ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سگ‌های تعلیم دیده ویروس کرونا را با دقت ۹۴ درصدی تشخیص می‌دهند

محققان سراسر دنیا به دنبال روش‌هایی برای تعلیم سگ جهت تشخیص بیماری کووید-۱۹ هستند. حال گروهی از محققان دانشگاه هانوفر آلمان موفق شدند سگ‌هایی تعلیم دهند که نمونه‌های آلوده به کرونا را با دقت بالا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

محققان سراسر دنیا به دنبال روش‌هایی برای تعلیم سگ جهت تشخیص بیماری کووید-۱۹ هستند. حال گروهی از محققان دانشگاه هانوفر آلمان موفق شدند سگ‌هایی تعلیم دهند که نمونه‌های آلوده به کرونا را با دقت بالا تشخیص می‌دهند.

از حس بویایی فوق العاده حساس سگ برای اهداف مختلف از جمله شناسایی مواد مخدر، سرطان و مواد منفجره استفاده می‌شود. محققان برای تشخیص نمونه‌های آلوده، سگ‌ها را در اتاق‌هایی با نمونه‌های بزاق و نایژه قرار داده و آنها را تعلیم دادند. محققان امیدوارند سگ را به ابزار قدرتمند غربالگری در اماکن عمومی تبدیل کرده و از سرعت شیوع ویروس کرونا بکاهند.

محققان دانشگاه هانوفر برای این منظور با صرف تنها یک هفته به هشت سگ تعلیم دیده توانایی تشخیص نمونه‌های آلوده از سالم را آموزش دادند. محققان در این تحقیق ۱۰۱۲ نمونه از بزاق دهان و نایژه را جمع آوری کرده و سگ‌ها را مسئول شناسایی آنها کردند.

سگ‌ها موفق شدند ۱۵۷ نمونه آلوده به ویروس کرونا و ۷۹۲ نمونه سالم را تشخیص دهند. البته این آزمایش بدون خطا نبود و سگ‌ها به اشتباه ۳۳ نمونه آلوده را به عنوان سالم تشخیص داده و از ۳۰ نمونه آلوده چشم پوشی کردند. به گفته محققان میانگین حساسیت سگ‌ها در تشخیص نمونه‌های مثبت و منفی به ترتیب ۸۳ و ۹۶ درصد و میانگین نرخ شناسایی کلی ۹۴ درصد است.

«Holger Volk»، استاد دانشگاه هانوفر و محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: «نتایج این مطالعه بسیار هیجان انگیز هستند. ما شالوده محکمی بنا کردیم که به تحقیقات آینده در مورد حس بویایی سگ‌ها و همچنین امکان استفاده از آنها برای تشخیص انواع مختلف بیماری‌ها کمک می‌کند.»

یافته‌های این تحقیق در ژورنال BMC Infectious Diseases منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    یک عده دانشمند از سگ اینطوری کار میکشند اونوقت یک عده دانشمند هم تو ایران هستند که میرن سگ رو عمل زیبایی

    • حمید
      حمید | ۸ مرداد ۱۳۹۹

      یه مشت تازه به دوران رسیدن

مطالب پیشنهادی