ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: گوشی میان‌رده شیائومی ردمی نوت ۹

زمانی که پای ردمی نوت ۸ به بازار جهانی و نیز کشور ما باز شد مورد استقبال کاربران قرار گرفت و فروش خوبی را تجربه کرد. تنها ۶ ماه پس از معرفی ردمی نوت ۸، ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۰

زمانی که پای ردمی نوت ۸ به بازار جهانی و نیز کشور ما باز شد مورد استقبال کاربران قرار گرفت و فروش خوبی را تجربه کرد. تنها ۶ ماه پس از معرفی ردمی نوت ۸، شیائومی گوشی جدیدتر ردمی نوت ۹ را با طراحی به روزتر و سخت‌افزار کم و بیش متفاوت روانه بازار کرد. اما آیا ردمی نوت ۹ آن قدر پیشرفت کرده که جایگزین مدل قدیمی‌تر باشد؟

مشخصات شیائومی ردمی نوت ۹:

  • نمایشگر ۶.۵۳ اینچی از نوع IPS و با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل (تراکم ۳۹۵ پیکسل در اینچ)
  • چیپست مدیاتک هلیو G85
  • ۴ گیگابایت رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی به همراه درگاه جداگانه میکرو اس‌دی
  • دوربین اصلی ۴ گانه ۴۸/۸/۲/۲ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی
  • باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • شارژ سریع ۱۸ واتی
  • حسگر اثر انگشت در قاب پشتی
  • مجهز به فرستنده مادون قرمز، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و درگاه USB-C
  • مجهز به NFC (در برخی از مدل‌ها)
  • بدنه پلاستیکی
  • وزن ۱۹۹ گرم
  • ابعاد ۱۶۲.۳ در ۷۷.۲ در ۸.۹ میلی‌متر
  • عرضه در رنگ‌های خاکستری، سبز و سفید
  • قیمت مدل مورد بررسی بین ۴،۵۰۰،۰۰۰ تا ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

شیائومی ردمی نوت ۹ حداقل روی کاغذ یک گوشی میان‌رده جذاب است که قابلیت‌های جالبی از جمله امکان شارژ معکوس دستگاه‌های دیگر با توان ۹ وات، فرستنده مادون قرمز و دوربین ۴ گانه دارد و حافظه داخلی و رم آن هم برای یک میان‌رده نه چندان گران قیمت کافی است. ردمی نوت ۹ اولین گوشی با چیپست مدیاتک هلیو G85 است که به دست ما رسیده و قصد داریم برای اولین بار کارایی آن را با چیپست‌های هم رده دیگر مقایسه کنیم.

ردمی نوت ۹ شباهت ظاهری زیادی با برادر خود، ردمی نوت ۹ اس دارد اما از درون، تفاوت‌ها بیشتر است. ابعاد بدنه هر دو گوشی بسیار نزدیک به هم است اما قاب پشتی ۹ اس از شیشه ساخته شده. دیگر تفاوت‌های ۹ اس شامل نمایشگر بزرگ‌تر ۶.۶۷ اینچی با پشتیبانی از HDR10، چیپست اسنپدراگون 720G،‌ ترکیب رم و حافظه داخلی ۴/۶۴ و ۶/۱۲۸ گیگابایتی، دوربین ماکرو و سلفی با کیفیت تر (۵ و ۱۶ مگاپیکسلی) و حسگر اثر انگشت قرار گرفته در فریم کناری گوشی است.

شاید تصور کنید که با این تفاوت‌ها گوشی ردمی نوت 9S از هر نظر بهتر باشد؛ در حالی که ردمی نوت ۹ هم مزایای خاص خود را دارد. ردمی نوت ۹ در حدود ۱۰ گرم سبک‌تر است و نمایشگر جمع و جورتر آن برای بسیاری از کاربران خوش دست‌تر خواهد بود. اما مهم‌ترین مزیت ردمی نوت ۹، امکان استفاده از آن به عنوان پاور بانک با خروجی قابل قبول ۹ وات است در حالی که 9S چنین قابلیتی ندارد.

