ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شبکه 5G با سرعت ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه در ساختمان ایرانسل راه‌اندازی شد

دومین سایت نسل پنحم کشور درساختمان مرکزی ایرانسل افتتاح شد. در این سایت تست سرعت نسل پنجم تلفن همراه با حضور اصحاب رسانه صورت گرفت و ایرانسل توانست در این محیط Indoor (داخلی) به سرعت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۱

دومین سایت نسل پنحم کشور درساختمان مرکزی ایرانسل افتتاح شد. در این سایت تست سرعت نسل پنجم تلفن همراه با حضور اصحاب رسانه صورت گرفت و ایرانسل توانست در این محیط Indoor (داخلی) به سرعت بیش از ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه نیز برسد.

در هفته گذشته اولین سایت 5G با همکاری وزارت ارتباطات و ایرانسل در پژوهشگاه رونمایی شد. مدیرعامل ایرانسل در آغاز این مراسم به توجه ایرانسل برای توسعه نسل پنجم ارتباط سیار از سال‌ها پیش پرداخت و گفت:

«در شهریورماه ۹۶ اولین پایلوت تست 5G در کشور با حضور وزیر ارتباطات در مجموعه ساختمان مرکزی ایرانسل راه‌اندازی شد و یک تست اولیه انجام شد. همان روز مقدمه برنامه ریزی ایرانسل برای توسعه فناوری جدید شروع شد و در طول چند سال ایرانسل برنامه ریزی گسترده انجام داد.»

به گفته «بیژن عباسی آرند» فناوری نسل پنجم صرفا یک تغییر نسل در حوزه ارتباطات نیست و متخصصین امر سه ویژگی اصلی در تعریف فناوری نسل ۵ پیش بینی کرده‌اند که هر کدام آن راس تشکیل یک مثلث تکنولوژی است:

۱- پهنای باند زیاد که مشترک می‌تواند یک سرعت بسیار بالاتری را نسبت به نسل قبل در استفاده اینترنت به دست بیاورد و یک تجربه به مراتب بهتری را نسبت به فورجی در سرعت و ارتباط خواهند اشت

۲- قابلیت اتصال انبوه Massive Connectivity که زیرساخت لازم برای شهر و خانه هوشمند را فراهم می‌سازد.

۳- بحث پایداری بالا و تاخیر خیلی کم نیز با فایوجی به وجود خواهد آمد که در مباحثی چون سلامت از راه دور و گیم کاربرد خواهد داشت.

عباسی باور دارد که نسل ۵ تفاوت‌های جدی با نسل قبل خواهد داشت و تجربیات دنیا این مساله را ثابت می‌کند و قابلیت‌های آن در خدمت توسعه اقتصاد کشور به کار خواهد آمد: «سهم اقتصاد دیجیتال قریب به ۶.۵ درصد است و سالانه یک درصد به آن اضافه می‌شد اما با به کارگیری این فناوری، سهم اقتصاد دیجیتال بیشتر خواهد شد و شتاب سریع‌تری نیز خواهد گرفت.»

او ضمن تشکر از وزارت ارتباطات که پیگیری‌های لازم برای به دست آوردن به این فناوری را انجام داده اعلام کرد که ایرانسل بارها ثابت کرده در موضوعات فناورانه پیشرو بوده و قصد دارد در این مساله نیز رفتار همیشگی خود را با همکاری وزارت ارتباطات تکرار کند تا فناوری 5G را در ایران توسعه دهد.

مدیرعامل ایرانسل تاکید دارد که ایرانسل صرفا به دنبال آوردن تکنولوژی به کشور نیست: «باور داریم که این فناوری‌ها می‌تواند برای شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور کمک حال باشند. همین امروز شرکتی که مودم نسل ۴ را در ایران بومی کرد؛ بومی سازی مودم نسل ۵ را آغاز کرده است و مدل‌های اولیه آن نیز امروز رونمایی خواهد شد و امیدواریم دیگر سخت‌افزارها را نیز در چرخه تولید بومی قرار دهیم.»

عباسی می‌گوید سایر موضوعات مربوط به حوزه 5G همچون اینترنت اشیا نیز توسط ایرانسل پیگیری می‌شود و این اپراتور قصد دارد به تمامی ظرفیت‌ها و زوایای نسل پنجم ارتباطی سیار بپردازد و نه فقط عرضه آن.

او در پاسخ به پرسش برخی کارشناسان منتقد مبنی بر اینکه چه نیازی به 5G در کشور است می‌گوید: «ما در هر روستایی که می‌رویم، اصلا از 3G راضی نیستند و به دنبال 4G هستند و مردم ما به دنبال فناوری روز دنیا هستند. ضمن اینکه 5G در صنعت ایران بسیار کاربردی خواهد بود و کارکردهای وسیع آن در مباحث مختلف باعث می‌شود که هرچه زودتر به فکر توسعه این نسل فناوری ارتباطی سیار بیفتیم.» عباسی همچنین می‌گوید که اپراتورها متعهد هستند تا پایان سال ۱۴۰۲، حداقل ۱۰ درصد مناطق کشور را به نسل جدید ارتباط سیار مجهز نمایند.

در ادامه این مراسم تست سرعت 5G توسط کارشناسان فنی این اپراتور انجام شد و آنها توانستند در حضور اهالی رسانه به سرعت بالای ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه برسند؛ سرعتی که به گفته مدیرعامل ایرانسل در تست‌های بعدی احتمالا به دو برابر هم برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    وقتی پهنای باند اکثر سایت های ایرانی ۱۰۰ مگابیت هست،چطور میشه انتظار همچین سرعتی رو داشت؟

  • siiiiiii
    siiiiiii | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    تو خونه ما هنوز ۳جی انتن نمیده نه که انتن نده میده ولی کار نمیکه تو میخواهی ۵ جی راندازی کنی اول به استاندار ۴جی برس بعد حرف ۵جی بزن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی