ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت

رمز بعدی حساب بانکی شما ممکن است مبتنی بر خنده باشد

محققین دریافته‌اند خنده هر انسان الگویی منحصر به فرد در جهان داشته و می‌توان از آن به عنوان ابزاری امنیتی، از جمله رموز حساب‌های بانکی استفاده کرد. در دنیای اعدام و ارقامی که رمزهای عبور ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

محققین دریافته‌اند خنده هر انسان الگویی منحصر به فرد در جهان داشته و می‌توان از آن به عنوان ابزاری امنیتی، از جمله رموز حساب‌های بانکی استفاده کرد.

در دنیای اعدام و ارقامی که رمزهای عبور میلیاردها نفر در جهان را شکل می‌دهد، استفاده از روش‌های بیومتریک می‌تواند کمک شایسته‌ای به امنیت کند، چرا که انسان‌ها نشانه‌ها و امضاهای منحصر به فردی دارند که می‌توان از آنها به عنوان ابزاری جهت ارتقای امنیت استفاده کرد.

در حال حاضر اثر انگشت یکی از آن المان‌هایی است که به عنوان رمز عبور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با یافته‌های جدید محققان ممکن است الگوی مورد بحث وارد مرحله جدیدی شود. گروهی از مهندسین سیستم در دانشگاه نیجریه، دریافته‌اند که خنده هر انسان الگویی منحصر به فرد داشته و ماهیت آن از جمله نحوه انتقال صدا و فرکانس غیر قابل تقلید است.

به همین ترتیب آنها به مجموعه‌ای از فرکانس‌های قابل ضبط از صدای خنده رسیده‌اند که می‌توان آنها را به امضایی دیجیتال جهت استفاده در رمزهای عبور استفاده کرد. طبق مطالعات این سبک از امنیت بیومتریک حدودا ۹۰ درصد دقت و صحت دارد و به همین خاطر برای مصارف مشتریان به اندازه کافی مناسب به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال لایه‌های امنیتی مبتنی بر خنده می‌توانند جایگزین سیستم‌های تشخیص صدا شوند. هرچند محققین اذعان دارند برای رعایت امنیت در حساب‌های حساس مانند بانک، الگوریتم‌های تشخیص خنده نیاز به پیشرفت و ارتقای زیادی دارند. «خنده امکانی خاص برای احراز هویت هر شخص خواهد بود که می‌توان از آن با همراهی هوش مصنوعی در مجموعه‌ای بی‌شمار از اپلیکیشن‌ها استفاده کرد».

تنها مشکلی که اینجا وجود دارد این است که هر فرد ممکن است چند الگویی متفاوت از خنده داشته باشد و تکرار آن برای دفعات مختلف احراز هویت دشوار باشد. این سیستم جدید فعلا در دست توسعه قرار داشته و بدیهی است که به آزمایش‌های گسترده‌تری نیاز خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammad pourmahram
    mohammad pourmahram | ۶ مرداد ۱۳۹۹

    خنده یه جور احساسه درونیه دقیقا لپ‌کلام رو آخر مطلب دیدم، خیلی مشکله آدم بخواد همش به یک شکل برای استفاده از نرم افزار بخنده، جوری که بشه عین همون اول در بیاد.

مطالب پیشنهادی