شیائومی ردمی نوت ۹

شیائومی همچنین دو مدل ردمی نوت ۹ پرو و ردمی نوت ۹ پرو مکس را نیز روانه بازار کرده. مدل پرو در مقایسه با ۹ اس تنها در ظرفیت رم بالاتر (۶ گیگابایت)، دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و پشتیبانی از شارژ سریع ۳۰ واتی تفاوت دارد. مدل پرو مکس هم علاوه بر این تفاوت‌ها از دوربین سلفی با رزولوشن دو برابر (۳۲ مگاپیکسلی) و شارژ سریع ۳۳ واتی بهره می‌برد و در یکی از مدل‌ها با رم ۸ گیگابایتی روانه بازار می‌شود. در واقع سه گوشی ردمی نوت ۹ اس، نوت ۹ پرو و نوت ۹ پرو مکس کم و بیش یک گوشی هستند و تفاوت‌های بسیار کمی دارند. اما ردمی نوت ۹ از این سه گوشی متفاوت است و در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد.

داخل جعبه شیائومی ردمی نوت ۹ شارژر ۲۲.۵ واتی در کنار کابل شارژ USB قرار گرفته؛ در حالی که گوشی، حداکثر از شارژ سریع تا ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند.  ظاهرا شیائومی همان شارژری را که برای بسیاری از گوشی‌های دیگر خود در نظر گرفته نیز در جعبه این مدل قرار داده است. دیگر لوازم داخل جعبه شامل دفترچه‌های راهنما، سوزن سیم کارت و کاور سیلیکونی شفاف و با کیفیت هستند.

بررسی ویدیویی

 

 

طراحی و کیفیت ساخت

شیائومی ردمی نوت ۹

ردمی نوت ۹ در سه رنگ سبز جنگلی، خاکستری نیمه‌شب و سفید قطبی روانه بازار شده. مدلی که ما در اختیار داریم سبز رنگ است که طرح خاص و چشم‌نوازی در قاب پشتی آن به چشم نمی‌خورد. در دیجیاتو برخی طراحی گوشی را بیش از حد ساده می‌دانند و برخی معتقدند رنگ مات قاب پشتی، جذاب است. ردمی نوت ۹ در قد و قواره خود و نسبت به بسیاری از گوشی‌های هم اندازه دیگر در دست سنگین احساس می‌شود و این در حالی است که بر خلاف ردمی نوت ۸ خبری از قاب پشتی شیشه‌ای نیست اما در عوض شاهد باتری با ظرفیت بالاتر و در نتیجه سنگین‌تر هستیم. تمامی این‌ها موجب شده میان‌رده جدید در مقایسه با نوت ۸ در حدود ۱۰ گرم وزن بیشتری داشته باشد.

طراحی نمایشگر گوشی هم در مقایسه با مدل قبلی تغییراتی را تجربه کرده است. در ردمی نوت ۸ دوربین سلفی در ناچ قطره‌ای نمایشگر قرار گرفته بود اما در ردمی نوت ۹ در سوراخی در سمت چپ تعبیه شده است. این که کدام طراحی بهتر است یک موضوع سلیقه‌ای به حساب می‌آید. من به شخصه طراحی قدیمی‌تر ولی ساده‌تر ناچ قطره‌ای را می‌پسندم اما بسیاری از تولید کنندگان گوشی‌های میان‌رده در حال گذار از این طراحی به سمت دوربین‌های داخل حفره یا جهنده هستند. حاشیه‌های دو طرف نمایشگر هم چندان پهن نیست اما حاشیه پایین نمایشگر نسبتا پهن به نظر می‌رسد.

جنس فریم گوشی پلاستیکی است و با این که در ظاهر رنگی متفاوت از قاب پشتی دارد اما در واقع شاهد هیچ‌گونه درزی بین این دو بخش نیستیم و با لمس لبه بین قاب پشتی و فریم اطراف احساس می‌کنید که این دو بخش کاملا یکپارچه ساخته شده‌اند. در سمت راست فریم شاهد کلید پاور با دسترسی نه چندان مشکل در کنار کلیدهای ولوم هستیم. در حاشیه سمت چپ تنها درگاه دو سیم کارت و نیز کارت حافظه جداگانه به چشم می‌خورد. بالای قاب اطراف گوشی هم میزبان میکروفن و فرستنده مادون قرمز است و در پایین هم حفره‌های میکروفن و اسپیکر در کنار پورت USB-C و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون تعبیه شده است.

شیائومی ردمی نوت ۹

در بسیاری از گوشی‌ها حسگر اثر انگشت پشت گوشی کمی عمیق‌تر از بدنه اصلی قرار گرفته تا پیدا کردن آن راحت‌تر باشد. حسگر ردمی نوت ۹ اما به مقدار بسیار کمی عمیق‌تر از قاب پشتی است و در عین حال اندازه چندان بزرگی هم ندارد. به همین دلیل ظاهر پشتی گوشی را چندان زشت نکرده اما در عوض پیدا کردن آن چندان راحت نیست و مدتی طول می‌کشد تا به محل قرارگیری‌اش عادت کنید. همچنین ترجیح می‌دادیم جای حسگر کمی پایین‌تر بود تا دسترسی به آن برای افراد با دست‌های کوچکتر هم ساده‌تر می‌شد.

قرارگیری ماژول دوربین‌های پشتی گوشی به گونه‌ای است که ظاهری متفاوت به گوشی داده‌اند اما چند میلی‌متر از بدنه بیرون زده‌اند. خوشبختانه شیائومی این بار بر خلاف سری قبلی دوربین‌ها را از گوشه سمت چپ به میانه قاب منتقل کرده و به همین دلیل کمتر با مشکل نامتعادل شدن گوشی هنگام کار روی سطح صاف مواجه می‌شوید.

تعادل گوشی در دست به گونه‌ای است که نیمه پایینی کمی سنگین‌تر احساس می‌شود. این موضوع آزار دهنده نیست؛ بلکه برعکس. زمانی که گوشی را با یک دست و عمودی در دست گرفته‌اید احتمال به زمین افتادن کاهش پیدا می‌کند.. علاوه بر این قاب پشتی ردمی نوت ۹ چندان لیز نیست و این موضوع هم به قرارگیری راحت‌تر و ایمن تر گوشی در دست کمک می‌کند. یکی از معایب طراحی ردمی نوت ۹ جذب شدید اثر انگشت در قاب پشتی (حداقل در مدل سبز رنگ) است که به شدت هم به چشم می‌آید. در نهایت باید گفت که ردمی نوت ۹ در دست با کیفیت و نسبتا زیبا به نظر می‌رسد اما سنگین و بزرگ است و کار با آن با یک دست چندان راحت نیست. علاوه بر این کاملا حس پلاستیکی بودن را منتقل می‌کند.

نمایشگر

شیائومی ردمی نوت ۹

شیائومی گوشی میان‌رده خود را به نمایشگر ۶.۵۳ اینچی IPS مجهز کرده است. رزولوشن نمایشگر ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل با نسبت ۱۹.۵ به ۹ است و به گفته شیائومی روشنایی ۴۵۰ نیتی دارد. کیفیت رنگ و کنتراست ردمی نوت ۹ متوسط است و برای یک گوشی میان‌رده قابل قبول محسوب می‌شود. در این گوشی همچنین خبری از پشتیبانی از HDR10 نیست؛ در حالی که ردمی نوت ۹ اس از این ویژگی پشتیبانی می‌کند.

متاسفانه یکی از مشکلاتی که در بسیاری از نمایشگرهای LCD دیگر با دوربین‌های حفره‌ای یا قطره‌ای به چشم می‌خورد، در ردمی نوت ۹ نیز دیده می‌شود. در پس زمینه‌های سفید رنگ و در روشنایی متوسط، در لبه پایینی نمایشگر و در اطراف دوربین سلفی سایه‌هایی دیده می‌شود و حتی زمانی که روشنایی را افزایش می‌دهید، این مشکل بیشتر هم به چشم می‌آید؛ با این حال آن‌قدر آزار دهنده نیست که توجه‌تان را به خود جلب کند.

به گفته شیائومی حداکثر روشنایی نمایشگر به ۴۵۰ نیت می‌رسد البته برای دستیابی به این میزان باید گزینه تنظیم خودکار روشنایی را فعال کنید و حداکثر روشنایی در حالت دستی بسیار پایین‌تر از این مقدار است. در کل می‌توان گفت که روشنایی نمایشگر ردمی نوت ۹ چندان بالا نیست اما برای یک میان‌رده قابل قبول است و با کمی زحمت می‌توانید زیر نور خورشید هم از گوشی استفاده کنید. زاویه دید نمایشگر هم خوب اما بازتاب نور شدید است و گاه آزار دهنده می‌شود.

نرم‌افزار و رابط کاربری

شیائومی ردمی نوت ۹

ردمی نوت ۹ با اندروید ۱۰ به همراه پوسته MIUI 11 روانه بازار شده و نسخه پچ امنیتی اندروید نیز در زمان بررسی مربوط به ماه ژوئن ۲۰۲۰ است. رابط کاربری شیائومی طراحی خوش دست و زیبایی دارد اما اگر مثل من از کاربران قدیمی گوشی‌های شیائومی نباشید تا مدت‌ها باید در منوهای پیچیده گوشی دنبال ساده‌ترین گزینه‌ها از جمله تنظیم زمان خاموش شدن خودکار نمایشگر بگردید یا دست به دامن گزینه کند جستجو در تنظیمات شوید.

شیائومی ردمی نوت ۹

مجموعه تم‌های ردمی نوت ۹ تنها شامل دو مورد هستند و در صورتی که بخواهید اپلیکیشن تم‌های گوشی را اجرا کنید با پیغام عدم پشتیبانی در منطقه شما، مواجه می‌شوید. رابط کاربری به طور پیش فرض فاقد اپ دراور است و تمامی اپلکیشن‌ها در صفحات هوم نشان داده می‌شوند. البته در صورت تمایل می‌توانید از بخش تنظیمات اپ دراور را فعال کنید.

رابط کاربری MIUI برنامه‌های باز را به شکل دو ستونی نشان می‌دهد و با زدن دکمه ضربدر پایین صفحه، تمامی اپ‌ها بسته می‌شوند. در همین صفحه همچنین می‌توانید به گزینه‌های دیگری از جمله «Split screen» برای تقسیم صفحه بین دو اپلیکیشن، «Security Scan» برای یافتن مشکلات امنیتی احتمالی، «Cleaner» برای پاک کردن رم و حذف فایل‌های زائد و در نهایت رفتن به بخش مدیریت اپلیکیشن‌ها در تنظیمات گوشی دسترسی داشته باشید. برنامه‌های Security Scan و Cleaner با وجود این که می‌توانند مفید باشند اما متاسفانه در هر بار اجرا، تبلیغات مزاحمی را نشان می‌دهند که حدودا یک سوم از صفحه را اشغال می‌کند. شاید شیائومی با این روش تلاش می‌کند با وجود گوشی‌های خوش قیمت خود به دنبال راه‌های دیگری برای کسب در‌آمد باشد.

شیائومی ردمی نوت ۹

رابط کاربری امکان تنظیم نمایشگر برای کار با یک دست را در اختیارتان می‌گذارد و حتی می‌توان اندازه بخش کوچک شده نمایشگر را از بین سه گزینه ۳.۵ تا ۴.۵ اینچی تنظیم کرد. یکی از قابلیت‌های جالب رابط کاربری امکان شخصی سازی کلیدهای فیزیکی یا مجازی یا ترکیبی از آنها است. به عنوان مثال می‌توانید فشردن همزمان کلید فیزیکی پاور و دکمه مجازی هوم را به فعال شدن دوربین اختصاص دهید.

اگر سیاهی سوراخ دوربین را نمی‌پسندید هم می‌توانید از تنظیمات گوشی، گزینه مشکی کردن بخش بالایی به همراه نمایش دادن اعلان‌ها در این نوار یا مشکی شدن کامل بخش بالایی را انتخاب کنید. البته در صورتی که تصمیم به انتخاب گزینه آخر بگیرید، نمایشگر گوشی نسبت به بدنه، بیش از حد کوچک و بد قواره به نظر خواهد رسید.

شیائومی ردمی نوت ۹ همچنین به حسگر مادون قرمز مجهز شده تا دستگا‌‌ه‌های مختلف از جمله سیستم صوتی، تلویزیون، سیستم تهویه مطبوع و ... را با گوشی کنترل کنید. خوشبختانه شیائومی یک اپلیکیشن ویژه به نام «Mi Remote» را نیز برای گوشی در نظر گرفته که امکان تعریف کردن دستگاه‌های مختلف را در اختیارتان می‌گذارد. در کل باید گفت که رابط کاربری نرم و روان و بدون هر گونه لگ اجرا می‌شود.

سخت‌افزار

شیائومی ردمی نوت ۹

مدیاتک هلیو G85 قلب تپنده ردمی نوت ۹ است. G85 در مقایسه با نسل قبلی (هلیو G80) تغییرات اندکی دارد که مهم‌ترین آن افزایش کلاک پردازشگر گرافیکی از ۹۵۰ مگاهرتز به ۱۰۰۰ مگاهرتز است که البته تفاوت چشمگیری هم در کارایی گوشی ایجاد نکرده است.

هلیو G85 بر اساس معماری ۱۲ نانومتری طراحی شده و  از ۸ هسته پردازشی در دو خوشه بهره می‌برد. خوشه اول شامل ۲ هسته قدرتمند کورتکس A75 با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز است و خوشه دوم با ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز، انجام وظایف سبک‌تر را به عهده دارد. علاوه بر این پردازشگر گرافیکی گوشی Mali-G52 MC2 است. گوشی میان‌رده شیائومی در دو مدل با ترکیب رم و حافظه داخلی ۳ و ۶۴ گیگابایت یا ۴ و ۱۲۸ گیگابایتی (مدل مورد بررسی) روانه بازار شده است.

برای بررسی کارایی سخت‌افزاری گوشی به سراغ بنچمارک‌های انتوتو، گیک‌بنچ و پی‌سی مارک رفتیم.

شیائومی ردمی نوت ۹

بر اساس بنچمارک‌ها چیپست هلیو G85 در بین چیپست‌های میان‌رده قدرتمند جایی ندارد اما به خوبی از پس کارهای روزمره معمول بر می‌آید. در جدول زیر مقایسه بنچمارک‌های ردمی نوت ۹ با برخی گوشی‌های دیگر را مشاهده می‌کنید.

هلیو G85 در مقایسه با میان‌رده‌های قدرتمندی از جمله اسنپدراگون ۷۳۰ (در گلکسی A71) کارایی به مراتب ضعیف‌تری دارد اما در مقایسه با چیپست کرین 710F (در هواوی Y9s و آنر 9X) امتیاز کمی بالاتری را ثبت کرده است. برای سنجش کارایی گرافیکی هم به سراغ بنچمارک تری دی مارک رفتیم.

شیائومی ردمی نوت ۹

همان طور که از بنچمارک‌های گرافیکی هم مشخص است هلیو G80 کارایی پایین‌تر از میان‌رده‌های قدرتمند دارد. در جدول زیر تفاوت کارایی گرافیکی ردمی نوت ۹ را در کنار چند گوشی دیگر مشاهده می‌کنید.

شیائومی ردمی نوت ۹

پردازشگر گرافیکی Mali-G52 MC2 ردمی نوت ۹ هم در مقایسه با آدرنو ۶۱۸ (در گلکسی A71) ضعیف‌تر است اما در مقایسه با Mali-G51 MP4 (در دو گوشی آنر 9X و هواوی Y9s) عملکرد به مراتب بهتری دارد.

شیائومی ردمی نوت ۹ از پس اجرای جدیدترین بازی‌های روز بر می‌آید و با این که بازی‌های پیشرفته هم با کیفیت خوبی اجرا می‌شوند اما همان طور که انتظار می‌رود از نظر اجرای روان و پر جزئیات به پای پرچمداران نمی‌رسد و از میان‌رده‌های قدرتمندتر هم عقب می‌افتد. میان‌رده شیائومی بازی آسفالت ۹ را با کیفیت و نرخ فریم خوب و تقریبا بدون هیچ‌گونه لگ اجرا می‌کند اما بازی کال آو دیوتی موبایل تنها روی تنظیمات گرافیکی ضعیف (Low) و با نرخ فرمی قابل قبول اجرا می‌شود و در عین حال برخلاف گوشی‌های پرچمدار امکان تنظیم کیفیت گرافیکی بازی روی حالت High یا Very High را ندارید.

خوشبختانه گوشی حین اجرای بازی‌های سنگین هم چندان داغ نمی‌شود و از این نظر کارایی بسیار خوبی دارد. حسگر اثر انگشت ردمی نوت ۹ هم دقیق و سریع عمل می‌کند؛ البته به شرطی که به مکان حسگر عادت کنید.

از دیگر امکانات گوشی باید به بلوتوث ۵.۰ و وای فای a/b/g/n/ac اشاره کرد. یکی از مشکلاتی که حین استفاده از وای‌فای گوشی به آن برخوردیم قطع شدن اتصال به روترهای وایرلس بود؛ در حالی که در همین شرایط، دستگاه‌های دیگر همچنان به شبکه متصل بودند و بدون هیچ مشکلی کار می‌کردند. ظاهرا این مشکل برای بسیاری از گوشی‌های سری ردمی نوت ۷، ۸ و ۹ در اتصال به روترهای میکروتیک پیش می‌آید.

کیفیت صدا

ردمی نوت ۹ تنها یک اسپیکر دارد که در فریم پایینی قرار گرفته است. حجم صدای اسپیکر بسیار بالا است و کیفیت صدا هم تا ولوم‌های ۶۰ درصد بسیار خوب است اما در ولوم‌های بالاتر کمی اعوجاج به گوش می‌رسد. خروجی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم با کیفیت است اما حداکثر ولوم کمی پایین‌تر از انتظار شنیده می‌شود.

