تجربه کند. نکته مهم اینجاست که فقط در استان تهران است که پلتفرم‌های متعددی در زمینه درج آنلاین آگهی املاک نقش دارند و در سایر استان‌ها، بازار این نوع آگهی‌ها در دستان چند پلتفرم محدود است.

ممنوعیت درج قیمت چه عواقبی داشت؟

سال گذشته و از ۲۴ اردیبهشت تا ۱۲ مرداد ماه، سایتهای مختلف از درج قیمت آگهی مسکن منع شدند. بررسی‌های ملک‌رادار نشان می‌دهد این ممنوعیت نه تنها منجر به کاهش قیمت‌ها نشد بلکه به غیرشفاف شدن بازار دامن زد. اما این موضوع آیا در ایجاد محدودیت قیمت‌گذاری که هم‌اکنون رخ داده نیز اتفاق افتاده است؟

ملک رادار در گزارش خود تاکید کرده که هنوز به آمار دقیق و جامعی از آگهی‌ها دست نیافته تا بتواند تحلیلی مانند سال گذشته انجام دهد اما به طور کلی اعلام کرده که قیمت مسکن در تهران نسبت به فروردین ماه و در خرداد با افزایش ۱۱.۶ درصدی قیمت نسبت به اردیبهشت ماه مواجه شده است. این یعنی افزایش بیش از ۲۲ درصدی قیمت مسکن در تهران در دو ماه که در طول ۳۰ سال گذشته مسابقه بوده است.

همچنین ملک رادار در گزارش خود تاکید کرده که کارشناسان بازار مسکن، معتقدند افزایش نرخ املاک، ارتباطی با موضوع دلالی در این بازار ندارد و دلایلی مانند افزایش نرخ ارز، کاهش ساخت و ساز، افزایش قیمت زمین و افزایش قیمت ملزومات ساخت باعث افزایش قیمت ملک شد‌ه‌اند. در هر حال باید برای چگونگی تاثیر عدم درج قیمت آگهی‌های مسکن (که این روزها همچنان برای آگهی‌های فروش املاک اعمال می‌شود و تنها برای رهن و اجاره اجازه درج قیمت صادر شده) برای گزارش فصلی آینده ملک رادار منتظر ماند.

تاثیر دلار در بازار مسکن

از سال ۱۳۸۸ به مدت ۳ تا ۴ سال یعنی تا سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ ، قیمت مسکن نسبت به دلار عملکرد ضعیف تری داشته و سرعت رشد قیمت مسکن از دلار کمتر بوده است. این عقب ماندگی قیمتی، با سرعت زیاد تا یک سال بعد یعنی تا سال ۱۳۹۳ جبران شده است و جالب آنکه این سیکل مجدد از سال ۱۳۹۳ شروع شده و تا سال ۱۳۹۷ به مدت چهار سال ادامه داشته است، یعنی قیمت مسکن از قیمت دلار جامانده؛ اما این نسبت با رشد اخیر در قیمت مسکن که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، جبران شده است.

ذکر این نکته گفتنی ست که برای اولین بار در این گزارش فصلی به خانه‌های شمال کشور و بازار املاک در این مناطق اشاره شده که جمع‌بندی کلی ملک رادار نشان می‌دهد آگهی‌های فروش املاک در این مناطق نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است و این امر احتمالا به خاطر ساخت و ساز و فروش ویلاهای مختص مناطق شمالی کشورمان برمی‌گردد. شما می‌توانید گزارش مفصل و ۷۶ صفحه‌ای ملک رادار که جزییات بیشتری در اینباره و سایر استان‌ها دارد را از این لینک دریافت کرده و آن را بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی