ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اختلال در سرویس AMP گوگل و افت ترافیک سایت‌های ایرانی؛ فیلترینگ یا تحریم؟

برخی از سایت‌های خبری فارسی از شب گذشته به مشکلی برخوردند که ناشی از اختلال در سرویس AMP گوگل است؛ سرویسی که برای بارگذاری سریع‌تر سایت‌ها به کار می‌رود و به نظر می‌آید که در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۳

برخی از سایت‌های خبری فارسی از شب گذشته به مشکلی برخوردند که ناشی از اختلال در سرویس AMP گوگل است؛ سرویسی که برای بارگذاری سریع‌تر سایت‌ها به کار می‌رود و به نظر می‌آید که در ایران فیلتر شده است. هرچند عده‌ای نیز معتقدند که مشکل از تحریم‌های گوگل علیه ایران است. البته از ساعت ۱۸ روز ۷ مرداد به نظر می‌رسد که این اختلال در حال برطرف شدن است و کارشناسان بر این باور هستند که یک «تست فیلترینگ» صورت گرفته است.

وب سایت کارگروه فیلترینگ نشان می‌دهد که سایت ampproject فیلتر شده است.

«عادل طالبی» دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی در گفتگو با دیجیاتو ضمن تایید این مشکل برای بسیاری از سایت‌های خبری داخلی (سایت‌ها در ساعات گذشته حین جستجو در مرورگرهای موبایل برای کاربران باز نمی‌شدند) می‌گوید که هنوز نتوانستند مطمئن شوند که این مساله به فیلترینگ ربط داشت یا تحریم: «در تلاش هستیم تا دقیقا بفهمیم ماجرا فیلترینگ بود یا تحریم. منابع و دوستانمان در مجموعه‌های داخلی مرتبط به ما گفته‌اند که فیلترینگی در کار نبوده اما از آن سو تست‌های کارشناسان حکایت از فیلترینگ دارد. متاسفانه در این چند ماه صحبت‌های ضد و نقیض درباره این موارد زیاد مطرح شده و می‌خواهیم خودمان از گوگل و با کمک کارشناسان خبره پی به اصل ماجرا ببریم. احتمال تست فیلترینگ این سرویس وجود دارد.»

این روزها با مسدود شدن یک سرویس خارجی، سوال اول اهالی وب فارسی این است که از داخل فیلتر شده یا از بیرون تحریم؟ یافتن جواب این معادله خود اولین قدم است!

طالبی می‌گوید بازدید از سایت‌های خبری در همین ساعات فیلتر شده به شدت کاهش پیدا کرده و سئوی این سایت‌ها دستخوش تغییرات منفی شدیدی شده است. او تاکید دارد که اگر فیلترینگی در کار بوده، باید آن را یک فیلترینگ از نوع کور اطلاق کرد که بدون توجه به عواقب و ضررهای آن، صورت گرفته است. او می‌گوید آنها منتظر هستند تا دقیقا بفهمند مشکل از کجا بوده تا پس از آن پیگیری‌های حقوقی را انجام دهند.

به گفته رییس انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، در ابتدای امر شک و شبهه‌ها سمت تحریم‌های گوگل بوده اما این موضوع به مرور زمان تبدیل به شک پیرامون فیلترینگ از سمت داخل شده است. طالبی از آنسو تاکید دارد که موضوع هرچه که بوده، باید از مدت‌ها پیش سایت‌های خبری به فکر استفاده از سرویس دیگری به جای AMP می‌افتادند و الان هم دیر نیست؛ چرا که به هر حال این سرویس به طور کامل در دسترس ایرانیان نبوده و مطمئنا روزی دچار تحریم‌ها خواهد شد.

از سوی دیگر «شهرام رهبری» متخصص سئو نیز در گفتگو با دیجیاتو عنوان می‌کند که خودش جزو کسانی بوده که در ابتدای امر تصورش بر این بوده که یک تحریم از سوی گوگل به وجود آمده اما تست‌های اخیری که انجام داده نشان می‌دهد که موضوع به احتمال زیاد فیلترینگ است. رهبری به دیجیاتو می‌گوید پینگی که از این سایت می‌گیرد و استعلامی که از آن در سایت ساماندهی به عمل آورده، هر دو نشان از فیلترینگ این سایت توسط داخل می‌دهند.

این کارشناس سئو همچنین تاکید دارد که پیگیری‌هایی از گوگل برای شفافسازی این ماجرا انجام داده که هنوز به ثمر ننشسته است. او همچنین خبر می‌دهد که این اختلال یا فیلترینگ یا هر برچسب دیگری که بتوان روی آن گذاشت، به مرور رخ داده و به نظر می‌رسد در ساعات گذشته نیز در حال برطرف شدن است اما در هر حال توصیه می‌کند که سایت‌هایی که مشکل دارند پس از کوچ کردن از AMP به بهینه کردن سایت خود بپردازند تا به مشکل کمتری برخورد کنند: «به نظر می‌آید که یک تست فیلترینگ صورت گرفته و اگر این ماجرا تا روزها بعد ادامه پیدا کند قطعا یک سری سایت داخلی نابود می‌شدند.»

او باور دارد بخش عمده بازدیدکنندگان سایت‌ها از طریق مرورگرهای موبایل هستند و این اختلال موجب افت بازدید و سئو بسیاری از سایت‌ها در همین چند ساعت شده است.

«مهدی رودکی» مدیرعامل ایران سئو نیز در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که رویکرد کلی AMP کمک به کاربران موبایلی برای دیدن سریع‌تر اخبار و مقالات است. این سرویس باعث می‌شود که سرعت بارگذاری سایت‌های خبری بسیار کاهش پیدا کند و از آنسو باعث شده بود که برخی سایت‌های خبری آنسوی مرزها نیز در دسترس کاربران موبایلی قرار بگیرند؛ موضوعی که شاید بتواند دلیلی برای فیلترینگ این سرویس باشد.

رودکی به دیجیاتو می‌گوید که سایت‌ها و مدیران سایت‌های خبری در یک دوراهی تصمیم سخت قرار گرفته‌اند و باید تصمیم بگیرند که از سرویس AMP خارج شوند یا خیر، چرا که خروج از این سرویس نیز به این راحتی نیست و باید بهینه‌سازی‌های گوناگونی برای سایت ایجاد کرد تا بازدیدکنندگان به مشکل نخورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mohsen Asadi
    Mohsen Asadi | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    لایو ترانسکیریب گوگل هم فیلتر کردن ابزاری برای کمک به ناشنوایان

  • Mohsen Asadi
    Mohsen Asadi | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    اپلیکیشن Live transcribe گوگل هم فیلتر کردن ابزاری برای کمک به ناشنوایان روی اندروید هست لطفاً پیگیری کنید

  • AmirMasoud Dvc
    AmirMasoud Dvc | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    دی ان اس گوگل هم خیلی وقته فیلترشده

    • حمید
      حمید | ۸ مرداد ۱۳۹۹

      من استفاده دارم می کنم

    • dr x dr xx
      dr x dr xx | ۸ مرداد ۱۳۹۹

      نه نشده

مطالب پیشنهادی