شیائومی ردمی نوت ۹

شیائومی همچنین گزینه‌های متنوعی را برای بهبود یا تنظیم دلخواه صدای خروجی جک ۳.۵ میلی‌متری در اختیارتان قرار می‌دهد. از گزینه‌های این بخش، انتخاب جنس پخش صدا بر اساس نوع هدفون، تنظیم اکولایزر به صورت دستی یا از بین پروفایل‌های مشخص و تعیین نحوه کارکرد کلیدهای روی سیم هدفون‌ها است. گزینه‌ جالب دیگری که شیائومی در منوی تنظیمات در نظر گرفته امکان پخش یک صدای بلند خاص به مدت ۳۰ ثانیه برای پاک کردن اسپیکر از گرد و غبار است.

دوربین

شیائومی ردمی نوت ۹

ردمی نوت ۹ در مجموع ۵ دوربین دارد تا تمام سناریوهای عکاسی را پوشش دهد. چهار دوربین در پشت بدنه شامل دوربین اصلی، فوق عریض، ماکرو و عمق سنج هستند و تنها دوربین سلفی هم داخل حفره نمایشگر قرار گرفته است. در ادامه مشخصات این دوربین‌ها را می بینید:

  • دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۰ اینچی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۴.۰ اینچی، ضریب اف ۲.۲، فوکوس ثابت
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴، فوکوس خودکار
  • دوربین عمق سنج ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۱ اینچی، ضریب اف ۲.۳

با توجه به مشخصات فوق واضح است که نباید انتظار پنج دوربین حرفه‌ای را داشته باشید. در واقع ابزار اصلی شما برای عکاسی، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی خواهد بود که عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی تولید می‌کند.

رابط کاربری دوربین کاملاً ساده طراحی شده و استفاده از آن ساده است. حالت‌های مختلف عکاسی روی نوار پایین قرار گرفته‌اند و برخی تنظیمات هم از نوار بالا در دسترس شماست. البته امکان جابجایی یا حذف حالت‌های عکاسی وجود ندارد و برای رسیدن به حالت‌های پر استفاده باید بارها به چپ و راست سوایپ کنید. جالب اینکه حالت ماکرو در نوار پایین نیست و از منوی بالا فعال می‌شود.

دوربین اصلی ردمی نوت ۹ با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی نتوانست انتظار ما را برآورده کند؛ شاید هم ما از میان‌رده انتظار زیادی داشتیم. به هر حال عکس‌های دوربین اصلی این گوشی به طور کلی کنتراست و غلظت رنگ مطلوبی ندارند و از نظر جزئیات هم در سطح بالایی قرار نمی‌گیرند، ولی گاهی اوقات هم همه چیز خوب از آب در می‌آید. البته اگر تمایلی به بزرگنمایی عکس‌ها ندارید و فقط آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، این دوربین می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. در ادامه چند نمونه عکس از دوربین اصلی این گوشی را می‌بینید.

برای عکاسی با دوربین اصلی فراموش نکنید که حتماً HDR را فعال کنید، چون تفاوت از زمین تا آسمان خواهد بود. برای نمونه به تصویر زیر دقت کنید.

image

یکی از مشکلات عجیب دوربین اصلی ردمی نوت ۹ حذف جزئیات از بخش‌های سایه تصویر است که بیشتر به بخش پردازش مربوط می شود. به عنوان مثال در تصویر زیر به تفاوت بین جزئیات چمن در بخش‌های روشن و سایه دقت کنید.

ردمی نوت ۹

در محیط تاریک شاهد کاهش جزئیات و افزایش نویز هستیم. هوش مصنوعی گوشی هم تصمیم می‌گیرد غلظت رنگ‌ها را به شکل غیرطبیعی افزایش دهد. طبیعتاً نتیجه کار هم چندان دلچسب نیست. در ادامه چند نمونه عکس از دوربین اصلی ردمی نوت ۹ در محیط تاریک را می‌بینید.

نایت مود معمولاً اندکی جزئیات عکس‌ها را افزایش می‌دهد، ولی گاهی اوقات باعث افزایش نویز تصویر هم می‌شود. در ادامه دو نمونه عکس نایت مود ردمی نوت ۹ را می‌بینید.

image
image

دوربین فوق عریض این گوشی هم در بهترین حالت، عکس متوسطی ثبت می‌کند. کنتراست و غلظت رنگ این عکس‌ها کافی نیست و با دور شدن از مرکز تصویر، جزئیات کاهش پیدا می‌کند. البته اعوجاج لبه‌های تصویر به خوبی مدیریت می‌شود. برای عکاسی در محیط‌های تاریک بهتر است اصلاً سراغ این دوربین نروید.

دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی ردمی نوت ۹ به قابلیت فوکوس خودکار مجهز شده تا عکاسی ماکرو ساده‌تر باشد. با این دوربین می‌توانید عکس‌های خوبی بگیرید، البته اگر به عکاسی از سوژه‌های نزدیک علاقه داشته باشید. با این حال دوربین اصلی گوشی در حالت زوم ۲ برابری هم تقریباً همین کار را برایتان انجام می‌دهد، ضمن اینکه فوکوس دقیق‌تری داشته و در نور کم هم بهتر عمل می‌کند. در ادامه ابتدا چند نمونه عکس دوربین ماکرو و سپس چند عکس با دوربین اصلی و زوم ۲ برابری را می‌بینید.

پرتره‌های دوربین اصلی قابل قبول هستند و سوژه با دقت مناسبی از پس زمینه جدا می‌شود. البته مثل اکثر گوشی‌های هم رده، با فعال کردن حالت پرتره، قابلیت HDR فدا شده و بخش زیادی از جزئیات پشت سوژه را از دست می‌دهید.

image

عملکرد دوربین سلفی هم قابل قبول است. البته چهره‌ها کمی بیش از اندازه سافت می‌شوند و جزئیات تا حدی از دست می‌رود. قابلیت HDR دوربین سلفی هم به خوبی کار می‌کند ولی اگر حالت پرتره را فعال کنید، بخش زیادی از بازه دینامیکی از دست می‌رود.

image

سلفی گرفتن در محیط تاریک با ردمی نوت ۹ و اکثر میان رده ها پیشنهاد نمی‌شود، چون نتیجه کار چیزی بهتر از عکس زیر نخواهد بود.

image

با اینکه از دوربین‌های ردمی نوت ۹ انتظار بیشتری داشتیم، ولی باز هم تأکید می‌کنم اگر هدف اصلی شما اشتراک‌گذاری عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی است، این گوشی می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. به نظر می‌رسد چیپست مدیاتک و پردازشگر تصویر آن نقش مهمی در عملکرد نه چندان خوب دوربین‌های ردمی نوت ۹  ایفا می‌کنند و شاید شیائومی بتواند با آپدیت نرم‌افزاری بعضی از این مشکلات را رفع کند.

باتری و شارژر

شیائومی ردمی نوت ۹

باتری ردمی نوت ۹ ظرفیت ۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که در مقایسه با بسیاری از رقبای میان رده با قد و قواره مشابه ظرفیت بالایی محسوب می‌شود. در تست پی‌سی مارک این گوشی توانست به مدت ۱۳ ساعت و ۱۸ دقیقه زیر فشار نسبتا سنگین و با روشنایی 50 درصد و وای فای روشن دوام بیاورد. این عدد اگرچه در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های میان‌رده بالاتر محسوب می‌شود ولی شاید اگر نمایشگر گوشی کوچک‌تر بود شاهد شارژدهی بالاتری بودیم. در کل باید گفت که شارژدهی شیائومی ردمی نوت ۹ خوب است و به راحتی از پس یک یا حتی یک و نیم روز کاری معمول بر می‌آید.

شیائومی ردمی نوت ۹

ردمی نوت ۹  از شارژ سریع حداکثر تا ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند. در آزمایش‌های ما در زمانی که گوشی روشن و تقریبا بدون استفاده بود در عرض ۲ ساعت و پنجاه دقیقه به طور کامل از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ شد. این میزان برای یک گوشی میان‌رده کمی کند محسوب می‌شود و شاید بهتر بود شیائومی با توجه به ظرفیت باتری، شارژر قدرتمندتری را برای این گوشی در نظر می‌گرفت.

یکی از قابلیت‌های ردمی نوت ۹ امکان شارژ معکوس دستگاه‌های دیگر از طریق درگاه USB-C است. گوشی توانایی شارژ با قدرت ۹ وات را دارد و به همین دلیل انتظار می‌رود توانایی شارژ دستگاه‌های دیگر با سرعتی حدودا نزدیک به بسیاری از پاوربانک‌های ساده بازار را داشته باشد. در آزمایش‌های ما ردمی نوت ۹ توانست گوشی گلکسی نوت ۱۰ با باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در مدت یک ساعت و ۲۰ دقیقه به میزان ۳۰ درصد شارژ کند. در این مدت میزان شارژدهی ردمی نوت ۹ به مقدار ۲۷ درصد کاهش یافت. با این مدت زمان طولانی نمی‌توان روی شارژ سریع گوشی‌های دیگر از طریق قابلیت شارژ معکوس چندان حساب کرد؛ با این حال این ویژگی در شرایط اضطراری می‌تواند به دادتان برسد. جالب این که حتی زمانی که با ردمی نوت ۹ کارهای سنگین از جمله بازی می‌کنید هم فرایند شارژ بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای ادامه پیدا می‌کند.

سخن پایانی

شیائومی ردمی نوت ۹

ردمی نوت ۹ یک گوشی خوش ساخت اما با ظاهری ساده است که در مقایسه با ردمی نوت ۸ پیشرفت‌ها و پسرفت‌هایی داشته. با وجود این که کارایی سخت‌افزاری گوشی در مقایسه با مدل قبلی تغییر قابل توجهی نکرده اما قابلیت‌های جذابی از جمله شارژ معکوس ۹ واتی و دوربین ۴ گانه و باتری پر ظرفیت موجب می‌شود این گوشی نیز مشابه ردمی نوت ۸ در بین به صرفه‌ترین میان‌رده‌های بازار جای بگیرد.

چیپست هلیو G85 برای یک میان‌رده کارایی چندان بالایی ندارد. اگر قدرت پردازشی و اجرای با کیفیت‌تر بازی‌ها برایتان اولویت دارد بهتر است به سراغ ردمی نوت 9S با چیپست اسنپدراگون 720G بروید. در زمان نگارش مطلب مدل ۴/۱۲۸ گیگابایتی ردمی نوت ۹ با قیمت حدود ۴،۶۰۰،۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد اما برای نوت ۹ اس باید چند صد هزار تومان بیشتر کنار بگذارید.

تفاوت‌های این دو گوشی اما محدود به چیپست نیست و 9S نمایشگر کمی بزرگ‌تر در کنار پشتیبانی از HDR10 و دوربین ماکرو با کیفیت تر دارد و بدنه پشتی آن شیشه‌ای و رم‌ش ۴ یا ۶ گیگابایت است اما در 9S خبری از قابلیت مفید شارژ معکوس نیست. با وجود تمام این تفاوت‌ها می‌توان گفت که انتخاب بین این دو بستگی به نیاز شما دارد.

ردمی نوت ۸ پرو هم که برای ماه‌ها در راهنمای خرید گوشی موبایل دیجیاتو حضور داشته از گوشی‌های نزدیک به نوت ۹ است که تنها ۶ ماه قدیمی‌تر محسوب می‌شود. نوت ۸ پرو نمایشگر با روشنایی بالاتری دارد و از حداقل رم ۶ گیگابایت، دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و دوربین سلفی با کیفیت‌تر بهره می‌برد و قاب پشتی آن هم از شیشه ساخته شده؛ اما باتری ضعیف‌تری دارد و فاقد پشتیبانی از شارژ معکوس است. اگر در حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان برای خرید گوشی کنار گذاشته‌اید بد نیست نیم نگاهی هم به ردمی نوت ۸ پرو داشته باشید.

آنر 9X (بررسی دیجیاتو) و هواوی Y9s (بررسی دیجیاتو) هم از نظر قیمت به ردمی نوت ۹ نزدیک هستند. این دو گوشی بدنه با کیفیت‌تر فلزی شیشه‌ای دارند و در ایران در مدل با رم و حافظه داخلی ۶/۱۲۸ گیگابایتی روانه بازار شده‌اند. هر دو این گوشی‌ها به لطف دوربین سلفی جهنده،‌ نمایشگر تمام صفحه دارند با این حال مجموعه دوربین‌های اصلی آنها ساده‌تر است. در مورد کارایی چیپست نیز همان‌طور که اشاره کردیم ردمی نوت ۹ در جایگاه برتری قرار می‌گیرد. به این ترتیب اگر کیفیت بدنه و طراحی ظاهری برایتان اولویت دارد می‌توانید آنر 9X یا هواوی Y9s را انتخاب کنید. در غیر این صورت شیائومی ردمی نوت ۹ گزینه بهتری خواهد بود.

 

برای خرید ردمی نوت ۹ به فروشگاه اینترنتی می مارکت سر بزنید. 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی